The question of openness and closeness in the Arab Islamic culture of George Tarabichi
Abstract
This research paper aims to reveal the reading of the Syrian thinker "George Tarabishi" on the open view of Arab-Islamic culture, as well as the closed view on it. This is through his focus on the psychological side of the Arab intellectual elite, which received a strong shock due to the progress of the West and the backwardness of the Arabs, as this research reveals the reasons that made a wide segment of the educated elite, especially attacking Western civilization not because the West was a colonial of the Arabs yesterday, but rather rejects the West because it Holder of civilization and here lies the danger; Because this reflects negatively on the Arab world, which is looking for ways to progress, and the most important findings are that the Arab today in general and the intellectual in particular need a culture of recognition; To acknowledge the superiority of the other over us and to strive to develop our knowledge tools to benefit from his civilization, and this will not come unless a condition is open to all peoples and civilizations of the world and armament with a pragmatic, cognitive view that respects the other and learns from it.
References
جلال الدين السيوطي. (1970). صون المنطق والكلام عن فني المنطق والكلام. ج2. ط1. مصر: سلسلة إحياء التراث الاسلامي.
جورج طرابيشي. (2004). العقل المستقيل في الإسلام . ط1. بيروت: دار الساقي.
جورج طرابيشي. (1991). المثقفون العرب والتراث التحليل النفسي لعصاب جماعي. ط1. لندن: رياض الريس.
جورج طرابيشي. (2008). المعجزة أو سبات العقل في الإسلام. ط1. لبنان: دار الساقي.
جورج طرابيشي. (2012). مذبحة التراث في الثقافة العربية المعاصرة . ط3. بيروت: دار الساقي.
جورج طرابيشي. (1998). مصائر الفلسفة بين المسيحية والاسلام. ط1. لبنان: دار الساقي.
جورج طرابيشي. (رابطة العقلانيين العرب). من إسلام القرآن إلى إسلام الحديث. ط1. لبنان: دارس الساقي.
جورج طرابيشي. (2000). من النهضة إلى الردة تمزقات الثقافة في عصر العولمة. ط1. بيروت: دار الساقي.
جورج طرابيشي. (1996). نقد نقد العقل العربي: نظرية العقل. ط1. بيروت: دار الساقي.
جورج طرابيشي. (2006). هرطقات عن الديموقراطية والعلمانية والحداثة والممانعة العربية. ج1. ط1. بيروت : دار الساقي ورابطة العقلانيين العرب.
جورج طرابيشي. (2008). هرطقات2 عن العلمانية كإشكالية إسلامية - إسلامية . ج2. ط1. بيروت: دار الساقي ورابطة العقلانيين العرب.
جويدة جاري. (2017). التراث العربي الإسلامي بين النقل والابداع وجهود العلماء في النهوض به. مجلة دراسات فلسفية ، 14. ص 29 - 44
طه عبد الرحمان. (2015). سؤال المنهج في أفق التأسيس لأنموذج فكري جديد. ط1. لبنان: المؤسسة العربية للفكر والإبداع .
عبد الرحمان بن خلدون. (2010). مقدمة ابن خلدون. ط1. القاهرة: دار الجوزي.
عبد الرحمان بوقاف. (2017). مقالات فلسفية. ج1. ط1. الجزائر: الجمعية الجزائرية للدراسات الفلسفية.
علي حرب. (1998). الماهية والعلاقة نحو منطق تحويلي. ط1. المغرب ولبنان: المركز الثقافي العربي.
متعب القرني. (2000). أقطاب الفكر العربي 1918- 2018. ط1. المملكة العربية السعودية: دار مدارك.
محمد قطب. (1992). جاهلية القرن العشرين. ط12. القاهرة: دار الشروق.
محمد قيروان ومحمد شطوطي. (2011). منهجية البحث الفلسفي. ط1. الجزائر: دار المواهب.
محمود أمين العالم. (1996). مواقف نقدية من التراث. دط. القاهرة: دار القضايا الفكرية.
نزهة الحاج عمر. (أكتوبر 2017). الاعرجي بين نقده ورفده دراسات وآراء حول فكره ونظرياته. ط1. بريطانيا: دار أي كتب .
Copyright (c) 2021 Social Sciences Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.