Extent to which autistic children can be integrated into primary schools from the point of view of educators at the Pedagogical Psychological Center.
Abstract
The current study aims to find out the extent to which children with autism spectrum disorder can be integrated into primary schools, from the point of view of their educators at the Pedagogical Psychological Center 2 in The State of Laghouat. by recognizing these educators of the most important behavioral problems common to autistic children. To achieve the goal of the study, a half-directed interview was conducted with the center's 20 educators. The study answered the following questions:
How far can autistic children be integrated into primary schools, from the point of view of their educators in the Pedagogical Psychological Centre?
What are the common behavioral problems that may prevent autistic children from being integrated into primary school, from the point of view of their educators in the Pedagogical Psychological Centre?
What are the human and material possibilities needed in the process of integrating an autistic child?
The results of the study resulted in behavioral problems in autistic children that may make teaching and learning difficult, and therefore cannot be integrated with ordinary people in primary schools.
References
أحمد محمد حسين"تحديد معوقات الدمج الشامل لأطفال التوحد بمدارس التعليم العام من وجهة نظر المعلمين"، المجلد 10 ،العدد 21 ،نوفمبر 2021جامعة حلوان، مصر. الصفحة 243_272.
آية محمود حسين " معوقات دمج أطفال اضطراب طيف التوحد بمدارس التعليم العام كما يدركها عينة من فريق الدمج" رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بني سويف، جوان 2020.
راضي عبد المجيد طه(2014): الدمج التربوي ومشكلات تعليم الأطفال المعاقين سمعيا في مدارس التعليم العام، الطبعة الأولى، دار الفطر العربي، القاهرة.
سحر أحمد الخشرمي(2011): دمج الأطفال ذوى الاحتياجات الخاصة في المدارس العادية، الطبعة الأولى، دار القلم، مصر.
سهير محمد سلامة شاش(2002): التربية الخاصة للمعاقين عقلياً بين العزل والدمج، مكتبة زهراء الشرق، الطبعة الاولى، القاهرة_جمهوريةة مصر العربية.
سوسن شاكر الجبلي(2015): التوحد الطفولي _أسبابه_ خصائصه_ علاجه، دار أرسلان للطباعة والنشر، دمشق_ سوريا.
عبد الفتاح عبد المجيد شريف: التربية الخاصة وبرامجها العلاجية، الطبعة الأولى، دار إنجلو المصرية، مصر.
عمر جعيجع و عبد الله عينو :"دمج أطفال التوحد في المدارس العادية بين المعارضة والتأييد دراسة تحليلية لعينة من البحوث الجزائرية والعربية والاجنبية"، مجلة النص، المجلد9 العدد1، سنة 2022، ص165_186.11
محمد سعيد الخزنوي: "تحديد معوقات دمج تلاميذ ذوي اضطراب التوحد في مدارس التعليم العام" رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة أم القرى،2010.
American Psychiciatric Association(2013): Diagnostic and Statistical Manuel of Montal Disorders(5 th edWashingtone DC. London: England.
Chilland(C); L'entretien clinique, PUF, Paris 1983.
Sylvie Tordjman; Evaluation du Concept d'Autisme; nouvelles perspectives a partir des données génétique, l'information psychiatrique 2011_5 Volume 87.
Copyright (c) 2023 Social Sciences journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.