The effectiveness of extension work in educational institutions in Algeria A field study on a sample of school and vocational guidance and counseling counselors in the state of Mughayir
Abstract
The current study aims to identify the effectiveness of counseling work in educational institutions in Algeria from the point of view of a sample of school and vocational guidance and counseling counselors in the state of Al-Mughir, as well as to identify the degree of effectiveness of media classes and counseling interviews in counseling work. To collect information, a questionnaire was used to measure the level of counseling work that includes fourteen paragraphs (14) applied to a sample of twenty (20) counselors for school and vocational guidance and counselling, and after using the SPSS version 22 programs in analyzing the results of the study, it was concluded that the degree of The effectiveness of counseling work in educational institutions is great, and media sessions and counseling interviews contribute greatly to the effectiveness of counseling work, and some recommendations were made to activate counseling work in educational institutions to contribute more to improving the educational level.
References
بلقاسم, م., & هامل, م. (2017). مستوى المهارات الإرشادية لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني دراسة ميدانية بمراكز التوجيه المدرسي والمهني . مجلة التنمية البشرية, (7), 60-82.
ج.مورتنس, د., & م.شمولر, أ. (2005). التوجيه والإرشاد المدرسي بين النظريات والإجراءات ترجمة لجنة التعريب والترجمة. غزة فلسطين: دار الكتاب الجامعي.
جبران, م. (2003). رائد الطلاب معجم لغوي عصري للطلاب. لبنان: دار العلم للملايين.
الجريدة الرسمية للجمهورية الجزائرية(2008).مراسيم تنظيمية خاصة بالقانون الأساسي لعمال التربية الوطنية.المطبعة الرسمية. عدد59 . الجزائر. اكتوبر2008.
الحريري, ر., & الامامي, س. (2011). الإرشاد التربـوي والنفسي في المؤسسات التعليمــية. عمان: دار المسيـرة للنشر والتوزيع والطباعة.
حمايمي, ع. ا. (2013). الخدمة الإرشادية لمستشار التوجيه والإرشاد المدرسي تساهم في تحسين المردود التربوي . مجلة الحكمة للدارسات التربوية والنفسية, 1(2), 322-332.
الخالدي, ع. ا. ف., & سعد العلمي, د. (2008). الإرشاد المدرسي والجامعي. الأردن: دار الصفاء.
دبور, ع. ا., & الصافي, ع. ا. (2007). الإرشاد المدرسي بين النظرية والتطبيق. عمان: دار الفكر .
سعيد حسني, ا. (2006). دليل المرشد التربوي في المدرسة. الأردن: دار الثقافة للنشر والتوزيع.
الشناوي, م. م., & التويجري, م. (1996). الإرشاد وتحديات العصر. قُدَّم في المؤتمر الدولي الثالث لمركز الإرشاد النفسي, جامعة عين شمس مصر.
صالح الرشيد, ب. (2000). مناهج البحث التربوي رؤية تطبيقية مبسطة. القاهرة: دار الكتاب الحديث.
الطراونة, ع. ا. (2009). مبادئ التوجيه والإرشاد التربوي. الأردن: دار يافا العلمية للنشر والتوزيع.
علي الشريف, ح. (2016). السلوك التنظيمي للمؤسسات التعليمية وعلاقته بالمردود التربوي (أطروحة دكتوراة). جامعة محمد خيضر , بسكرة.
عمر, م. (1984). المرشد النفسي المدرسي. مصر: دار النهضة العربية.
محمد ملحم , س. (2007). مبادئ التوجيه والإرشاد النفسي. الأردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
وزارة التربية الوطنية(1991).قرار يحدد مهام المستشارين والمستشارين الرئيسيين في التوجيه المدرسي والمهني ونشاطاتهم في المؤسسات التعليمية. رقم:827. الصادر في:13. 11. 1991.
وزرق, ن. (2018). دور مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني في تحسين التحصيل الدراسة الميدانية. والتي أجريت بثانوية مصطفى بن بولعيد بالشريعة ولاية تبسة . مجلة الرسالة الدراسات الإنسانية, 2(7), 123-135.
Copyright (c) 2021 Social Sciences Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.