The opinions of primary school teachers towards the level of written performance of learners - Study on primary schools in Beni-Isguen, Ghardaia
Abstract
The study aims to reveal the opinions of primary school teachers towards the level of written performance of learners and the reasons for this, as the study was conducted on a sample of 42 teachers at the primary school level in Beni-Isguen city/ Ghardaia. The number of primaries was 07, and the study was conducted between 13 February and 31 March 2022, and the researcher used the analytical descriptive approach using the measurement tool of questionnaire and statistical methods of calculation ratios and averages and standard deviation using the SPSS statistical program. The study found Teachers Agreement that the reasons for the low clerical performance of learners were due to the national educational program, which lacked attention clerical skills, as well as to educational means that help the learner to master his writing, as well as family accompaniment and the home environment, which didn’t provide the learner with the right conditions for good writing training.
References
ابن منظور (دت)، لسان العرب، ج1، دار صادر، بيروت
أسامة المهدي (2015)، مشاركة أولياء الأمور في تعليم أبناءهم وتعزيز العلاقة ما بين البيت والمدرسة، نقلا عن الرابط: www.linkedin.com/pulse (consulté le 03/03/2022)/مشاركة-أولياء-الأمور-في-تعليم-أبناءهم-وتعزيز-العلاقة-ما-al-mahdi/?originalSubdomain=ae
جاسم علي جاسم (2014)، الجودة في التراث العربي: مهارة تعليم الخط، مجلة جامعة دمشق، سوريا، 3/4 (30)، 277-303
جريدة الجزيرة (1999)، سوء خط وكتابة غير مقروءة لدى معظم طلاب الجامعة، العدد 9912، نقلا عن الرابط: https://www.al-jazirah.com/1999/19991118/as8.htm (consulté le 10/02/2022)
حاتم حسين البصيص (2011)، تنمية مهارات القراءة والكتابة -استراتيجيات متعددة للتدريس والتقويم، سوريا، الهيئة العامة السورية للكتاب
حامد شكر محمود (2020)، مهارة كتابة خط النسخ كمدخل لتنمية التفكير الإبداعي لدى طلبة قسم التربية الأسرية والمهن الفنية، مجلة كلية التربية الأساسية، العراق، 26 (109)، 584-574
رشدي أحمد طعيمة (2004)، المهارات اللغوية، مستوياتها-تدريسها-صعوباتها، ط1، القاهرة، دار الفكر العربي
سعد علي زاير، إسراء فاضل أمين (2017)، الكتابة الإبداعية، النشأة والمهارات، مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية، بغداد، (35)، 372-388
سمير عبد الوهاب وآخرون (2004)، تعليم الكتابة والقراءة في المرحلة الابتدائية، ط2، القاهرة، دار الدهليقية للنشر والتوزيع
صلاح العامر (2019)، صعوبات تعلم مادة الخط، نقلا عن الرابط: https://www.researchgate.net/publication/334773481_swbat_tlm_madt_alkht_alrby(consulté le 22/22/2022)
عادل الألوسي (2008)، الخط العربي، نشأته وتطوره، ط1، القاهرة، مكتبة الدار العربية للكتاب
علي سامي علي الحلاق، شامان صالح المعابرة (2019)، مظاهر ضعف الخط العربي لدى طلبة المرحلة الأساسية من وجهة نظر المشرفين التربويين والمعلمين، مجلة الجامعة الاسلامية، فلسطين، 27 (06)، 412-429
فتحي سليمان كلوب (2011)، الأخطاء الإملائية الشائعة في الأداء الكتابي لدى تلاميذ الصف السادس من مرحلة التعليم الأساسي بغزة، وخطة مقترحة للعلاج، مجلة الزيتونة، فلسطين، (01)، 8-51
فريدة تريكي (2017)، اكتساب مهارة الكتابة في التعليم الابتدائي، دراسة ميدانية لمعلّمي قسم السنة الثانية ابتدائي نموذجا، رسالة ماستر، جامعة العربي التبسي، الجزائر
محمد البندوري (2018)، أهمية الخط في المنظومة التربوي، نقلا عن الرابط: https://www.facebook.com/EcoleAlbachir/posts/2055966651111959 (consulté le 10/02/2022)/
محمد الطاهر الكردي (1939)، تاريخ الخط العربي وآدابه، ط1، مصر، مطبعة الهلال
محمد حمداني (2019)، واقع مناهج تعليمية اللغة العربية، مجلة جسور المعرفة، الجزائر، 05 (02)، 615-620
محمد رجب النجار وآخرون (2001)، الكتابة العربية - مهاراتها وفنونها، ط1، الكويت، مكتبة دار العروبة للنشر والتوزيع
محمد شحاتة زقوت (1999)، المرشد في تدريس اللغة العربية، ط2، غزة، مطبعة الأمل للنشر والتوزيع
هشام إبراهيم، هند بابكر (2016)، مشكلات رسم الحروف العربية لدى تلاميذ الحلقة الثانية، مجلة العلوم التربوية، السودان، 17 (02)، 1-18
وزارة التربية الوطنية، اللجنة الوطنية للمناهج (2016)، مناهج مرحلة التعليم الابتدائي، الجزائر
وفاء حافظ العويضي (2016)، فاعلية استراتيجية تعليم وتعلم إيقاعية ذاتية في إكساب تلميذات الصف الأول الابتدائي مهارات وضوح الخط، مجلة جامعة المدينة العالمية، ماليزيا، (16)، 371-414
ياسر محمد محجوب السيد (2011)، تحسين الخط العربي وأثره في تعزيز القراءة وتنمية القدرات الفنية لتلاميذ مرحلة الأساس، مجلة كلية التربية، الخرطوم، (05)، 83-112
ياسر محمد محجوب السيد، هشام إبراهيم عز الدين محمد (2015)، فاعلية برنامج تدريبي في تحسين الخط العربي لتلاميذ السنة الثالثة من الحلقة الأولى، حولية الحرف العربي، الخرطوم، (01) 137-170.
Copyright (c) 2023 Social Sciences journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.