Studying developmental learning difficulties for pre-school children (language difficulties and attention difficulties as a model) - A field study in the cities of Laghouat and Aflou -

  • Wassila HIBI University of Laghouat (Algeria)
  • Souad BRAHIMI University of Laghouat (Algeria)
  • Zahira WADHI University of Laghouat (Algeria)
Keywords: Developmental learning difficulties, language difficulties, attention difficulties, pre-school children

Abstract

This study aimed to detect developmental learning difficulties among pre-school children, as well as to know the most common types of these difficulties among these children, in addition to knowing the differences between the sexes, and between kindergarten and preschool children, as well as between the cities of Laghouat and Aflou. The descriptive approach was used in this study, and its sample consisted of 120 children. The adapted children's intelligence test was applied, then the developmental learning difficulty brief list for a pre-school child was applied too. At the end of the study, results were reached, the most important of which is that most of the children of the study sample do not suffer from developmental learning difficulties, and that language difficulties are spread more than attention difficulties among some children of the study sample.

References

إبراهيم، سليمان عبد الواحد يوسف. (2010). المرجع في صعوبات التعلم النمائية والأكاديمية والاجتماعية والانفعالية. ب ط. القاهرة: مكتبة الأنجلو مصرية.
انديسون، جون ترجمة سليط، محمد صبري والجمال، رضا مسعد. (2007). صعوبات التعلم. ط 1، عمان: دار الفكر.
بن يحي، عطا الله. (2008-2009). تشخيص صعوبات الرياضيات عند تلاميذ الطور الثالث من التعليم الابتدائي. رسالة ماجستير غير منشورة. قسم علم النفس وعلوم التربية والأرطفونيا. كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية. جامعة الجزائر (2): الجزائر.
ديدوني، عائشة. (2016). صعوبات التعلم النمائية لدى أطفال الروضة. مذكرة ماستر. قسم علم النفس وعلوم التربية والأرطفونيا. كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية. جامعة عمار ثليجي: الأغواط
الزيات، مصطفى فتحي. (2008). قضايا معاصرة في صعوبات التعلم. ط 1. القاهرة: دار المسيرة.
صالح، غسان. (2003). الأسباب التي تعزى إليها صعوبات التعلم. مجلة جامعة دمشق. المجلد 19. العدد 01. 11-55
صندقلي، هناء إبراهيم. (2009). من صعوبات التعلم اضطراب الحركة وتشتت الانتباه، الذكاء والعمليات العقلية وكيفية تنميتها. ط1. بيروت: دار النهضة العربية.
عدس عبد الرحمان و توق، محي الدين. (1993). المدخل إلى علم النفس. ط 3. عمان: مركز الكتب الأردني.
عزام، شريف أمين .(2008). الاضطرابات اللغوية وعلاقتها بصعوبات التعلم عند أطفال الجمعية الخليجية للإعاقات. تم الاطلاع على الرابط: http://www.gulfkids.com/ar/index.php?action=show_res&r_id=68&topic_id=1820
عيشور، نادية سعيد. (2017). منهجية البحث العلمي في العلوم الاجتماعية. ب ط. قسنطينة: مؤسسة حسين راس الجبل للنشر والتوزيع.
عيواج، صونيا. (2012). تكييف اختبار الذكاء للأطفال 3- 9 سنوات لإجلال يسري وبرمجته معلوماتيا وتطبيقه على أطفال عرض داون. رسالة ماجستير في الأرطفونيا غير منشورة. قسم علم النفس وعلوم التربية والأرطفونيا. كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية. جامعة الجزائر (2): الجزائر.
كتفي، ياسمينة. (2015). تربية الطفل في مرحلة التعليم التحضيري- تحليل مضمون المنهاج الدراسي. أطروحة دكتوراه غير منشورة. قسم علم الاجتماع. كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية. جامعة محمد لمين دباغين: سطيف.
مجاهدي، الطاهر وجلاب، مصباح. (2005). بناء مقياس تشخيص ذوي صعوبات التعلم. مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية، العدد 13. 136-145.
محمد، عادل عبد الله. (2005). قائمة صعوبات التعلم النمائية لأطفال الروضة. ط1. القاهرة: دار الرشاد.
Published
2022-03-31
How to Cite
HIBI, W., BRAHIMI, S., & WADHI, Z. (2022). Studying developmental learning difficulties for pre-school children (language difficulties and attention difficulties as a model) - A field study in the cities of Laghouat and Aflou -. Social Sciences Journal, 16(1), 786-799. https://doi.org/10.34118/ssj.v16i1.1970
Section
Articles