Social stigma for children with autism spectrum "A Field Study in the City of Msila"
Abstract
This study was aimed at determining the degree of social stigma for children with autism spectrum, where the analytical prescriptive method was relied upon, and the sample was deliberately chosen, with 35 mothers with babies reaching the two pedagogical centers for children with mental disabilities (1) and (2) in the survey, where data was collected by resolution and statistical analysis by the social science statistical package, the spisv22 of the data The following results:
- High degree of social stigma in the families of children with autism spectrum.
- The existence of a gender-specific link in the social stigma of children with autism spectrum.
-No statistical function differences between educational levels in the social stigma of children with autism spectrum.
- High degree of social stigma in the families of children with autism spectrum.
- The existence of a gender-specific link in the social stigma of children with autism spectrum.
-No statistical function differences between educational levels in the social stigma of children with autism spectrum.
References
ربيع شكري سلامة. (2005). التةحد اللغزرالذي حير العلماء والطباء. القاهرة: دارالنهار.
رشا محمد طحاينة. (جانفي, 2020). تم الاسترداد من https://acofps.com/vb/90142.html)
رقية رافد شاكر. (2008). الشعور بالوصمة تجاه المرض النفسي والمرضى النفسيين بين أساتذة الجامعة العراقية. مجلة مركز البحوث النفسية،28(2)، الصفحات 1057-1086.
ريتا جوردن، و ستيوارت ،بيول. (2007). الأطفال التوحديين ، جوانب النمو وطرق التدريس،ط1. (عبد اللطيف رفعت السعد، المترجمون) القاهرة: علم الكتب.
سامي محمد ملحم. (2020). مناهج البحث في التربية وعلم النفس. عمان: دار الميسرة للطباعة والنشر.
عبد اللطيف سميرة السعد. (1998). برنامج متكامل لخدمة إعاقة التوحد في الوطن العربي. المؤتمر الدولي السابع لاتحاد هيئات الفئات الخاصة بالمعوقين، (الصفحات 96-86). القاهرة.
علاء الدين عيسى. (2005). مدى فاعلية برنامج مقترح في الارشاد النفسي لتخفيف وصمة المرض النفسي المرتبطة بالعلاج النفسي،رسالة ماجستير غير منشورة. غزة: الجامعة الاسلامية.
عميد أحمد بدر، و فرح ،تامر. (جوان, 2018). تأثير الوصمة من قبل عامة الناس والمقربين على الإدراك الذاتي للمرضى النفسيين في مدينة بيت لحم. الأطروحة للعلوم الانسانية،10، الصفحات 238-261.
فتيحة محمد، سلوى عمر بارشيد، و محفوظ بحشوان. (جويلية-سبيمبر, 2017). المشكلات والاحتياجات التى تواجه أسرأطفال التوحد ودور المؤسسات في مواجهتها. مجلة الأندلس للعلوم الانسانية والاجتماعية،15(16)، الصفحات 373-419.
لورنا وينج. (1994). الأطفال التوحدیین " مرشد للآباء ". (هناء مسلم، المترجمون) الكويت: الجمعية الكويتية لرعايةالمعاقين.
مليكة كامل لويس. (1998). عاقات العقلية والاضطرابات الارتقائية،ط1. القاهرة: مكتبة النهظة العربية.
ياسر محمود الفهد. (27 ديسمبر, 2015). اطفال الخليج ذوي الاحتياجات الخاصة. تم الاسترداد من موقع خيري متخصص باشراف عبد الله محمد الصيبي: https://cutt.us/gvScJ
Chekroun, P. (1988). The effects of reinforcement rate on the spontaneous, Social Initiations of Socially ,with Drown Preschoolers;pp. 17-25.
Degett, J., & Barley, K. (1998, 1). ). Assessing and intervening in the communication environment, Bri. tish Journal of, Learning Disabilities,Vol26, pp. 62-66.
Siegl, A., & Rutter, M. (1996). The Autistic Children Understanding and ,Treating Autistic Spectrum Decorum Disorders. U.S.A: Oxford University.
Copyright (c) 2022 Social Sciences journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.