The epistemological rupture from the Bachelarian history of Science use, to the Jabiri history of Philosophy use

  • Ali KARBOUNE University of Laghouat (Algeria)
Keywords: Epistemological rupture, Science history, Arab heritage, Islamic philosophy, Abed Eljabiri

Abstract

The topic of this paper concerns the epistemology’s issues, generally speaking, and the problematic behind the moving of concepts use among the different fields of knowledge, and more precisely, the study tries to shed light on the concept of epistemological rupture (break) which first introduced by science philosopher Gaston Bachelard, and having a distinct presence in the history of science domains, before it takes other forms of use subsequently, making it widespread in the field of modern epistemology. As for, in the contemporary Arabic thought, Mohammed Abed al-Jabri was among the most prominent whom they loan this concept, and he did apply it both in his analysis of the Arab heritage and in his reading of the arabo-islamic philosophy. For this reason, the study has focused on the Jabiri use of the epistemological rupture concept to determine the position towards the heritage and the difference between oriental and maghrebian philosophy by going back to his early origins where it first appeared, to end with a conclusion summarizing the main deductions.

Metrics

Metrics Loading ...

References

أديت كريزويل. (1993). عصر البنيوية (ط1). (عصفور جابر، المترجمون) الكويت: دار سعاد الصباح.
عمر مهبيل. (2005). إشكالية التواصل في الفلسفة الغربية المعاصرة (ط1). الجزائر، الجزائر : منشورات الأختلاف.
عمر مهيبل. (1991). البنيوية في الفكر الفلسفي المعاصر. الجزائر: ديوان المطبوعات الجامعية.
غاستون باشلار(1985)، فلسفة الرفض، ترجمة خليل احمد خليل، دار الحداثة، ط 1.
مجموعة من المؤلفين. (2004). التراث والنهضة (ط1). بيروت، لبنان: مركز دراسات الوحدة العربية.
محمد عابد الجابري. (2006). التراث والحداثة (ط3). بيروت، لبنان: مركز دارسات الوحدة العربية.
محمد عابد الجابري. (2006). مدخل إلى فلسفة العلوم: العقلانية المعاصرة وتطور الفكر العلمي (ط6). بيروت، لبنان: مركز دراسات الوحدة العربية.
محمد عابد الجابري. (1993). نحن والتراث قراءات معاصرة في تراثنا الفلسفي. (ط 6). بيروت، لبنان: مركز دراسات الوحدة العربية.
محمد وقيدي. (1999). جرأة الموقف الفلسفي. (ط1) الدار البيضاء، المغرب: أفريقيا الشرق.
محمد وقيدي (1984)، فلسفة المعرفة عند غاستون باشلار، مكتبة المعارف للنشر والتوزيع، الرباط، المغرب، (ط2).
يمنى طريف الخولي (2014)، فلسفة العلم في القرن العشرين: الأصول - الحصاد- الأفاق المستقبلية.
Gaston Bachelard, (1995). Le nouvel esprit scientifique. paris : PUF.
Gaston Bachelard, (1949) la philosophie du non : Essai d’une philosophie du nouvel esprit scientifique. (presse universitaires de France، المحرر) paris: Bibliothèque de philosophie contemporaine.
Piaget jean, (1973). introduction à l’épistémologie génétique (Vol. 1). paris: PUF
Published
2021-09-30
How to Cite
KARBOUNE, A. (2021). The epistemological rupture from the Bachelarian history of Science use, to the Jabiri history of Philosophy use. Social Sciences Journal, 15(2), 455-466. https://doi.org/10.34118/ssj.v15i2.1585
Section
Articles