stereotypical behaviors in children with autism according to their teacher " Field Study at the pedagogical centre(2) of laghouat "

  • Naima BOUAMEUR University of Ghardaia (Algeria)
  • Amel BENABDERRAHMANE University of Ghardaia (Algeria)
Keywords: children with autism, stereotyped behavior, pedagogical centre of laghuat

Abstract

The current study aims to detect aspects of stereotypical behaviors in children with  autism according their teacher at the pedagogical centre of laghouat, with regard to the variable of: age, and gender. And the achieve the aims of this study, the researcher used the descriptive comparative approach, a sample was consisted abut 30 child with autism, and albalcha ayman scale has been used (2001) the stereotyped behaviors. The study reveals the following results:

The stereotypical behaviors on the senses is the most frequent in children with autism and there are no statistically significant differences in stereotypical behaviors recurring between (male/femals) and age group (5-8) years, (9-12) years.

References

براجل إحسان(2017)، علاقة مصدر الضبط بالاضطرابات السيكوسوماتية لدى أمهات أطفال التوحد، رسالة دكتوراه تخصص علم النفس، جامعة محمد خيضر بسكرة
البلشة أيمن محمد محمود (2001)، أهمية استخدام قوائم الشطب في التعرف والتدخل لحالات التوحد،ندوة التشخيص الطبي والتقييم النفسي والتربوي لذوي الاحتياجات الخاصة (فئات الإعاقة الذهنية)، جامعة الخليج العربي، من 23إلى 25 أفريل، المنامة 173-180.
حمدي محمد ياسين وكريمان محمود محمد (2017)، إثراء المرونة وخفض السلوكات النمطية المتكررة لدى الأطفال ذوي اضطراب الذاتوية، مجلة البحث العلمي في التربية، العدد الثامن عشر، جامعة عين شمس، مصر.
الخرعان هباء محمد زيد(2016)، مشكلات الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد وأساليب مواجهتها من وجهة نظر أوليائهم، المجلة الدولية المتخصصة، المجلد(5)، العدد(1) –كانون الثاني، السعودية.
خفش سهام (2005)، الخصائص والمشكلات السلوكية التي يظهرها التوحديين في الأردن وأساليب التعامل معها من قبل المعلمين والآباء، ماجستير غير منشورة، الجامعة الأردنية، عمان.
الكويتي أمين علي والسيد سعيد الخميسي (2014)، مظاهر السلوك النمطي لدى الأطفال التوحديين في مملكة البحرين، العربية السعودية، المجلد15، العدد4 ديسمبر.
الكويتي أمين علي وخولة أحمد يحي الحوامدة والسيد سعد الخميسي (2013)، العلاقة بين الحركات النمطية والإضطرابات الحسية لدى الأطفال التوحديين في المملكة العربية السعودية،مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية –المجلد الأول- ع(3) تشرين الأول..
المقابلة جمال خلف (2016)، اضطراب طيف التوحد التشخيص والتدخلات العلاجية،عمان، دار يافا العلمية.
مصطفى أسامة فاروق والشربيني السيد كامل (2011)، التوحد الأسباب- التشخيص- العلاج، عمان، دار المسيرة.
شبيب عادل جاسم (2008)، الخصائص النفسية والإجتماعية والعقلية للأطفال المصابين بالتوحد من وجهة نظر الآباء، رسالة ماجستير في علم النفس، الأكاديمية الإفتراضية للتعليم المفتوح بريطانيا.
وسام نسيب منذر (2013)، فاعلية برنامج تدريبي سلوكي بمشاركة الأمهات في خفض بعض المشكلات السلوكية لدى عينة من الأطفال التوحديين، بحث مقدم لنيل درجة الدكتوراه في التربية الخاصة، دمشق.
American Psychiatry Association (2013) : "Diagnostic and Statistical Manual of Mental disorder, (5th ed ), Wachington DC, London , England.
Annette V. Joosten ,Anita C Bundy , Stewart L. Einfeld (2009) Intrinsic and Extrinsic Motivation For Stereotypic and Repetitive Behavior , J Autism Dev Disord , 39,521-531.
Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders fithi Edi Tlon (DSM-5) (2013). American Psychiatrie Association , American Psychiatric Publishing washingion, de london. England.
Jacqui Rodgers ,Deborah.M.Riby ,Emily Janes , Brenda Conolly , Helen McConachie (2012)., J Autism Dev Disord(2012) ,Anxiety and Repetitive Behaviors in Autism Spectrum Disorders and Williams Syndrome :A Cross –Syndrome Coparison.,42,175-180.
Kanner,L. (1943). Autisticdisturbanaces of effective contact , Nervouschild , 2 , 217-250.
Smith,D (2007). Introduction to specialeducation:Making a difference. Boston :Allyn et Bacon.
Sohyun.I,Samuel,O.Rachel,L (2007), Social engagement With Peer and Stereotypic brhavior of Children With Autism Journal Of Positive Behavior Hnterventions, 9(2), 67-79.
Watt.N., Wetherby,A., barber,A. et Morgan,L. (2008)Repetitive and Stereotyped Behaviors in Children With autism Spectrum disorders in The second year Of Life Journal of Speech Language and Hearing Research , 49, 1224-1237.
Published
2022-11-15
How to Cite
BOUAMEUR, N., & BENABDERRAHMANE, A. (2022). stereotypical behaviors in children with autism according to their teacher " Field Study at the pedagogical centre(2) of laghouat ". Social Sciences Journal, 16(3(Special), 52-61. https://doi.org/10.34118/ssj.v16i3.2624
Section
Articles