Alienation and its correlation with examination anxiety among a cohort of students at the University of Laghouat

  • Djallaleddine FATTAM University of Laghouat ( Algeria)
Keywords: Alienation, Test Anxiety

Abstract

This study investigates the relationship between test anxiety and alienation among a sample of students at Ammar Tlidji University of Laghouat. It also aims to identify potential differences in the levels of alienation and test anxiety based on variables such as gender, academic major (specialization), and type of residence.

The research involved a sample of 70 students (23 males and 47 females) and employed a descriptive correlational methodology. Data collection utilized an alienation measure attributed to "collective Salahuddin," which consists of 80 items across six dimensions, and a test anxiety scale, likely based on Spielberger's criteria, containing 20 items divided into two dimensions.

Statistical analysis included the Pearson correlation coefficient to examine the relationship between test anxiety and alienation, and t-tests to assess the significance of differences based on the demographic variables.

The main findings of the study are as follows:

There was no significant correlation found between test anxiety and alienation among the participating students at Ammar Tlidji University of Laghouat.

No significant differences were observed in the level of alienation among students when analyzed by gender.

No significant differences were found in the level of alienation based on the students' academic major.

No significant differences in alienation levels were attributable to the students' type of residence.

Similarly, no significant differences were found in the level of test anxiety among students based on gender.

No significant differences in test anxiety levels were observed based on academic major.

Finally, no significant differences in test anxiety were found related to the students' type of residence

