Concepts about academic advising
Abstract
The process of counseling and guidance is important for the individual in general, and the individual taught in particular, considering the process aims to help the individual to overcome the problems that he is going through in his school life, as it works to define its characteristics i.e. what it possesses capabilities and skills so that it can be used and used in the learning process, and from During this process, the individual’s vision becomes clear about choosing an appropriate study, as well as an appropriate profession consistent with his capabilities ..., and the individual is in need of this process during the university stage, as it is a crucial period for determining the future, and we have examined in this study the concept of academic guidance, and we also touched on defining the goals of Academic guidance and direction we dealt with the nature of the academic process
References
أحمد محمد الزيادي وهشام الخطيب (ب ت). مبادئ التوجيه والارشاد النفسي ،ط1، الأردن، دار الثقافة للنشر والتوزيع.
ايهاب الببلاوي، أشرف محمد عبد الحميد.(2004). التوجيه والارشاد النفسي المدرسي استراتيجية عمل الأخصائي النفسي بمدارس العاديين وذوي والاحتياجات الخاصة، الرياض، دار الزهراء.
بشير صالح الرشيدي.(2000).مناهج البحث التربوي: رؤية تطبيقية مبسطة، الكويت، دار الكتاب الحديث.
حامد عبد السلام زهران.(1998). التوجيه والارشاد النفسي، ط3، القاهرة، عالم الكتب
حامد عبدالسلام زهران.(2003). دراسات في الصحة النفسية والارشاد النفسي، ط1، القاهرة، عالم الكتب.
حناش فضيلة ومحمد بن يحي زكريا.(2011). التوجيه والارشاد المدرسي والمهني من منظور الاصلاحيات التربوية الجديدة، المعهد الوطني لتكوين مستخدمي التربية وتحسين مستواها، الجزائر.
رمضاني محمد القذافي.(1997). التوجيه والارشاد النفسي، ط1 ، بيروت، دار الجيل.
سعد جلال .(1992). التوجيه النفسي والتربوي والمهني، ط2، القاهرة، دار الفكر العربي.
زينب عبد النبي أحمد محمد.(2016). تصور مقترح لتفعيل خدمات الارشاد الاكاديمي بالجامعات المصرية في ضوء بعض الاتجاهات العالمية، كلية التربية، مجلة البحث العلمي في التربية، العدد السابع عشر، http://jsre.journals.ekb.eg/article_10401_2ad59beebc22eb42a3f5343cd22f6eac.pdf
المملكة العربية السعودية وزارة التعليم العالي.(2015). لارشاد الاكاديمي بجامعة حائل، إعداد إدارة الجودة والتطوير بعمادة القبول والتسجيل بجامعة حائل ، دليل أعضاء هيئة التدريس. http://www.uoh.edu.sa/en/Subgates/Faculties/CMS/Documents/%D8%AF%D9%84%D9%8A%D9%84%20%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%A7%D8%AF%20%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%83%D8%A7%D8%AF%D9%8A%D9%85%D9%8A%20%D9%84%D8%A3%D8%B9%D8%B6%D8%A7%D8%A1%20%D9%87%D9%8A%D8%A6%D8%A9%20%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AF%D8%B1%D9%8A%D8%B3%20%D9%84%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D8%A9%20%D8%AD%D8%A7%D8%A6%D9%84.pdf
إدارة برامج الإرشاد الطلابي في الخبرة الأمريكية وإمكانية الإفادة منها بالجامعات العربية. https://repository.nauss.edu.sa/bitstream/handle/123456789/64609/%D8%A5%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A9%20%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%85%D8%AC%20%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B1%D8%B4%D8%A7%D8%AF%20%D8%A7%D9%84%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%A8%D9%8A%20%D9%81%D9%8A%20%D8%A7%D9%84%D8%AE%D8%A8%D8%B1%D8%A9%20%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%85%D8%B1%D9%8A%D9%83%D9%8A%D8%A9%20%D9%88%D8%A5%D9%85%D9%83%D8%A7%D9%86%D9%8A%D8%A9%20%D8%A7%D9%84%D8%A5%D9%81%D8%A7%D8%AF%D8%A9%20%D9%85%D9%86%D9%87%D8%A7%20%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%AA%20%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D9%8A%D8%A9.pdf?sequence=1&isAllowed=y
دليل الارشاد الأكاديمي ، جامعة تبوك، الاصدار الأول ، 1434.
https://www.ut.edu.sa/documents/16992/5003636/%D8%AF%D9%84%D9%8A%D9%84+%D8%A7%D9%84%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8+%D9%84%D9%84%D8%A5%D8%B1%D8%B4%D8%A7%D8%AF+%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%83%D8%A7%D8%AF%D9%8A%D9%85%D9%8A+%D9%81+%D9%8A+%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D8%A9+%D8%AA%D8%A8%D9%88%D9%83.pdf/39f73348-154d-4613-a089-1f8450612069
Copyright (c) 2021 Social Sciences Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.