The role of group counseling in alleviating the problem of exam anxiety among university students

  • Nawal BOUDIAF M'sila University (Algeria)
  • Khireddine BENKHROUR University of Blida 2 (Algeria)
Keywords: Program Reading, Counseling, Exam Anxiety, University

Abstract

The importance of this research paper stems from its attempt to reveal one of the collective counseling techniques applied to avoid academic problems among university students and related to academic achievement and fear, failure and waste, and the reality of the guiding sessions on the role of collective counseling in alleviating the exam anxiety in university students. For this, the researchers looked at several related studies, and were represented by choosing the subject of the collective counseling program, which aims to reduce the anxiety of the exam in university students and analytical reading in the subject: The program is to reduce the anxiety to improve the academic performance of the university student, the program may be in the initial form of (11) sessions time each session (45) sessions at a rate of two sessions each week, where the program initiated an opening session of acquaintance and confidence-building between the mentor and customers, in order to determine Working procedures and determining the role of each mentor in them, while the remaining sessions focused on the techniques of collective counseling and its content included teaching counselors skills confidence and self-control and anger management in stressful situations, as well as the use of strategy modeling lecture and group discussions homework

References

أحمد مصطفى فهمي. ( (1976) ) " الصحة النفسية .دراسات في سيكولوجية التكيف ، مكتبة الخانجي، القاهرة.
بدوي زينب. (2018). فاعلية برنامج ارشادي سلوكي معرفي في خفض قلق الامتحان لدى طالبات كلية التربية للعلوم الإنسانية في جامعة البصرة . جامعة بابل العدد38: ص731.
جاسم, ا. (2010). 8. واقع الارشاد في جامعة الموصل"،. . مجلة دراسات موصلية ، العدد 24 .
الحجازي,. ع. (2011). الغش في الامتحانات أسبابه ، نتائجه ،مقترحات للحد منه، .
الحريري رافدة ، الأمامي سمير. (2011). الارشاد التربوي والنفسي في المؤسسات التعليمية ، . ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان .
حسن طه عبد العظيم. (2004). الارشاد النفسي – النظرية والتطبيق – التكنولوجيا ،. ط1،دار الفكر للنشر والتوزيع ، عمان : الأردن .
رضوان حامد جميل. (2001). الصحة النفسية . ط1،دار الميسرة عمان ، الاردن .
زهران حامد زهران. (2000). الارشاد النفسي المصغر . طبعة عالم الكتب ، القاهرة .
صبري عبد الله كاظم الركابي. (2018). درجة القلق الامتحان لدى طلبة الخامس اعدادي.
الضامن منذر عبد الحميد. (2003). الارشاد النفسي . ط1، مكتبة الفلاح ، الكويت .
عبد الحميد. (2013). قلق الامتحان لدى طلبة كلية التربية الرياضية ،.
عبد الرحمان الخطيب. (2009). الخدمات الاجتماعية كممارسة تخصصية مهنية في المؤسسات التعليمية ، . مكتبة الانجلو المصرية للنشر والطباعة ، ط1، القاهرة ، مصر.
العجمي راشد. (2014). فاعلية برنامج ارشادي جماعي لتحسين مستوى التوافق النفسي والاجتماعي لدى أبناء الاسر المطلقة في المراحل المتوسطة (11-14) سنة ، رسالة دكتوراه غير منشورة ، كلية التربية جامعة دمشق .
العزيزي سيف. (2011). فاعلية برنامجي إرشاد جمعي .. كلية العلوم والآداب ،جامعة نزوى . .
عطا الله الخالدي. (2009). علم النفس الارشادي –الدليل في الارشاد الجمعي ، تطبيقات عملية . ص13: ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان :الأردن .
قدوري خليفة ،عمروني حورية. (2015). "ظاهرة فلق الامتحان بالمدرسة الثانوية – أسبابها وتناولاتها النظرية ، الإجراءات العملية التعليمية الارشادية لخفض قلق الامتحان ". مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية ، العدد 18: ص78.
محمد حوال القثيبي. (2018). قلق الاختبار والتحصيل الدراسي في علاقتهما ببعض المتغيرات الديمغرافية لدى عينة من طلاب كلية التربية . المجلة التربوية ، العدد 53.
Published
2021-10-14
How to Cite
BOUDIAF, N., & BENKHROUR, K. (2021). The role of group counseling in alleviating the problem of exam anxiety among university students. Social Sciences Journal, 15(3(Special), 97-111. https://doi.org/10.34118/ssj.v15i3Special.1507
Section
Articles