التعليم المفتوح كآلية لاكتساب وصقل المورد البشري بالمهارات الخضراء مع الإشارة إلى حالة الجزائر (دراسة تحليلية)

  • فؤاد أوراد Ain Temouchent University
الكلمات المفتاحية: المهن الخضراء, المهارات الخضراء, تعليم المفتوح،, المورد البشري, الطلاب

الملخص

ان التحول نحو الأنشطة الخضراء أدى الى تغير هيكلي في طبيعة المهارات المكونة للوظائف، فزاد الطلب على المهارات الخضراء، مما حتم إيجاد الية التي تستطيع مواكبة هذا الطلب المتزايد، ذلك باعتماد نماذج التعليم المفتوح كألية التي تضمن تدفق كبير ومستمر للمهارات المطلوبة. فنهدف في هذه الدراسة الى ابراز أهمية التعليم المفتوح في زيادة الاندماج في الحياة الخضراء بغية اكتساب الطلبة بمختف الأطوار الدراسية للمهارات الخضراء، وتوصلنا الى نتائج مهمة تساعد الحكومات على التوجه نحو جعل التعليم المفتوح مصدر وموردا هاما للتزود بالمهارات الخضراء.

المراجع

Abdel Fattah Nasr Abdel Hamid, A. (2022, January). A proposed vision for green education policies and programs in Egypt in light of some Arab and international models. Education Revue Al Azhar university,Faculty of Education.
Boutoura, F., Smiley, N., & Qalqili, N. (2019, July). Open Education and its Role in Sustaining Education in Societies – Model of Al Quds Open University Experience. Algerian Journal of Security and Development.
Nuramalia Handayani, M., Ali, M., & Wahyudin, D. (2020, VOL. 12 NO. 2). Industry Perceptions on the Need of Green Skills in Agribusiness Vocational Graduates. JOURNAL OF TECHNICAL EDUCATION AND TRAINING.
Okada, A., & Gray, P. (2023, January 28). Un mouvement d'éducation au changement climatique et à la durabilité : réseaux, enseignement ouvert et cadre « CARE-KNOW-DO ». Sustainability. doi:doi.org/10.3390/su15032356
Ourrad, F. (2023, 06 30). Behavioral and digital skills and their importance in the emergence of new business models in the developed economy. Revue Les Cahiers du POIDEX, pp. 261-283.
Pavlova, M., & Chen, S. (2019, Issue 12). Facilitating the development of students’ generic green skills in TVET: an ESD pedagogical model. Journal for Technical and vocational Education and Training in Asia.
Pirzada, G., Naz, M., & Jamil, M. (2023). Incorporating Green Skills in Vocational Education & Training in Pakistan: The Educators’ Perspectives. Journal of Social Sciences Review (JSSR).
Youssef Gamal El-Din, N. (2018, October). Learning for a green economy and global transformations in the education economy . Journal of Educational Sciences.
bin Musa, M., & Qaman, O. (2019). Strategies and mechanisms to support the transition to a Green Economy in the context of Sustainable Development (with reference to the case of Algeria). International Forum: Modern trends in international trade and challenges of sustainable development towards promising future visions for developing countries (pp. 104-119). eloued: Faculty of Economic, Commercial and Management Sciences.
Z , I., C S , L., A F , Z., M F , L., & N M , O. (2023). Green skills in knowledge and attitude dimensions from the. International Conference on Technology, Engineering and Sciences (ICTES) (pp. 1-9). Boston: The electrochemical Society. doi:10.1088/1757-899X/917/1/012025
Al-Darsi, A. B. (2023). Green growth: an entry point for achieving. Kuwait: Arab Planning Institute.
Barbara, J., Eliza , K., & Thibault, C. (2023). The green transition in the labour market: how to ensure equal access to green skills across education and training systems. Brussels: (EENEE), The European Expert Network on Economics of Education.
Graph, L. I. (2022). Global Green. World Bank.
ILO. (2019). SKILLS FOR A GREENER FUTURE:A GLOBAL VIEW. GENEVA: OFFICE, INTERNATIONAL LABOUR.
Institute, P. (2023). Young Arab guide:Practical stepsTo acquire skills (in arabic). Abu Dhabi: Arab youth council climate change.
United Nations Educational, S. a. (2023). Transforming technical and vocational education and training, For a successful and just transition process, UNESCO Strategy 2029-2022. Paris: UNESCO.
منشور
2024-06-01
كيفية الاقتباس
أوراد ف. (2024). التعليم المفتوح كآلية لاكتساب وصقل المورد البشري بالمهارات الخضراء مع الإشارة إلى حالة الجزائر (دراسة تحليلية). مجلة الامتياز لبحــوث الاقتصاد والادارة, 8(1), 211-229. استرجع في من http://journals.lagh-univ.dz/index.php/jeemr/article/view/3846
القسم
Original Article