The effect of green marketing on sustainable développement Case study institution SONATRACH

  • ABDULDJABAR MOKHTARI
  • CHARAF ZAOUI
Keywords: Green Marketing, Green Product, Sustainable Développement, , institution Sonatrach

Abstract

this study aims to know the effect of green marketing on sustainable développement, both are of  importance on the part of businessemen and gouvernements, thanks to their role in achieving a balance between profitability and  environmental protection.

We have conducted a field study for the Sonatrach Foundation, where this study reached several results, the most important of which is that the Sonatrach Corporation seeks to achieve sustainable development through its industrial activities by: reducing gas emissions, paying attention to recycling of its waste, managing its waste .... By producing Liquefied Petroleum Gas (GPL) which is environmentally friendly.

References

1. بكري ثامر، نزار النوري احمد(2009)، "التسويق الأخضر"،دار اليازوري للنشر والتوزيع، عمان، الأردن؛
2. محمد عبيدات(2004)، "أساسيات التسعير في التسويق المعاصر، مدخل سلوكي"، دار الميسر للنشر والتوزيع، ط1،عمان،الأردن؛
3. عثمان محمد غنيم وماجدة أحمد أبوزنط؛ التنمية المستدامة فلسفتها و أساليب تخطيطها وأدوات قياسها، دار الصفاء للنشر و التوزيع، عمان، ط1؛
• المقالات:
4. بورزاق آسية،"دور التسويق الأخضر في التنمية الثقافة البيئية-دراسة حالة سونيك-" مجلة الريادة لاقتصاديات الأعمال: الجزائر ،جامعة حسيبة بن بوعلي(01)،2015؛
5. فتحي زهرة، قاسي ياسين، "التسويق الأخضر كمدخل للتنمية المستدامة-عرض مجموعة من التجارب الدولية-"، مجلة الريادة لاقتصاديات الأعمال: الجزائر(06)،جامعة جامعة حسيبة بن بوعلي،2018؛
6. بكري ثامر، إسماعيل هديل، "اثر المزيج التسويقي الأخضر على شلوك المستهلك لاستخدام منتج ذو الطاقة المتجددة –دراسة تحليله على عينة من مستخدمي السخانات الشمسية في مدينة عمان"، العراق:كلية بغداد، مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة47،2016؛
7. إبراهيمي عبد الرزاق،"إستراتيجية شاملة لتمكين المؤسسة على المحافظة على البيئة الطبيعية ضمن مكونات المزيج التسويقي الأخضر"،مجلة البحوث العلمية في التشريعات البيئية(18)،ص(21-43): الجزائر، جامعة محمد بوضياف المسيلة؛
8. شاهد الياس، عقبة عبد اللاوي، درفور عبد النعيم،"السعر الأخضر وأثره على قرار الشراء لدى المستهلك النهائي"، مجلة ميلاف للبحوث والدراسات،العدد(05)،2017؛
9. قريشي حليمة السعدية(2015)،الأداء التسويقي في المؤسسة الاقتصادية الجزائرية*-دراسة حالة مؤسسة سوناطراك-، مجلة الباحث، الجزائر،جامعة ورقلة،العدد15؛2015؛
10. هواري معراج، حدادو رقية،"المنتج الأخضر كأحد متطلبات المسؤولية الاجتماعية و البيئية-دراسة حالة سوناطراك مديرية الصيانة بالأغواط"، مجلة الحقوق و العلوم الإنسانية-دراسات اقتصادية-، المجلد28، العدد01؛
• المذكرات و الرسائل:
11. العايب عبد الرحمان(2011)، "التحكم في الأداء الشامل للمؤسسة الاقتصادية في الجزائر في ظل تحديات التنمية المستدامة"، مذكرة الدكتوراه،جامعة سطيف،الجزائر؛ص50.
• مواقع الانترنت:
12. موقع الرسمي لمؤسسة سوناطراكhttps://sonatrach.com/nos-activite ؛
13. الموقع الرسمي لوكالة أنباء الجزائر، عن موقعhttp://www.aps.dz/ar/economie
المراجع باللغة الأجنبية:
14. Ken PEATTIE, "Environmental and marketing management", 1st Edition, Graw, Hill, 2001 ;
15. MIRALLES Jenny, "Le marketing écologique: Effet vert ou Pervers ?", MBA Gestion des Entreprises, 2008 ;
16. Ouvrage collectif sous la direction de Gabriel WACKERMAN. "Le Développement Durable", édition ellipses,2008.
Published
2020-12-27
How to Cite
MOKHTARI, A., & ZAOUI, C. (2020). The effect of green marketing on sustainable développement Case study institution SONATRACH. Journal of Excellence for Economics and Management Research, 4(2), 75 - 90. https://doi.org/10.34118/jeemr.v4i2.2008
Section
Original Article