دعم الابتكــــــــــــــــار من خلال التعلم التنظيمي بالمؤسسة الاقتصادية - إحاطة نظرية -

  • صباح ترغيني جامعة بسكرة
##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName##: https://doi.org/10.34118/jeemr.v1i02.318

Résumé

في محيط سريع التغير وفي ظل التغيرات التي تصادف المؤسسة الاقتصادية كان لزاما عليها الاجتهاد كي لا تضطر للخروج من السوق منهزمة من طرف منافسيها، لذا عليها بالابتكار وطرح الجديد في السوق، وقد فكرت المؤسسة الاقتصادية اليوم أن المعلومة هي أقوى ثروة لابد عليها أن تستغلها وفعلا كان ذلك في إطار ما يسمى بالتعلم التنظيمي.

يهدف التعلم التنظيمي إلى اكتساب المعلومات من مختلف المواقع سواء الداخلية أو الخارجية، فالداخلية أو ما يسمى بالتعلم الداخلي يشمل تعلم الأفراد، التعلم بين الأفراد في الوظيفة الواحدة والتعلم بين الوظائف، أما الخارجية أو ما يسمى بالتعلم الخارجي يشمل التعلم من الزبائن والتعلم من المنافسين والتعلم من الموردين كل هذه المجالات تساعد على دعم الابتكار بالمؤسسة الاقتصادية.

Références

- Philip L. Dawes, A model of the effects of technical consultants organizational learning in high-technology purchase situatins, The journal of Hight Technology Management Research 14, 2003.
- محمد بن علي ابراهيم الرشودي، بناء أنموذج للمنظمة المتعلمة كمدخل لتطوير الأجهزة الأمنية بالمملكة العربية السعودية، أطروحة دكتوراه فلسفة في العلوم الأمنية، قسم العلوم الإدارية، كلية الدراسات العليا، جامعة نايف للعلوم الأمنية، 2007
- Photis M.Panayides, The impact of organizational learning on relationship orientation logistics service effectiveness and performance, Industrial Marketing Management, 2007.
- Xu Jiang, Yuan Li, The relationship between organizational learning and Firm’s financial performance in strategic alliances: A contingency approach, Journal of world business 43, 2008.
- مؤيد سعيد السالم، إدارة الموارد البشرية-مدخل استراتيجي تكاملي، مكتبة الجامعة، إثراء للنشر والتوزيع، الأردن، 2009، ص69
- Maxim Kotsemir, Alescauder Abroskin, Innovation Concepts and Typology-An evolutionary discussion- Series: Science, Technonlogy and innovation WPBR05/STI/2013.
- محمد عواد أحمد الزيادات، اتجاهات معاصرة في إدارة المعرفة، دار صفاء ، عمان-الأردن-2008
- Shu-Hsien Liao, Chi-Chuan Wu, System Perspective of knowledge management, Organizational learning and organizational innovation, Escpert Systems with applications, 2010.
- بلال خلف السكارنة، الريادة وإدارة منظمات الأعمال، دار المسيرة ، عمان-الأردن-2008،
- Daniel Jiménez-Jiménez, Raquel Sauz-Valle, Innovation, Organizational learning and performance, Article in Journal of Business Research, University of Murcia, Spain, 2010.
- ملايكية عامر، ابتكار المنتجات في المؤسسة الاقتصادية الجزائرية، دراسة حالة مؤسسة الدهن بسوق أهراس، مذكرة ماجستير في الاستراتيجية والتسويق، كلية العلوم الاقتصادية ولتجارية وعلوم التسيير، جامعة باجي مختار عنابة- 2005/2006،
- نجم عبود نجم، القيادة وإدارة الابتكار، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان-الأردن- 2012،
- Anja Cotic Svetina, Igor Prodan, How internal and external sources of knowledge contribute to firms’innovation performance, Managing Global Transactions, Volume6, N3, Fall 2008.
-Paul E.Bierly and Timo Hamalainen, Organizational learning and Stratergy, Second J.Mgnt, Vol11, N3, 1995.
- Anja Cotic Svetina, Igor Prodan, How internal and external sources of knowledge contribute to firms’innovation performance, Managing Global Transactions, Volume6, N3, Fall 2008.
- Ulli H.Koening, Annabel Membrillo, Impact of individual knowledge on the increase of sustainable intellectual capital of organizations-A sustemic Approach. P05. www.systemdynamics.org/conferences/1998/../0037.pdf
- Mania da Penha Braga Costa and Jose Ednilson de Olivien Cabral, The relationship knowledge, Learning, innovation and compétitive advantage : A Conceptual Model, Published by The International Journal of Technology, Knowledge and Society, 2001.
- Amy C.Edmondson, James R.Dillon, Kathryn S. Roloff, Three perspectives on Team learning: Outcome improvement, Task Mastery and Group process, 2006.
- The Acas Advisory booklet, Effective Organisation: The people factor and Acas occasional paper 54 teamwork, Départment Trade and industry, The project established in September 1992.
-Nuria Garcia et al, Effect of the interfunctional climate on interfunctional and extreme product performance-the moderator role of innovation type, P-P 12-14, www.marketing-trends-on gress.com/../2008-fr_Gor
- Colin C.Cheng, Dennis Krum Wiede, The role of service innovation in the market orientation-new service performance linkage, Technovation32 , 2012.
- Helle Alstred Sondergaard, Market oriented new product development-How can means-end chain approach affect the process !the MAPP centre, Arthus School of Business, Haslega ardsvej 10, DK-810 Arthus V, Denmark, 1993.
- Chao-Hung Wang, Does service innovation Matter in High-Tech industry! Journal of Technology Mnagement and Innovation, Volume9, Issue2, Received January29,2014/Accepted: May13, 2014,
- Nicolai J.Foss, KeldLaursen and Torben Pedersen, Linking customer interaction and innovation: The mediating role of new organizational practices, Organozation Science, Vol22, N4, July-August 2011
- Stefan Thomek and Eric Von Hippel, Customers as innovators: A new way to create value, Harvard Business Review, France, April 2002
- Ali Mollahosseini, Mehdi Bakhordar, Supplier knowledge management for supplier development, Review of Business information systems, Fourth Quarte, V14, N4, 2010.
Publiée
2017-12-01
Rubrique
Original Article