The contributions of the Psychological Aid Center of the University of M’sila in the academic council of students
Abstract
Every learner has the right to receive an education appropriate to his characteristics and abilities, but during the learning process some different educational disabilities occur that hinder the school performance of some students, and we do not deny that the learner today is of a special and unique type. For objective and global circumstances and circumstances. Accordingly, we often find that some professors do not understand the needs of students and their academic and academic problems, and are not trained to meet the requirements of their mental, cognitive and social development. Various appear in the department such as aggression, cynicism, amusement, indifference, introversion, isolation, emotional tensions, unwillingness to escape from the university and anxiety about the future, and it has become an obsession that haunts the shoulders of students themselves, parents, professors and all partners of the parties to the educational process. Which in this case requires the intervention of the specialist and the educational psychological counselor in particular and not others to provide his services to help students to better school.
From this standpoint, this research paper comes to highlight the contributions of the Psychological Aid Center at the University of M’sila in the academic advising of students.
References
أبو زعيزع، عبد الله. (2009). أساسيات الإرشاد التربوي والنفسي بين النظرية والتطبيق. الأردن: دار يافا العلمية للنشر والتوزيع.
أبو عباة، صالح عبدالله. (2003). دراسة تقويمية لبرنامج الإرشاد الأكاديمي في جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية بالرياض. المملكة العربية السعودية: جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية. الرياض.
بخاري، سلطان. (1989). الإرشاد الأكاديمي بين الواقع والتطبيق في المملكة العربية السعودية. اللقاء السنوي الثاني للتوجيه والإرشاد الطلابي في التعليم، جامعة الملك سعود، الرياض، المملكة العربية السعودية.
البيلاوي، حسين وآخرون. ( 1993). الإرشاد الأكاديمي في جامعة قطر واقعه ومشكلاته. قطر: جامعة قطر. مركز البحوث التربوية.
جوهر، صلاح الدين. (1985). الإرشاد الأكاديمي والاختبارات والتقويم في نظام الساعات المكتسبة. بحوث ودراسات تربوية، مركز البحوث التربوية، جامعة قطر، (12)، ص ص 211 – 234.
الحريري، رافدة؛ والإمامي، سميرة. (2011). الإرشاد التربوي والنفسي في المؤسسات التعليمية. ط 1. الأردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
حسن، أمل أحمد؛ ومحمود، داليا طه. (2009). واقع الإرشاد الأكاديمي بكمية التربية جامعة المنيا وإمكانية تطويره على ضوء خبرات بعض الدول الأجنبية والعربية. مجلة البحث في التربية وعلم النفس، كلية التربية، جامعة المنيا، 22 (02)، ص ص 01 – 48.
سعيد، مخلوفي. (2016). واقع الحاجة إلى الإرشاد الأكاديمي لدى طلبة السنة الأولى جذع مشترك بجامعة باتنة. مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة قاصدي مرباح، ورقلة، الجزائر، (26)، ص ص 169 – 182.
صالح، محمد عزمي. (1989). الإرشاد الأكاديمي بين التنظيم والتطبيق في النظام الفصلي. المملكة العربية السعودية: جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية. الرياض.
القاضي، يوسف؛ وآخرون. (د س). الإرشاد النفسي والتوجيه التربوي. الرياض: دار المريخ.
القرني، علي بن سعد. (1991). وظائف الإرشاد الأكاديمي من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس والطلاب في كلية التربية بجامعة الملك سعود. مجلة جامعة الملك سعود، 3 (02)، جامعة الملك سعود، الرياض، المملكة العربية السعودية. ص ص 515 – 559.
مجمع اللغة العربية. (1989). المعجم الوجيز. مصر: المؤلف.
المحارب، فيصل بن محمد. (2009). واقع الإرشاد الأكاديمي في الجامعات السعودية كما يراه طلاب الجامعات (دراسة ميدانية على عينة من طلاب جامعتي الإمام محمد بن سعود الإسلامية وجامعة الملك سعود). رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، كلية العلوم الاجتماعية، قسم الاجتماع والخدمة الاجتماعية، المملكة العربية السعودية.
نادية، بومجان. (2016). بناء برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتخفيف الضغط النفسي لدى الأستاذة الجامعية المتزوجة. رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة محمد خيضر ببسكرة، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، قسم العلوم الاجتماعية، الجزائر.
Crocket، david. S & Randi، s. levitz (1984). The current advising practices in colleges and universities. Developmental academic advising. Washington: jossey-bass publishers.
Hester, E. J. (2008). Student evaluation of advising: moving beyond the mean, College Teaching, Vol 56, N01, pp 35 - 38.
http://www.univ-msila.dz/capu/.
https://www.aiu.edu.sy/ar/Page77/.
Copyright (c) 2021 Social Sciences Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.