Concepts and perspectives on academic advising

  • Aicha BENTALEB University of Laghouat (Algeria)
  • Khadidja MSITFA University of Laghouat (Algeria)
Keywords: Academic Advising, Academic Advisor, University Student

Abstract

Academic Advising is one of the main pillars of higher education, It aims to help students to adapt properly to the university environment and get the best results by enabling them to take advantage of all the opportunities available to them by providing them with various academic skills that raise their level of educational attainment, and given the importance of academic guidance in the university stage The intervention in which we aim to shed light on the academic guidance in terms of concept, origin and objectives, and then touch on the academic advisor and the tasks assigned to him in the process of academic guidance, and the responsibility of the student in academic guidance, with a presentation of some of the studies Previous on the role and importance of academic guidance and the extent needed, following this descriptive approach because it is best suited for such studies, to conclude some intervention proposals to contribute to the enrichment of research in this area.

References

إسلام دسوقي. (2015 ). الإرشاد الأكاديمي في التعليم العالي أهداف وآمال . مؤتمر الإرشاد الأكاديمي في التعليم العالي لدول مجلس التعاون الخليجي الواقع و المأمول ، (صفحة 207).
اسيا محمد. (2011). الارشاد الأكاديمي وعلاقته بالتوافق النفسي والتحصيل الدراسي لدي طلاب الجامعات السودانية . مجلة دراسات افريقية العدد 45.
بخاري سلطان و آخرون. (1994). أهمية الإرشاد الأكاديمي .
بدر البلوي. (28 11, 2014). ملتقى المعلمين والمعلمات . تاريخ الاسترداد 11 01, 2019، من https://www.saudi-teachers.com/vb/t/140327/.
جودت، سعادة وآخرون. (2007). دراسات ميدانية لمشكلات التسجيل والارشاد الاكاديمي الجامعي . محلة دراسات- العلوم التربوية المجلد 34 العدد2، صفحة 323.
خلود الأحمدي و آخرون. (من 01/11/2015). نظام آلي للإرشاد الأكاديمي تصور مقترح لجامعة طيبة . مؤتمر الإرشاد في التعليم العالي لدول مجلس التعاون الخليجي الواقع و المأول ، (صفحة 155).
زينب محمد. (2016). تصور مقترح لتفعيل خدمات الإرشاد الأكاديمي بالجامعات المصرية في ضوء بعض الاتجاهات العالمية. مجلة البحث العلمي في التربية العدد 17، صفحة 498.
فاتن الشمايلة. (2007). مشكلات الإرشاد الأكاديمي في جامعة مؤتة.
محمد الراجحي. (2011). برامج الارشارد الاكاديمي .
محمد العبيدي. (2010). اإرشاد والتوجيه النفسي . ديبونو للطباعة و النشر والتوزيع .
مي موسى. (2016). التوجيه والإرشاد النفسي والسلوكي للطلاب. عمان: دار دجلة للنشر و التوزيع
Published
2021-10-14
How to Cite
BENTALEB, A., & MSITFA, K. (2021). Concepts and perspectives on academic advising. Social Sciences Journal, 15(3(Special), 69-78. https://doi.org/10.34118/ssj.v15i3Special.1504
Section
Articles