Obstacles to accompanying first-year university students from the point of view of accompanying professors and students under guardianship “An exploratory study into the results of cases that applied educational accompaniment.”

  • khadidja DAAMACHE University of Laghouat (Algeria)
Keywords: pedagogical accompaniment, accompanying professors, Students under guardianship

Abstract

The present study aims at detecting the obstacles of pedagogical accompaniment for the first-year university students and to achieve the objective of the study. In the same academic year 2017/2018, the results of the study revealed that the most important obstacles of pedagogical accompaniment from the point of view of the accompanying professors are: lack of communication skills between faculty members and students; The teaching staff from halls to practice them properly should not understand the necessity of applying pedagogical accompaniment. As for the university student: Lack of awareness of university students of the importance of pedagogical accompaniment in terms of alleviating the problems faced, in overcoming the difficulties in the completion of graduation notes, in choosing the future profession, in adapting them to the regulations and laws of the university, in identifying the outlets of university training.

References

ابن عون بودالي. (2018). أسباب فشل المرافقة البيداغوجية في الجامعة. جامعة الاغواط نموذجا،مجلة تطوير العلوم الاجتماعية جامعة زيان عاشور بالجلفة مخبر استراتيجيات الوقاية و مكافحة المخدرات. مج. 11. ع1 جوان. ص 18-30.
ابن زعموش وعمروني(2013). المرافقة البيداغوجية في نظام ل.م.د خطوة نحو جودة التعليم العالي، مداخلة بالملتقى حول إشكالية التقويم وأساليبه في منظومة التعليم الجامعي في ظل نظام ل.م.د .
الجريدة الرسمية للجمهورية الجزائرية(2009).المرسوم التنفيذي رقم /09 03. ،العدد23.
دليل المرافقة البيداغوجية. (2010). كلية الزراعة: جامعة بنهاء.
دليل المرافقة في نظام ل م د. (العدد .01) كلية علوم الطبيعة والحياة: جامعة قسنطينة.
عدس عبد الرحمن. (1998). علم النفس التربوي نظرة معاصرة. عمان. دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع.
عمر عرفة.(2005 ،27 -28 نوفمبر).أعمال الملتقى الدولي الأول. نظرة جديدة للتعليم العالي والبحث العلمي بين الضغوطات الداخلية والاختيارات الداخلية.
يوسف عبد الفتاح محمد. (1995). اتجاهات بعض طلاب جامعات الإمارات نحو الإرشاد الأكاديمي وعلاقته بتوافقهم الدراسي. بحث منشور في مجلة مركز البحوث التربوية بجامعة قطر.العدد(8).
حلاب خضرة ومام عواطف. (2018 )، الصعوبات التي تواجه أعضاء هيئة التدريس في تطبيق المرافقة البيداغوجية " دراسة ميدانية بجامعة المسيلة_ أنموذجا _"، مجلة أنسنة للبحوث والدراسات المجلد 10. العدد 1.الصفحة 77-90.
عبد الفتاح أبي ميلود وأسماء جعني. (2018). معوقات المرافقة البيداغوجية لطلبة السنة الأولى جامعي من وجهة نظر عينة من الطلبة- دراسة ميدانية على عينة من طلبة السنة أولى بجامعة قاصدي مرباح ورقلة، مجلة الباحث في العلوم الاجتماعية والإنسانية. العدد 33 مارس. الصفحة 639- 652.
محمد العبيدي. (2015). المرافقة بين المفهوم والممارسة،04/02/2015 http://hammabidi.blogspot.com/2015/02/blog-post.html
https://www.psut.edu.jo/ar/content/%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%83%D8%A7%D8%AF%D9%8A%D9%85%D9%8A
https://www.seu.edu.sa/sites/ar/deanships/py/academic_support/Pages/Concept.aspx
Published
2021-09-30
How to Cite
DAAMACHE, khadidja. (2021). Obstacles to accompanying first-year university students from the point of view of accompanying professors and students under guardianship “An exploratory study into the results of cases that applied educational accompaniment.”. Social Sciences Journal, 15(2), 443-454. https://doi.org/10.34118/ssj.v15i2.1584
Section
Articles