The relationship of the level of control in scientific concepts to the attitude towards physics - Students of the third year of secondary school have experimental sciences

  • Ali RAISSI Higher School of Teachers of Laghouat (Algeria)
  • Mustapha HASSANI University Center of Aflou (Algeria)
Keywords: Scientific concepts, trends, and attitude towards physics, third year secondary students

Abstract

The interest in acquiring, developing and maintaining positive trends from the early stages of between scientific concepts and the trend towards physical sciences among students of the third year of education is very important for all levels of study, so this study came to reveal the relationship secondary experimental sciences. The study sample included (90) male and female students. We also used the descriptive method in our study, in addition to statistical methods, and we reached the following results: There is a statistically significant correlation between scientific concepts and the trend towards physical sciences.

The study also showed: The third year secondary students enjoy a high level of acquiring scientific concepts, and that there are no differences between males and females in that. And that there are no fundamental differences in the trend towards physical sciences between males and females

References

محجوب و. (2004). أصول البحث العلمي ومناهجه. الأردن: دار المنا للنشر والتوزيع.
عبيدات م. (1999). منهجية البحث العلمي القواعد ومراحل التطبيق. عمان الاردن: دار وائل للنشر.
دشلي ك. (2012). منهجية البحث العلمي. سوريا: مديرية الكتب والمطبوعات الجامعية.
الختاتنة س. م., & النوايسة ف. ع. ا. (2010). علم النفس الاجتماعي. عمان الأردن: دار ومكتبة حامد للنشر والتوزيع.
الدسوقي عبده ا. (2004). وسائل وأساليب الاتصال الجماهرية والاتجاهات الاجتماعية. الاسكندرية مصر: دار الوفاء لدنيا النشر والطبع.
مصطفى . م. (2014). أهمية المفاهيم العلمية في تدريس العلوم وصعوبات تعلمها. مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية, 2(5), 88-108. استرجع في من https://www.asjp.cerist.dz/en/article/79386
صبري م., & تاج الدين ا. (2000, يناير 1). فاعلية استراتيجية مقترحة قائمة على بعض نماذج التعلم البنائي وخرائط أساليب التعلم في تعديل الافكار البديلة حول مفاهيم ميكانيكا الكم وأثرها على أساليب التعلم لدى معلمات العلوم قبل الخدمة بالمملكة العربية السعودية. استرجع في 2 مايو، 2022, من https://www.researchgate.net/publication/272498109
راجي ا. (2003, يناير 1). اتجاهات الطلبة نحو مادة الفيزياء. استرجع في 8 سبتمبر، 2024, من https://ketabpedia.com/
الغليظ ه. ص. (2007, يناير 1). التصورات البديلة للمفاهيم الفيزيائية لدى طلبة الصف الحادي عشر وعلاقتها بالاتجاه نحو مادة الفيزياء. استرجع في 10 سبتمبر، 2024, من https://search.emarefa.net/ar/detail/BIM-300716
محمود حسين ن., & ابراهيم ه. س. (2008, يناير 1). الاتجاعات العلمية لدى طلبة المرحلة الثالثة قسم علوم الحياة نحو مادة الأنسجة. استرجع في 5 مايو، 2022, من https://alfatehjournal.uodiyala.edu.iq/
العليان ع. ا. ب. ع. ا. (2018, نوفمبر 30). الاتجاه نحو تعلم الفيزياء و علاقته بتحصيل طلاب كلية الملك عبد العزيز الحربية. استرجع في 10 سبتمبر، 2024, من https://search.emarefa.net/ar/detail/BIM-1131622
Arabic-Romanized references:
Abu 'Abdah, Fatimah 'Isa. (2011m). Darajat tatbiq ma'ayir idarat al-judah al-shamilah fi madaris muhafazat Nablus min wajhat nazar al-mudirin fiha [Risalah majistir, Jamia'at al-Najah al-Wataniyah]. Mustawda' bahithi al-Najah.
How to Cite
RAISSI, A., & HASSANI, M. (1). The relationship of the level of control in scientific concepts to the attitude towards physics - Students of the third year of secondary school have experimental sciences. Social Sciences Journal, 18(2), 216-233. Retrieved from http://journals.lagh-univ.dz/index.php/ssj/article/view/3994
Section
Articles