The importance of educational planning in teaching physical education and sports for secondary education teachers A field study at the level of some secondary schools in Laghouat

  • MOHAMED HIZOUM University of Laghouat
  • MOHAMED RADHOAN DEHINA University of Laghouat
  • KHALED BENSALEM University of Laghouat
Keywords: Educational planning, Teaching physical education and sports, Secondary education teachers

Abstract

This research aims to try to discover some points that contribute to the advancement of the profession of teaching physical education and sports, as it is our future profession. And disclosure of the most important factors that help a professor of physical education to face the obstacles and difficulties they encounter when preparing and implementing educational planning programs, and when they perform their tasks. And access to the importance of both educational planning and a professor of physical education in teaching physical soil and sports.

We conclude that educational planning is of great and effective importance in teaching the subject, and that it is necessary to improve and improve education, as it contains methods, methods, goals, competencies and strategies, which contribute and help teachers in the success of the process of physical education lessons and the achievement of its objectives

References

1. أحمد ماهر أنور حسن وآخرون، التدريس في التربية الرياضية بين النظرية والتطبيق، الطبعة الأولى، دار الفكر العربي، القاهرة، 2007.
2. رمزي أحمد عبد الحي، التخطيط التربوي ماهيته ومبرراته وأسسه، الطبعة الأولى ، دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر، الإسكندرية.2006 .
3. زينب علي معمر، طرق تدريس التربية البدنية والرياضية، الطبعة الأولى ، دار الفكر العربي، القاهرة ، 2008.
4. عبد الحميد شرف، التخطيط في التربية الرياضية بين النظرية والتطبيق، مركز الكتاب للنشر، مصر الجديدة، 1429هـ/2008م.
5. عبد الله عيد العتيبي، فنجان من التخطيط، الطبعة الثانية ، دار اقرأ للنشر والتوزيع، الكويت ،2012م.
6. عصام الدين متولي عبد الله، بدوي عبد العل بدوي، طرق تدريس التربية البدنية والرياضية بين النظرية والتطبيق، الطبعة الأولى ،دار الوفاء، مصر ،2006.
7. غاذة جلال عبد الحكيم، طرق تدريس التربية الرياضية، الطبعة الأولى ، دار الفكر العربي، مصر ، 2008.
8. لخضر لكحل، كمال فرحاوي، أساسيات التخطيط التربوي النظرية والتطبيقية، المعهد الوطني لتكوين مستخدمي التربية وتحسين مستواهم، الجزائر، 2009.
9. محمد سعد زغلول، مصطفى السايح محمد، تكنولوجيا إعداد وتأهيل معلم التربية البدنية، الطبعة الثانية ، دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر ، 2004.
10. محمود سعد، نيللي رمزي فهيم، طرق التدريس في التربية الرياضية، الطبعة الثانية ، مركز الكتاب للنشر ، 2004.
11. مصطفى عبد السميع، سهير محمد حوالة، إعداد المعلم وتمنيته وتدريبه، الطبعة الأولى ، دار الفكر، الأردن ، 2005.
12. نثنايل كانتور، المعلم ومشكلات التعليم والتعلم ترجمة حسن الفقي وفرنسيس عبد النور، الطبعة الثانية ، دار المعارف، مصر ، 1972.
الاطروحات والرسائل
13. بن قناب الحاج، تقويم تدريس مدرسي التربية البدنية والرياضية بالتعليم المتوسط (كما يراها المدرسين- الموجه- التلاميذ)، أطروحة دكتوراء، معهد التربية البدنية والرياضية، جامعة الجزائر، 2006.
14. الجوهرة الحقباني، حورية الحربي، المقومات والمبادئ الأساسية للتخطيط التربوي. جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، السعودية، 2006.
15. اللجنة الوطنية للمناهج، الوثيقة المرافقة لمنهاج التربية البدنية والرياضية، وزارة التربية الوطنية، الجزائر، 2005.
16. مهدي بلعسلة فتيحة، أساتذة التعليم الثانوي ومدى معاناتهم من الضغط النفسي جراء مهنة التعليم ومتطلباتها(دراسة ميدانية)، الملتقى الدولي حول المعاناة في العمل، جامعة تيزي وزو، 2004، الجزائر.
Published
2019-06-30