Internal marketing as a direction to develop creativity in the organization
Abstract
The human component has been and remains the most important asset of the enterprise and its interest in it is an imperative imposed by competition. as its modern concept gives a marketing quality to the management of the human resource by considering all workers as clients who are targeted to suit their material and moral needs.In view of the importance of addressing the concept of internal marketing from a managerial point of view, the study aims to learn about its contribution to the development of creativity for employees in the enterprise, by addressing the most important concepts of internal marketing and creativity in the enterprise and the most important internal marketing procedures that contribute to this The article concluded that internal marketing methods of training, communication and motivation have an important role to play in the development and promotion of creativity in the enterprise, which requires the great interest of institutions in this important element -- internal marketing -- which contributes to the development of creativity that leads the Foundation for advancement and leadership.
References
2. لسعيد, ا. م. (1994). اقتصاد وتسيير الإبداع التكنولوجي. الجزائر: ديوان المطبوعات الجزائري.
3. العامري, ك. ن. (2006). ادارة مراكز الاتصالات و التسويق من خلالها (éd. 1). القاهرة, مصر: دار الفاروق للنشر و التوزيع.
4.العظيم, أ. ا. (s.d.)
5.النبي, ا. ح. (2004). التسويق السياحي مدخل استراتيجي. عمان, الاردن: مؤسسة الوراق للنشر و التوزيع.
6.حسين, ح. (2013). السلوك التنظيمي- سلوك الأفراد و الجماعات في منظمات الأعمال. الاردن: دار حامد للنشر و التوزيع.
7. سعيد, ح. ع. (2009). إدارة الموارد البشرية – مدخل استراتيجي- (éd. 3). عمان, الأردن: عالم الكتاب الحديث للنشر و التوزيع.
1. سويدان , ن., & البرواري, ع. (2008). ادارة التسويق في المنظمات غير الربحية. (1, Éd.) عمان: دار حامد للنشر و التوزيع.
قاسم, ا. م. (2009). الابداع الاداري. دار اسامة للنشر والتوزيع.
8.محمد, ز. د. (2011). ادارة الموارد البشرية. عمان, الأردن: دار الثقافة لنشر و التوزيع.
9.منى, ج. س. (2006). ادارة الابداع و الابتكار. (د. ك. المعرفة, Éd.) عمان, الاردن.
10.نايف, ا. س. (2001). ادارة الموارد البشرية. عمان: دار وائل للنشر.
11.نجم, ن. ع. (2003). إدارة الابتكار- المفاهيم و الخصائص و التجارب الحديثة - (éd. 1). عمان, الاردن: دار وائل لنشر و التوزيع.
12.نديم, ع. م. (2004). تطوير المنتجات الجديدة. عمان, الاردن: دار وائل للنشر و التوزيع.
1.أحمد, أ. ر. (2010). متطلبات تطبيق ادارة الجودة التسويقية دراسة الحالة شركة الاتصالات الخلوية. جامعة الأزهر, مصر.
2. الله, ا. ع. (2009). الأدوار القيادية لمديري التربية والتعليم في ضوء متطلبات التغيير. كلية التربية, السعودية: جامعة أم القرى.
3. حمد, ع. (2005). الإبداع في المؤسسة الاقتصادية الجزائرية دراسة لصفات و معوقات ومحفزات الإبداع –المؤسسة الاقتصادية للأنابيب الناقلة للغاز بولاية غرداية. 29. البليدة, كلية العلوم القتصادية و التجارية و علوم التسيير جامعة سعد دحلب, الجزائر.
1.آخرون, م. ي. (2009). القيادة والإبداع – دراسة ميدانية على منظمات الاتصالات في اليمن. جامعة الملك عبد العزيز, 23(1).
2.عمر, ا. م. (2012). متطلبات العملية الإبداعية المتعلقة بإدارة الموارد البشرية – دراسة ميدانية على مديري منظمات الأعمال الصغيرة و المتوسطة في الأردن. المجلة الاردنية في مجال الاعمال, 8(2).
1.ساسية, خ. ز. (2011). تنمية القدرة على الإبداع لتطوير المؤسسات الصغيرة و المتوسطة. الملتقى الدولي حول الإبداع و التغيير التنظيمي في المنظمات الحديثة دراسة و تحليل تجارب وطنية ودولية. البليدة.