Psychopathological tendencies and juvenile delinquency: origin and impact
Abstract
This present article aims to show the factors behind the emergence of psycho-pathological tendencies of the delinquent juvenile and to describe the resulting effect. Our study was conducted at the Juvenile Re-Education Center (Ain M’lila, - Oum El Bouaghi), it included a sample of four (04) delinquent juveniles. We used the clinical approach centered on case study by application of the following research tools: semi-directed clinical interview, Woodworth-Mathews pathological tendencies Test, and the genogram.
The results revealed the presence of factors contributing to the genesis of psychopathological tendency in the juvenile delinquent, namely:
Impaired social learning: the adoption of bad companion’s behaviors and the absence of an ideal parental image to assume a proper social role.
Psychological predispositions and organization of the personality: depressive, persecutory, and schizophrenic tendencies, a tendency to loss of logic and Tendency to lose stability.
Family dysfunctions systems across generations characterized by: conflict, hostility, authoritarian pattern or disengagement.
References
الزعبي، أحمد محمد، (2013)، أسس علم النفس الجنائي، (ط1)، عمان، الأردن، دار زهران للنشر والتوزيع.
حنانه، محمد نيازي، (1969)، انحراف الاحداث، (ط1)، بيروت، لبنان، دار الملايين للنشر والتوزيع.
روبي، أحمد، (1997)، الميول المهنية وعلاقتها بالتوجه نحو القوة الاجتماعية لدى طلاب وطالبات الكلية التكنولوجية بجامعة قطر، مجلة علم النفس، العدد 9، مركز البحوث التربوية،
طالب، حسن، (1998)، الجريمة والعقوبة والمؤسسات الإصلاحية، (ط1) الرياض، المملكة العربية السعودية، دار الزهراء للنشر.
عاقل، فاخر، (1979)، معجم علم النفس: انجليزي-عربي، (ط 3)، بيروت، لبنان، دار العلم للملايين.
عبد المعطي، حسن مصطفى، (1998)، علم النفس الاكلينيكي، (ط1)، القاهرة، مصر، دار قباء للطباعة والنشر والتوزيع.
عثماني م. ف (2018)، جنوح ثلاثة آلاف طفل في الثلاثي الأول ل 2018، جريدة الخبر، (16/9/2018) تاريخ الاسترجاع 23/02/2021 على الموقع: https://www.elkhabar.com/press/article/143335
عوين، زينب أحمد، (2009)، قضاء الأحداث، (ط1)، عمان، الأردن، دار الثقافة.
كفافي، علاء الدين، (1999)، الارشاد الاسري، (ط1)، القاهرة، مصر، دار المعرفة الجامعية،
لاغاش، دانيال، (1955)، التحليل النفسي، ترجمة محمد القرني، (ط1)، بيروت، لبنان، دار المسيرة للنشر والطباعة.
لطفي، فطيم وأخرون، (1988)، نظريات التعلم المعاصرة وتطبيقاتها التربوية، (ط1)، القاهرة، مصر، مكتبة النهضة المصرية.
هيرشي، ترافيس، (1987)، أسباب جنوح الاحداث، ترجمة محمد سلامة غباري، (ط1)، الإسكندرية، مصر، المكتب الجامعي الحديث.
وجيه، إبراهيم، (1992)، التعلم-اسسه ونظرياته وتطبيقاته، (ط1)، القاهرة، مصر، دار الانجلو المصرية.
Copyright (c) 2021 Social Sciences Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.