The sociological mechanisms in raising the learning motivation for the modern school
Abstract
We are still narrow our vision when we describe school as a world in which the teacher and the student interact, waiting the cognitive and the Kinesthetics to attain. we find recent studies aimed to spark a new movement in the education world through several researches; as it takes a wider angle than its predecessor as a result of the changing social situation in order to fulfill the demands of a new society, as well as to fight the problems that contribute to continuing the waste process school from failure and other problems. The student has also his own motives, thoughts and tendencies, all of which are crude and not systematic, needing a spirit that activates them, structure them, and organize them according to what suits his environment where he lives, as well as to his society which imposes its changes from an era to another, so how can the school enrich its features on a social basis that allows the learning spirit to be tired in its students and learners? So, this paper came to look for the most important methods and strategies that limit problems, and to achieve the efficiency of the education system and social harmony.
References
إبراهيم عصمت مطاوع. (2002). التنمية البشرية بالتعليم والتعلم في الوطن العربي. مصر: دار الفكر العربي.
أمال بن يوسف. (2008). العلاقة بين استراتيجيات التعلم ودافعية التعلم، وأثرهما على التحصيل الدراسي. الجزائر: جامعة الجزائر.
جون ديوي. (1978). المدرسة والمجتمع. (أحمد حسن الرحيم، المترجمون) بيروت، لبنان: دار مكتبة الحياة.
ذياب البدانية. (2012). التوثيق العلمي دليل النشر العلمي. عمان الاردن: دار المناهج للنشر والتوزيع.
سعد بن محمد علي الهميم. (2010). الخصائص الاجتماعية للمتسربين دراسيا وعلاقتها بالتّسرب الدراسي. الرياض: جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية.
سعيد زيان. (2013). مدخل إلى علم النفس التربوي. الجزائر: ديوان المطبوعات الجامعية.
شفيق علاونة. (2004). علم النفس العام. عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
عائشة بوكرتوتة بلعنتر. (2001). التّسرب المدرسي، سلسلة الملفات التربوية-موعدك التربوي -. الجزائر: المركز الوطني للوثائق التربوية.
عبد الرحيم صالح. (2009). أسباب التسرب الدراسي لدى طلبة المدارس المتوسطة والإعدادية من وجهة نظر المرشدين والمرشدات في محافظة الديوانية، جامعة القادسية، ع12، د.س، ص:119. مجلة واسط للعلوم الإنسانية(12)، 113-158.
عبد السلام الجعافرة. (2013). التربية والتعليم بين الماضي والحاضر. عمان الاردن: مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع.
عبد الناصر وآخرون الجراح. (الأردن). أثر التدريس باستخدام برمجية تعليمية في تحسين دافعية تعلم الرياضيات لدى طلبة الصف الثاني الأساسي في الأردن، الأردن، ع3، 2014م، ص: 262. المجلة الأردنية في العلوم التربوية (3)، 274-261.
فهد إبراهيم القاشي الغامدي. (1997). الخدمات الإرشادية وأثرها في الحد من ظاهرة التسرب المدرسي بالمرحلة المتوسطة بمدينة جدة، رسالة ماجستير غير منشورة في علوم التربية، جامعة الجزائر، الجزائر، 1997، ص: 13. المملكة العربية السعودية: جامعة الجزائر.
محمد نبيل زايد. (2003). الدافعية والتعلم. القاهرة: مكتبة النهضة المصرية.
وآخرون دوقة. (2009). سيكولوجية الدافعية للتعلم في التعليم ما قبل التدرج. الجزائر: ديوان المطبوعات الجزائرية.
Copyright (c) 2023 Social Sciences journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.