The importance of sports sponsorship as a competitive advantage for the organization and its role in promoting sports tourism, presenting different experiences.

  • Hamza Gretli جامعة البليدة 02
Keywords: Event communications, Sponsorship, Sports Tourism, Tourism

Abstract

This study aims to address the issue of sports sponsorship and its impact on sports tourism by promoting and developing it using modern marketing methods similar to sports sponsorship, as in light of the intensification of competition between institutions in the market, it has become necessary to use modern marketing tools such as sports sponsorship, which is a mechanism of virtual communication It aims to enhance and improve the image of the institution in the mind of the consumer, as the tourism sector is of great importance in the national economy and drives growth by providing jobs and bringing in hard currency, hence the importance of sports sponsorship in advancing sports tourism and making it a tourist destination par excellence. At the end of the paper, we reached the importance that sports sponsorship plays as a major catalyst for sports tourism, and we recommend encouraging institutions to sponsor sports events because of its great impact on sports tourism

References

• حمزة عبد الحليم درادكة وآخرون. (2016). مبادئ السياحة. عمان: دار الاعصار العلمي.
• سالم, شيماء. (2006). الاتصالات التسويقية المتكاملة. القاهرة: مجموعة النيل العربية.
• السعيدي, عصام حسن. (2009). التسويق والترويج السياحي والفندقي ، دراسة للتسويق السياحي والفندقي في الدول العربية. عمان: دار الراية للشر والتوزيع .
• العاني, عبد المجيد. (2011). الاستثمار والتسويق السياحي. عمان: دار كنوز المعرفة.
• غرابية, خليفة مصطفى. (2012). السياحية اليئة. عمان: دار ناشري للنشر الالكتروني.
• عوينان, عبد القادر. (2013). السياحة في الجزائر الإمكانيات والمعوقات(2000-2025)في ظل الاستراتجيات السياحة. اطروحة دكتورة علوم . الجزائر, كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير والعلوم التجارية ،جامعة الجزائر 03, الجزائر.
• برنجي, ايمن. (2009). الخدمات السياحية واثرها على سلوك المستهلك. رسالة ماجستر).كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسير جامعة بومرداس, الجزائر.
• حماني ،أمينة.(2012)، اثر الاتصالات التسويقية الالكترونية في استقطاب السياح(رسالة ماجستير)، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير ، جامعة الجزائر 3، الجزائر.
• غراب ،ابراهيم علي.( 2010)،واقع التسويق الرياضي بالمؤسسات الرياضية حالة المؤسسات والاتحادات الرياضية اليمنية (رسالة ماجستر غير منشورة)، معهد التربية البدنية والرياضية،جامعة الجزائر3 ،الجزائر.
• تركية, نجاة .(2017)، السياحة الرياضية رافد لتنشيط السياحة الداخلية في الجزائر. مجلة العلوم المالية والادارية جامعة حمه لخضر الوادي، مجلد01عدد 01،286.
• عبد القادر. ع. (2010, مارس (9-10). المقاربة والمفاهيم النظرية للسياحة والتسويق السياحي. الملتقى الدولي حول اقتصاديات السياحة ودورها في التنمية المستدامة ، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسير, بسكرة, جامعة محمد خيضر, الجزائر.
• بوزاهر, نسرين. عقبي, نصيرة. (2010) .مارس (9-10). السياحة المستدامة في المناطق الصحراوية ومسار تدعيم تنمية الوطنية. الملتقى الدولي حول اقتصاديات السياحة ودورها في التنمية المستدامة،, كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، جامعة محمد خيضر بسكرة،, الجزائر.
• شخشاخ, محمد. مرازقة ,عيسى . (2010 مارس (9-10). دراسة أداء وفعالية مؤسسات القطاع السياحي في الجزائر الملتقى الدولي حول اقتصاديات السياحة ودورها في التنمية المستدامة، الملتقى الدولي حول اقتصاديات السياحة ودورها في التنمية المستدامة ، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، جامعة محمد خيضر , الجزائر.
• منصف, بن خديجة. بوفاس, شريف.. (2014)افريل (23-24). ترقية المنتوج السياحي في الجزائر، الملتقى الوطني الاول حولا المقاولاتية و تفعيل التسويق السياحي, كلية العلوم الاقتصادية ، تجارية وعلوم التسيير ،جامعة 8 ماي1945 , الجزائر.
• Breuil ,X.(2010). Sports loisirs et représentations corporelles au sein des clubs d'entreprise : étude comparée de la Société générale et des Usines Renault, revu Staps , 1 (87), p. 69-78 .
• Christian ,F., Durrieu.(2008). L'association parrain/parrainé dans le domaine du sport. Influence dans le temps sur les réactions affectives à l'égard de la marque, La Revue des Sciences de Gestion . 1 (229) : p86.
• Guidotti,S.(2007), Sponsoring sportif : les conditions du succès. revue Finance & Bien Commun , 1 (26) :p71-74.
• -Kimberley ,Dubé.(2013). le sponsoring sportif ,Mémoire de recherche, Ecole de Commerce de Lyon ,France.
• Rapeaud, M. L. (2013). la cmmuincaication’événementielle : de la stratégié a la pratique. Paris: Vuiber.
• Nys, Jean,F.( 2010 ). La surenchère des sponsors dans le football, revue Géoéconomie . 3 (54) :p63-77.
• Walliser, B.( 2006). recherche en parrainage quelle évolution et quells resultants .revue française de gestion , 4 :p47.
• Zouabi, H., Kammoun,M.( 2015), Quelle place pour le sponsoring politique dans la stratégie de communication de l’entreprise. Revue de Management et de Stratégie. p20.
• http://mubasher.aljazeera.net/news. (n.d.). Retrieved ديسمبر 25, 2019, from http://mubasher.aljazeera.net: http://mubasher.aljazeera.net/news/
• https://arabic.euronews.com. (n.d.). Retrieved 12 25, 2019, from https://arabic.euronews.com: https://arabic.euronews.com/2019/07/19/egypt-wins-highest-revenue-83-million-dollars-from-africa-cup-of-nations-2019
• https://www.dakar.com. (n.d.). Retrieved 12 25, 2019, from https://www.dakar.com: https://www.dakar.com
• https://www.masrawy.com/sports/afcon-analysis. (n.d.). Retrieved 12 25, 2019, from https://www.masrawy.com: https://www.masrawy.com/sports/afcon-analysis/details/2019/7/11/1599453
• https://www.statista.com. (n.d.). Retrieved 12 25, 2019, from https://www.statista.com: https://www.statista.com/cosulter le 25/12/2019
Published
2023-06-12
How to Cite
Gretli, H. (2023). The importance of sports sponsorship as a competitive advantage for the organization and its role in promoting sports tourism, presenting different experiences. Journal of Excellence for Economics and Management Research, 7(1), 211-225. https://doi.org/10.34118/jeemr.v7i1.3629
Section
Original Article