Academic advisory needs for university students and suggestions for organizing them

  • Khadidja MBARKI Laghouat's Superior school of teachers (Algeria)
  • Nabila BELMADANI University of Laghouat (Algeria)
Keywords: Needs, Counseling, Academic Counseling, university students

Abstract

In the light of the emergence of family and social changes and scientific and technological development, which have led to development in the field of education and work, in addition to the changes in the stages of life (transition) experienced by the individual. The importance of the assessment of counseling needs emerged as an essential step in the presentation of counseling services. When it became necessary, especially if it was to concede to university students who have counseling academic needs, in addition to their needs related to their different areas of life. In this study, we focused on the comforting needs of university students and their importance in their careers. We discuss their goals to come up with some suggestions for improving the academic counseling process.

References

ابراهيم، مصطفى و آخرون(1960)المعجم الوسيط. ج، 1 ،القاهرة: المكتبة الإسلامية للطباعة والنشر و التوزيع.
أحمد نوري، يحي أياد (2008 ) الحاجات الإرشادية (النفسية، الاجتماعية، الدراسية) لدى طلبة جامعة الموصل، العراق، مجلة التربية و العلم، ص321– 294، (3)1
الجريدة الرسمية للجمهورية الجزائرية(2009)المرسوم التنفيذي رقم ،03-09المؤرخ في 6 محرم عام،1430الموافق 3يناير (2009 )يوضح مهمة الإشراف ويحدد كيفيات تنفيذها العدد (1).
جمال الدين محمد بن مكرم ابن منظور ( (2003لسان العرب، ط،1 المجلد الرابع، بيروت، دار صادر. حامد عبد السلام زهران ( 1982) التوجيه والإرشاد النفسي، ط2، القاهرة، عالم الكتب.
حميد محمود الدهلكي( 1990 ) الحاجات الإرشادية لطلبة المرحلة الإعدادية في بعض المناطق الريفية في العراق ،العراق، كلية التربية، الجامعة المستنصرية رسالة ماجستير منشورة.
سهير كامل، أحمد ،سليمان أحمد(2007) تنشئة الطفل و حاجاته بين النظرية و التطبيق، ط 2، مصر، مركز الإسكندرية.
سهيلة محسن كاظم الفتلاوي(2005) تعدیل السلوك في التدریس ، ط،1،الأردن، دار الشروق للنشر و التوزيع.
صلاح الدين جوهر (1985 )الإرشاد الأكاديمي والاختبارات والتقويم في نظام الساعات المكتسبة، جامعة قطر، مركز البحوث التربوية.( 3-18).
كالة الجامعة للشؤون التعليمية (2017) دليل الإرشاد الأكاديمي بجامعة بيشة ، المملكة العربية السعودية. وزارة التعليم العالي.
عوض عباس حمود) (1986علم النفس العام، ط ،2 ، الإسكندرية، دار المعرفـة الجامعيـة.
محمد بن جعفر جمال الليل، بندر بن عبدالله الشريف(2015) الحاجات النفسية و التربوية للطلاب الوافدين الدارسين في الجامعة الاسلامية بالمدينة المنورة في ضوء متغير المعدل الاكاديمي و القارة التي ينتمون اليها، المملكة العربية السعودية ، مجلة البحث العلمي في التربية، العدد السادس عشر، صص 527-544.
محمود عطا، مصطفى حجازي ، فهد الديلم (2005) واقع التوجيه و الارشاد التربوي و النفسي في مراحل التعليم العام، الرياض، مكتب التربية العربي لدول الخليج.
نــاعم أحمــد العمري (2008) عمــادات شــؤون الطــلاب فــي الجامعــات الســعودية: دراســة لواقعهــا و نمـوذج مقتـرح لتطويرهـا فـي ضـوء بعـض التجـارب العربيـة والأجنبيـة، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية اطروحة دكتوراه، قسـم التربية، كلية العلوم الاجتماعية
الهاشمي لوكيا ( (2006 السلوك التنظيمي. ج .2عين مليلة ،الجزائـر، دار الهدى للطباعة والنشر.
خالد بن عبد الكريم (د.س) الارشاد الاكاديمي، ، المملكة العربية السعودية، جامعة الملك سعود الموقع الالكتروني: http://deanships.su.edu.sa/DevelopmentQuality/ManualsAndRegulations/Documents/%D8%A7%D9
موقع جامعة القسيم). https://www.qu.edu.sa/content/p/11/
Dicarpo, N. S. (1976) The good life Models for a healthey, personality, New Jersy, printice-Hall.
Smith, K , (2009) Advising the Academically Underprepared First- Year. Community College Student Athlete for Transferability, A Dissertation Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for Degree of Doctor of Education in the Department of Educational Leadership, Policy and Technology Studies in the Graduate School of the University of Alabam.
https://www.qu.edu.sa/content/p/11/%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%83%D8%A7%D8%AF%D9%8A%D9%85%D9%8A
http://www.um.edu.my
Published
2021-10-14
How to Cite
MBARKI, K., & BELMADANI, N. (2021). Academic advisory needs for university students and suggestions for organizing them. Social Sciences Journal, 15(3(Special), 153-164. https://doi.org/10.34118/ssj.v15i3Special.1512
Section
Articles