References

أبكر، س. ح. (1989). ظاهرة الاغتراب لدى طالبات كليات البنات بالمملكة العربية السعودية (رسالة دكتوراه غير منشورة). كلية التربية للبنات، جدة.
أبو عزب، ن. (2008). فعالية برنامج إرشادي مقترح لخفض قلق الإختبار لدى طلاب المرحلة الثانوية بمحافظات غزة (رسالة ماجستير غير منشورة). كلية التربية، قسم علم النفس، الجامعة الإسلامية، غزّة.
أبو مصطفى، ع. (1998). قلق الامتحان وعلاقته بالتحصيل الدراسي لدى طالبات كلية التربية الحكومية بمحافظات غزة. مجلة البحوث والدراسات التربوية الفلسطينية, 1(1), 120-122.
حجازي، أ. م. (1999). العولمة وتهميش الثقافة الوطنية. مجلة عالم الفكر, 28(2), 133.
حجازي، أ. م. (2003). الثقافة العربية في زمن العولمة. دار قباء للطباعة.
الحمداني، إ. ر. ص. (2011). الاغتراب والتمرد وقلق المستقبل (ط. 1). دار صفاء للنشر.
عبد العظيم، ح. ط. (2004). الإرشاد النفسي: النظرية والتطبيق والتكنولوجيا (ط. 1). دار الفكر..
العجمي، م. (1999). العلاقة بين قلق الإختبار والتحصيل الدراسي لدى طالبات كلية التربية بالأحساء (الأقسام الأدبية). مجلة رسالة الخليج العربي, (33), 183-195.
فطام، ج (2021). التفاعل الصفي وعلاقته بالدافع للانجاز الدراسي لدى عينة من تلاميذ المرحلة الثانوية بالأغواط. مجلة العلوم الاجتماعية. جامعة الأغواط.15 (2). 406-417.
الكريديس، ر. ب. س. (2000). قلق الاختبار وعلاقته بالدافعية للإنجاز وبعض المتغيرات لدى طالبات كلية التربية لإعداد معلمات المرحلة الابتدائية بالرياض (رسالة ماجستير غير منشورة). كلية التربية، الرياض.
المغربي، س. (1993). الإنسان وقضاياه النفسية والاجتماعية. الهيئة المصرية العامة للكتب.
يونسي، ك. (2012). الاغتراب النفسي وعلاقته بالتكيف الأكاديمي لدى طلاب الجامعة (رسالة ماجستير غير منشورة). قسم علم النفس، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة مولود معمري، تيزوزو.
Arabic-Romanized references:
Abkar, S. Ḥ. (1989). Ẓāhira al-ightirāb ladā ṭālibāt kuliyyāt al-banāt bi-l-Mamlaka al-‘Arabiyya al-Su‘ūdiyya (Risāla dukṭūrāh ghayr manshūra). Kulliyyat al-Tarbiya li-l-Banāt, Jedda.
Abū ‘Azzab, N. (2008). Fi‘āliyyat barnāmij irshādī muqtarah li-khufḍ qalaq al-ikhtibār ladā ṭullāb al-marḥala al-thānawiyya bi-muḥāfaẓāt Ghazza (Risāla mājistīr ghayr manshūra). Kulliyyat al-Tarbiya, Qism ‘Ilm al-Nafs, al-Jāmi‘a al-Islāmiyya, Ghazza.
Abū Muṣṭafā, ‘A. (1998). Qalaq al-imtiḥān wa-‘alāqatuhu bi-l-taḥṣīl al-dirāsī ladā ṭālibāt Kulliyyat al-Tarbiya al-Ḥukūmiyya bi-muḥāfaẓāt Ghazza. Majallat al-Buḥūth wa-l-Dirāsāt al-Tarbawiyya al-Filasṭīniyya, 1(1), 120-122.
Ḥijāzī, A. M. (1999). al-‘Awlamā wa-tahmīsh al-thaqāfa al-waṭaniyya. Majallat ‘Ālam al-Fikr, 28(2), 133.
Ḥijāzī, A. M. (2003). al-Thaqāfa al-‘arabiyya fī zamān al-‘awlamā. Dār Qubā’ li-l-Ṭibā‘a.
al-Ḥamdānī, I. R. Ṣ. (2011). al-Ightirāb wa-l-tamarrud wa-qalaq al-mustaqbal (Ṭ. 1). Dār Ṣafā’ li-l-Nashr.
‘Abd al-‘Aẓīm, Ḥ. Ṭ. (2004). al-Irshād al-nafsī: al-naẓariyya wa-l-taṭbīq wa-l-taknūlūjiyyā (Ṭ. 1). Dār al-Fikr.
al-‘Ujaymī, M. (1999). al-‘Alāqa bayna qalaq al-ikhtibār wa-l-taḥṣīl al-dirāsī ladā ṭālibāt Kulliyyat al-Tarbiya bi-l-Aḥsā’ (al-aqsām al-adabiyya). Majallat Risālat al-Khalīj al-‘Arabī, (33), 183-195.
Faṭām, J. (2021). al-Tafā‘ul al-ṣafī wa-‘alāqatuhu bi-l-dāfi‘ li-l-injāz al-dirāsī ladā ‘ayna min tilmīdh al-marḥala al-thānawiyya bi-l-Aghwāṭ. Majallat al-‘Ulūm al-Ijtimā‘iyya. Jāmi‘at al-Aghwāṭ. 15(2). 406-417.
al-Karīdīs, R. B. S. (2000). Qalaq al-ikhtibār wa-‘alāqatuhu bi-l-dāfi‘iyya li-l-injāz wa-ba‘ḍ al-mutaghayyirāt ladā ṭālibāt Kulliyyat al-Tarbiya li-I‘dād Mu‘allimāt al-Marḥala al-Ibtidā’iyya bi-l-Riyāḍ (Risāla mājistīr ghayr manshūra). Kulliyyat al-Tarbiya, al-Riyāḍ.
al-Maghribī, S. (1993). al-Insān wa-qaḍāyāhu al-nafsiyya wa-l-ijtimā‘iyya. al-Hay’a al-Miṣriyyā al-‘Āmma li-l-Kutub.
Yūnisī, K. (2012). al-Ightirāb al-nafsī wa-‘alāqatuhu bi-l-takayyuf al-akādīmī ladā ṭullāb al-jāmi‘a (Risāla mājistīr ghayr manshūra). Qism ‘Ilm al-Nafs, Kulliyyat al-‘Ulūm al-Insāniyya wa-l-Ijtimā‘iyya, Jāmi‘at Mawlid Ma‘marī, Tīzūzū.
How to Cite
FATTAM, D. (1). Alienation and its correlation with examination anxiety among a cohort of students at the University of Laghouat. Social Sciences Journal, 19(2), 183-196. Retrieved from http://journals.lagh-univ.dz/index.php/ssj/article/view/4381
Section
Articles