Iben Ruched in modern and contemporary arab thought

  • Kamel YOUSFI University of batna 1 (Algeria)
  • Abdelghani BOUSSEKEK University of batna 1 (Algeria)
Keywords: Ibn Rushd, The Renaissance, Religious Extremism, The Reformation

Abstract

This research deals with the presence of Iben Ruchd in the modern and the contemporary Arab thought. Which present his pictures drown by the Islamic Arabic Thinkers, whom we chosen some of the contrasting models. As Farah Antoine founded materialistic lost knowledge in Ibn Rachd, so he appraised him and considered him the highest model to execute current religious extremism. Which stood against him Mohammed Abdo and was denied from Iben Rachd the materialism that was attributed to him. and glorified on his way in resolving the conflict between mind and transmission, invoking Ibn Rachd for Zaki Naguib Mahmoud was in order to activate his critical tool to observe his faults and to capture his mistakes, considering his thoughts are just a think on a thought. But Mohammed AL Mousbahi has a different perspective from everyone else, so he criticized the reading that increased the rationality of Ibn Rachd, in turn he presents rationalism, on a ontological way that decrease all the ideological influences, and the cultural references.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ابن رشد،(1994)،تلخيص كتاب النفس، تحقيق، أعبري،ط1، القاهرة.
ابن رشد،(2019)،الكشف عن مناهج الأدلة في عقائد الملة أو نقد علم الكلام ضدا على الترسيم الأيديولوجي للعقيدة ودفاعا عن العلم وحرية الاختيار في الفكر والفعل، مع مدخل ومقدمة تحليلية وشروح للمشرف على المشروع محمد عابد الجابري، سلسلة التراث الفلسفي العربي،ط5، بيروت، مركز دراسات الوحدة العربية.
أنطوان سيف،(1995) ، ابن رشد في رؤية عربية معاصرة، فرضية "ازدواجية الحقيقة "، مجلة الفكر العربي، العدد 81، بيروت، لبنان،(48 – 63).
زكي نجيب محمود(1980)، نحو فلسفة علمية ،ط2، القاهرة، مكتبة الأنجلومصرية.
زكي نجيب محمود، (1980)،هذا العصر وثقافته،ط1،القاهرة، دار الشروق.
زكي نجيب محمود، (1992)، حصاد السنين،ط1، القاهرة، دار الشروق.
زكي نجيب محمود،(1952)، شروق من الغرب،ط1، القاهرة، مكتبة الأنجلومصرية.
زكي نجيب محمود،(1974)، المعقول واللامعقول في تراثنا الفكري، ط2، القاهرة، دار الشروق.
زكي نجيب محمود،(1982)، تجديد الفكر العربي،ط7،القاهرة، دار الشروق.
زكي نجيب محمود،(1988)، قصة عقل،ط2، القاهرة، دار الشروق.
زكي نجيب محمود،(2000) ،قيم من التراث ،ط1،القاهرة، دار الشروق .
زكي نجيب محمود،(د، ت، ن) ،ابن رشد في تيار الفكر العربي، مقال في كتاب مهرجان ابن رشد، الذكرى المئوية الثامنة لوفاته.
زينب محمود الخضيري وآخرون،(1999)، ابن رشد بين الفكر الغربي الوسيط والفكر العربي الحديث، ضمن كتاب ابن رشد فيلسوف الشرق والغرب في الذكرى المئوية الثامنة لوفاته، راجعه وأعده للنشر مقداد عرفة منسية،ط1، تونس، منشورات المجمع الثقافي .
سلامة موسى،(1947)، تربية سلامة موسى،ط1، القاهرة، دار الكتاب المصري.
طه عبد الرحمان،(د، ت،ن)، تجديد المنهج في تقويم التراث ،ط2 ،المغرب، المركز الثقافي العربي.
طيب تيزيني،( د، ت )، ابن رشد في إطار الفكر العربي الحديث . (د ،ط)،( د ،د، ن).
طيب تيزيني،(1989)، على طريق الوضوح المنهجي ،ط1،بيروت، دار الفرابي .
عبد الباسط سيدا،(1990)، الوضعية المنطقية والتراث العربي نموذج زكي نجيب محمود الفلسفي ، تقديم طيب تيزيني ،ط1، بيروت، دار الفرابي.
عبد الحميد الصالح وآخرون،(1999 )، المثاقفة و تأويل تأويل ابن رشد ،في "ابن رشد فيلسوف الشرق والغرب"،ط1، تونس، منشورات المجمع الثقافي.
عبد السلام ياسين،(1995)، محنة العقل المسلم بين سيادة الوحي وسيطرة الهوى، ط2،مصر، دار البشير للثقافة والعلوم الإسلامية.
عبد المجيد الصغير،(2001)، المتن الرشدي و إشكالية حضوره في الفكر العربي الحديث، الأفق الكوني لفكر ابن رشد، أعمال الندوة الدولية بمناسبة مرور ثمانية قرون على وفاة ابن رشد، مراكش 12 – 15 ديسمبر 1998 م، تنسيق محمد المصباحي،ط1، المغرب، منشورات الجمعية الفلسفية المغربية.
عبد النبي الحري،(2014)،طه عبد الرحمان ومحمد عابد الجابري صراع المشروعين على أرض الحكمة الرشدية، ط1،بيروت، الشبكة العربية للأبحاث والنشر.
عصمت نصار ،(2002)،الخطاب الفلسفي عند ابن رشد وأثره في كتابات محمد عبده وزكي نجيب محمود، القاهرة، دار العلوم بالفيوم.
فرح أنطوان،(1903)، ابن رشد وفلسفته، مصر، منشورات الجامعة الإسكندرية .
محمد المصباحي(1988)، إشكالية العقل عند ابن رشد،ط1،بيروت، المركز الثقافي العربي.
محمد المصباحي(1998)، الوجه الآخر لحداثة ابن رشد، ط1،بيروت، دار الطليعة للطباعة والنشر .
محمد المصباحي،(2007)، مع ابن رشد،ط1، المغرب،دار توقبال للنشر.
محمد عابد الجابري،(1998)، ابن رشد سيرة وفكر ،ط1، بيروت، مركز دراسات الوحدة العربية.
محمد عابد الجابري،(2006)، نحن والتراث، ط1،بيروت، مركز دراسات الوحدة العربية.
محمد عبده(2006)، فلسفة ابن رشد، الأعمال الكاملة للإمام الشيخ محمد عبده ج3، تحقيق وتقديم محمد عمارة، ط2،مصر، دار الشروق.
محمد عبده،(1973) تفسير سورة البقرة ، ضمن الأعمال للإمام محمد عبده ، حققها وقدم لها ، محمد عمارة ، ج4 ،ط1، بيروت، المؤسسة العربية للدراسات والنشر .
محمد عبده،(1994) ،رسالة التوحيد ،ط1،القاهرة، دار الشروق .
محمد عبده،(1995)،المختار من المنار ، الإسلام والشبهات المتداعية ،ج5 ، إعداد وتعليق عبد العزيز محمد إبراهيم آل الشيخ ،ط2 .
محمد عمارة،(1995)، الموقع الفكري لابن رشد بين الغرب والإسلام، مجلة إسلامية المعرفة،المجلد الخامس، العدد 2، (75- 98).
Published
2021-09-30
How to Cite
YOUSFI, K., & BOUSSEKEK, A. (2021). Iben Ruched in modern and contemporary arab thought . Social Sciences Journal, 15(2), 141-159. https://doi.org/10.34118/ssj.v15i2.1549
Section
Articles