The impact of the quality of the tourist experience on promoting domestic tourism in Algeria

  • smail mosbah جامعة غرداية
  • adel chenini جامعة غرداية
  • benoudina bouhafs جامعة غرداية
Keywords: Quality of tourist experience, Dimensions of the quality of the tourism experience, Domestic tourism

Abstract

  The focus of this study was to determine the impact of the quality of the tourist experience through the following dimensions: pleasure, peace of mind, and the beauty of the view. Contributing to the natural service on promoting domestic tourism in Algeria. The problem of the study was not addressed. The descriptive interface was relied upon to present literature related to the variables of the study and achievement. On the practical side, a questionnaire was distributed to A drawing consisting of 97 individuals who are visitors to the various tourist areas of the state of Ghardaia. A study concluded that there is an effect of the quality of the tourist experience on domestic tourism in Algeria. The study concluded that there is a moderate correlation of 39.4%. The study recommends extensive studies on the quality of the tourist experience, and it is beneficial to work with the efficiency of the experience. It is a marketing tool that helps attract visitors to the tourist destination

References

1- Hattou, F., Hammoutene, A., & Grenier, E. (2018, 05 12). THE EVALUATION OF THE THEORY OF PLANNED BEHAVIOR VIA STRUCTURAL EQUATIONS MODELING BASED ON THE PARTIAL LEAST SQUARES METHOD: AN OVERVIEW. REVUE DES SCIENCES COMMERCIALES, 17(01), pp. 16-25.
2- Faizan, A., Kashif, H., & Neethiahnanthan, A. (2014, 08 20). Memorable customer experience: examining the effects ofcustomers experience on memories and loyalty in Malaysian resort hotels. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 144, pp. 273-279.
3- Fred, L., Moira, C., & Hugh, W. (2016). Customer experience quality: an exploration in business and consumer contexts using repertory grid technique. Journal of the Academy of Marketing Science, 39(06), pp. 846-869.
4- Hair, J., & Alamer, A. (2022, 12). Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) insecond language and education research: Guidelines using anapplied example. Research Methods in Applied Linguistics, 02(01), pp. 1-16.
5- Pramod, S., & Jogendra, K. N. (2019, 04 30). Examining experience quality as the determinantof tourist behavior in niche tourism: an analytical approach. Journal of Heritage Tourism, 15(01), pp. 76-92.
6- Reihaneh, A. T., Azam, Y., Negin, M., & Khoshfetrat, A. (2022, 03 09). Host-tourist interaction revisit intention and memorable tourism experience through relationship quality and perceived service quality in ecotourism. Journal of Ecotourism, 22(03), pp. 406-429.
7- Yakupl, A. (2019). Structural Equation Modeling Approaches to E-Service Adoption. turkrey: IGI Global.

8- ألياس قشوط، و صورية كحول. (30 06, 2016). مقومات السياحة الصحراوية في الجزائر ومتطلبات تنشيطها. مجلة التنمية الاقتصادية، 01(01)، الصفحات 55-73.
9- زكية حيرش، و رضوان مسموس. (01 12, 2021). تنشيط السياحة الداخلية كآلية لمواجهة أثار كوفيد 19 على القطاع السياحي -دراسة تجارب بعض الدول-. مجلة الإبداع، 11(02)، الصفحات 60-77.
10- طارق سعيد، و عبد الرزاق بن حبيب. (31 12, 2015). نمذجة أثر محيط الخدمة على المتغيرين الرضى، التجربة المعاشة و أثرهما على تشكل سلوك الوفاء عند الزبون.-حالة الخدمات الفندقية لمدينة تلمسان. les cahiers du mecas، 11(01)، الصفحات 189-218.
11- عبد الكريم كاظم عجيل. (30 01, 2019). أهمية الثقافة السياحية في تنمية السياحة الدينية في العراق. مجلة الباحث للدراسات الأكاديمية، 06(01)، الصفحات 92-118.
12- عطلة لحسن. (22 12, 2021). دراسة اهم العوامل المؤثرة على اداء القطاع السياحي في الجزائر باستخدام منهجية خريطة الاهمية - الاداء Ipma. مجلة الواحات للبحوث و الدراسات، 14(03)، الصفحات 1134-1159.
13- علي بغداد. (31 10, 2022). قياس أثر أبعاد جودة التجربة السياحية على نشر الكلمة المنطوقة الإلكترونية الإيجابية للمقصد السياحي. مجاميع المعرفة، 08(03)، الصفحات 204-223.
14- فريد بختي، و رضا بهياني. (08 06, 2020). السياحة الصحراوية كأسلوب لترقية السياحة الداخلية في الجزائر دراسة حالة ولاية تمنراست. مجلة البحوث الاقتصادية المتقدمة، 05(02)، الصفحات 158-172.
15- قادة مختار محمودي، و أحمد محمودي. (31 07, 2014). فاعلية جودة تقديم الخدمة في تحقيق ولاء المستهلك لسوق خدمة الهاتف النقال بالجزائر - حالة مؤسسة أوراسكوم تليكوم الجزائر OTA. مجلة الإستراتيجية والتنمية، 04(07)، الصفحات 182-202.
16- محمد الشريف بن زواي، و محمد رضا بوسنة. (30 12, 2020). تحليل أثر الحوكمة الجامعية على جودة العمليةالتدريسية من وجهة نظرأساتذة العلوم الاقتصادية يجامعة أم البواقي. مجلة الباحث الاقتصادي، 07(01)، الصفحات 156-139.
17- محمد العيد ختيم. (27 04, 2021). السياحة الصحراوية كأداة لتحقيق التنمية المستدامة في الجزائر. مجلة الإستراتيجية والتنمية، 11(03)، الصفحات 153-171.
18- معتز حميد رحيم الخزعلي. (2021). التجربة السياحية الإبداعية وأثرها في تعزيز الارتباط بالمكان - دراسة تحليلية لآراء عينة من السياح في منطقة الاهوار -. مجلة كلية التربية للبنات للعلوم الانسانية، 28(05)، الصفحات 483-518.
19- مومن بكوش الجموعي، و أخمد فرحات. (31 08, 2023). معامل الارتباط الخطي البسيط " بيرسون" والاختبارات البديمة. مجلة دراسات نفسية وتربوية، 16(02)، الصفحات 265-277.
20- نجاة بن تركية. (31 12, 2017). السياحة الرياضية رافد لتنشيط السياحة الداخلية في الجزائر. مجلة العلوم الإدارية والمالية، 01(01)، الصفحات 280-294.
Published
2024-06-01
How to Cite
mosbah, smail, chenini, adel, & bouhafs, benoudina. (2024). The impact of the quality of the tourist experience on promoting domestic tourism in Algeria. Journal of Excellence for Economics and Management Research, 8(1), 31-49. https://doi.org/10.34118/jeemr.v8i1.3834
Section
Original Article