The integrative situation in teaching Arabic language between reality and expectations - (The average third year as a model )

  • Hania MAIDI University of Laghouat (Algeria)
Keywords: integrative situation, the competency-based approach, the third year

Abstract

Modern approaches tended to activate educational practice, activate the learner, and invest in his previous acquisitions. That is an embodiment of the active learning based on building of learnings, not accumulating of informations, which the cognitive and social constructivism call for it. This philosophy is concerned with building the learner through his learnings by reorganizing the knowledge acquisitions within new learning processes. This is what is termed the concept of integration.

The integrative situation is one of the most important components of the competency approach. Rather, it is among its basic requirements that it work to embody it, as it requires active operations of employing previous acquisitions and using complex situations, it constitutes, in the end, a final competency aimed by the effective education.

This research paper falls within this context, which seeks to present the integrative situation in the context of the new reforms and to know the most important developments about it, and the requirements to achieve them in terms of teaching and assessment methods.

Through its general structure, the study aims to ascertain the reality of teaching the integrative situation in the average third-year language education in order to recognize obstacles and look forward to solutions and proposals.

We have concluded that, under second-generation reforms, integrative situation has taken on a new dimension centred on improvement, development and optimal use of acquisitions and instructions, but it still needs to develop content, diversify methods and employ educational media.

References

أحمد أوزي وآخرون (2011). بيداغوجيا الإدماج و التنظير والممارسة، ط1، المغرب ، منشورات مجلة العلوم التربية.
اكزافييه روجيرز (2007). التدريس بالكفايات (تقنيات بناء الوضعيات لإدماج التعلمات) ترجمة عبد الكريم غريب ، ط1 الدار البيضاء ،منشورات عالم التربية .
جميل حمداوي، (2015)، نحو تقويم تربوي جديد للتقويم الإدماجية، شبكه الألوكة.
عبد الكريم غريب (2006) ، المنهل التربوي، المغرب ،مطبعه النجاح الجديدة .
عبد الكريم غريب (2010)، بيداغوجيا الادماج، نماذج وأساليب، التطبيق والتقييم، الدار البيضاء، منشورات عالم التربية
عبد الكريم غريب، مستجدات التربية والتكوين، المغرب ، منشورات عالم التربية ،.
فريد حاجي (2005)، المقاربة بالكفاءات البيداغوجية الإدماجيةّ، الجزائر، المركز الوطني للوثائق التربوية.
فريد حاجي (2005 )، بيداغوجيا التدريس بالكفاءات الأبعاد والمتطلبات، دار الخلدونية ، الجزائر.
فريد شنان ومصطفى هرجسي (2009)، المعجم التربوي ، الجزائر.
محمد الصالح حثروبي (2002) ،المدخل الى التدريس بالكفاءات، عين مليله، الجزائر، دار الهدى للطباعة والنشر.
وزارة التربية الوطنية (2016 )، منهاج اللغة العربية ، التعليم المتوسط ، الجزائر.
وزارة التربية الوطنية. دليل استعمال الكتاب (اللغة العربية) الثالثة متوسط، الجزائر ، منشورات الشهاب .
وزارة التربية الوطنية(2017) ، اللغة العربية السنة الثالثة من التعليم المتوسط ،الجزائر ، أوراس للنشر.
Arabic-Romanized references:
Exavier, R. (2007). al-Tadris bil-Kafa'at: Taqniyat Bina' al-Wad'iyyat li-Idmaj al-Ta'allumat. al-Maghrib: Manshurat 'Alam al-Tarbiyya.
Gharib, A. I. (2006). al-Manhal al-Tarbawi. al-Maghrib: Matba'at al-Najah al-Jadida.
Gharib, A. I. (2010). Bidayughiyah al-Idmaj: Namadhij wa Asalib. al-Maghrib: Manshurat 'Alam al-Tarbiyya.
Gharib, A. I. (2011). Mustajadat al-Tarbiyya wa al-Takwin. al-Dar al-Bayda': Manshurat 'Alam al-Tarbiyya.
Ghramoul, M. (2017). al-Lugha al-'Arabiyya al-Sana al-Thalitha min al-Ta'lim al-Mutawassit. al-Jaza'ir: Uras lil-Nashr.
Hajji, F. (2005). al-Muqarriba bil-Kafa'at al-Bidayughiyya al-Idmajiyya. al-Jaza'ir: al-Markaz al-Watani lil-Watha'iq al-Tarbawiyya.
Hajji, F. (2005). Bidayughiyah al-Tadris bil-Kafa'at: al-Ab'ad wa al-Mutatalibat. al-Jaza'ir: Dar al-Khalduniya.
Hamdawi, J. (2015). Nahwa Taqwim Tarbawi Jadid li-Taqwim al-Wad'iyya al-Idmajiyya. Shabakat al-Aluka.
Hathroubi, M. I. (2002). al-Madkhal ila al-Tadris bil-Kafa'at. 'Ain M'lila, al-Jaza'ir: Dar al-Huda.
Lajna I. A. (2016). Dalil Istimal Kitab al-Lugha al-'Arabiyya al-Thalitha al-Mutawassit. al-Jaza'ir: Wizarat al-Tarbiyya al-Wataniyya.
Lajna I. A. (2016). Minhaj al-Lugha al-'Arabiyya al-Ta'lim al-Mutawassit. al-Jaza'ir: Wizarat al-Tarbiyya al-Wataniyya.
Shannan, F., & Harjisi, M. (2009). al-Mu'jam al-Tarbawi. al-Jaza'ir: al-Markaz al-Watani lil-Watha'iq al-Tarbawiyya.
Uzi, A. (2011). Bidayughiyah al-Idmaj al-Tanzir wa al-Mumarasa. al-Maghrib: Manshurat Majallat al-'Ulum al-Tarbawiyya.
How to Cite
MAIDI, H. (1). The integrative situation in teaching Arabic language between reality and expectations - (The average third year as a model ). Social Sciences Journal, 18(2), 72-85. Retrieved from http://journals.lagh-univ.dz/index.php/ssj/article/view/3982
Section
Articles