The Reality of Academic Guidance at the Algerian University - Laghouat University as a Model -

  • Mohamed BOUFATAH University of Laghouat (Algeria)
  • Amel RIGHI Education management of Laghouat (Algeria)
Keywords: academic counseling, university, teachers, student’s

Abstract

This study which is titled « the actuality of the academic advising in the Algerian university » and at exploring the difference between students in this subject according to specialty. To reach that, the study is based and divided into theoretical and practical study, the theoretical contains a chapter explores the problematic in form of questions as follows:

  1. What is the actuality of the academic advising in the Algerian university?
  2. Are there any differences in the academic advising extend to the specialty?

- The sample of the study is composed of (54) students at Ammar thliji university laghouat.

- The second chapter of the study deals with the academic advising in which there is the « literary review of the definition of the academic ».

- In the third chapter deals with Algerian university in which the theoretical circle and to all what has the books and resources before.

- However, the fourth and the fifth are for the practical and it’s contains.

- To achieve these goals, a questionnaire was used as a measuring tool it is devoted to students of Amar tlidji university, after the exception and analysis of the data the results orbited was analyzed by pourcentage-taux.

- This has revealed the results of the study after analyzing data of the following:

- There were statistically significant differences in the actuality of the academic advising in the Algerian university to academic specialty.

Metrics

Metrics Loading ...

References

جاكاريجا كيتا، ومحمد زيد اسماعيل، 2017، تطوير الإرشاد الأكاديمي بجامعة السلطان زين العابدين بماليزية في ضوء بعض التجارب العامية، مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية، جامعة الشهيد حمة لخضر، الوادي – الجزائر، العدد 21 مارس 2017، ص- ص 107- 123
إيهاب الببلاوي، أشرف محمد عبد الحميد، 2002، الإرشاد النفسي المدرسي، دار الكتاب الحديث، القاهرة.
محمد داودي، بوفاتح محمد، 2007، منهجية كتابة البحوث العلمية والرسائل الجامعية، ط 01، دار والمكتبة الأوراسية، الجلفة، الجزائر،
أحمد بن محمد الضبيب، وعزت بن المجيد خطاب، 1991، معوقات الإرشاد الأكاديمي، الرياض، العدد 01، المجلد 03.
صباح عايش، مصطفى عشوي، ب س، اتجاه الطلاب نحو الإرشاد الأكاديمي وعلاقته بتقدير الذات، الجامعة العربية المفتوحة الكويت، جامعة وهران، الجزائر. ورقة علمية مقدمة للندوة الإقليمية لتطوير الإرشاد الأكاديمي في الجامعات والمؤسسات التعليمية، الجامعة العربية المفتوحة، فرع سلطنة عمان، أبريل 2014. ص- ص 131- 146.
عبد العزيز عطاء الله المعايطة، ب س، مشكلات الإرشاد الأكاديمي في جامعة نزوى، سلطنة عمان، عضو هيئة تدريس بكلية العلوم والآداب، قسم التربية والدراسات الإنسانية، عمان.
فضل الله المولى محمد بلول، أحمد عبد الرحمن العمايرة، ب س، آليات الإرشاد الأكاديمي المتبعة في آليات التعثر الأكاديمي، تجربة كلية العلوم التطبيقية بصحار، سلطنة عمان.
محمود، محمد عطية، 1997، التوافق النفسي والاجتماعي للطلاب مع البيئة المدرسية وعلاقته بالتحصيل الدراسي، رسالة ماجيستير غير منشورة، جامعة القاهرة كلية التربية.
مخلوفي سعيد، 2016، واقع الحاجة إلى الإرشاد الأكاديمي لدى طلبة السنة الأولى جذع مشترك بجامعة باتنة، مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، العدد 26. سبتمبر 2016، جامعة قاصدي مرباح، ورقلة.
ميماس كمور، دون سنة، أهمية التكامل ما بين الإرشاد الأكاديمي والإرشاد النفسي في تمكين الطلبة في التعليم المفتوح، (تجربة الجامعة العربية المفتوحة، فرع الأردن)، الجامعة العربية المفتوحة، فرع الأردن.
نجلاء عبد المحسن حميد، ب س، دور الإرشاد الأكاديمي في رفع المستوى التحصيلي والتكيفي للطالب الجامعي.
مفلح بن قبلان بن بجاد ال جديع،2016، الإرشاد الأكاديمي الإلكتروني من وجهة نظر طلاب وطالبات جامعة تبوك في ضوء بعض المتغيرات، مجلة كلية التربية،العدد 171، الجزء الثاني ديسمبر 2016، جامعة الأزهر.
جودت أحمد سعادة وغازي جمال خليفة ومحمد كمال عالية، 2007، دراسة ميدانية لمشكلات التسجيل والإرشاد الأكاديمي الجامعي، دراسات العلوم التربوية، المجّلد 34، العدد 02، عمادة البحث العلمي، الجامعة الأردنية، عمان.
محمد بن محمد أحمد الحربي، 2015، تطوير خدمات الإرشاد الأكاديمي لطلبة الدراسات العليا في كلية التربية بجامعة الملك سعود على ضوء الخبرات العالمية، ورقة علمية مقدمة لمؤتمر الإرشاد الأكاديمي في التعليم العالي لدول مجلس التعاون الخليجي - الواقع والمأمول – مركز النشر العلمي جامعة الملك عبد العزيز، المملكة العربية السعودية.
الجامعة العربية المفتوحة، فرع الكويت، بتاريخ 19 أفريل 2017 من (httpps//www.arsou.edu.kw).
دليل الإرشاد الأكاديمي الخاص بالطلبة لجنة الإرشاد الأكاديمي في كلية المجتمع تم بتاريخ 20 أفريل من : (www.pnu.edu.sa).
Published
2021-10-14
How to Cite
BOUFATAH, M., & RIGHI, A. (2021). The Reality of Academic Guidance at the Algerian University - Laghouat University as a Model -. Social Sciences Journal, 15(3(Special), 245-263. https://doi.org/10.34118/ssj.v15i3Special.1521
Section
Articles