Difficulties facing the educational body in integrating the school (Applied study in)

  • Hocine BACHIOUA University of setif2 (Algeria)
  • Khaoula KACHAOU University of Alger 2 (Algeria)
Keywords: difficulties, teacher, school integration, People with special needs, primary education

Abstract

This study aimed to reveal the difficulties faced by members of the educational staff in implementing the school integration strategy in regular schools, in the city of Setif. With regard to peers, difficulties with school administration, difficulties with families of autistic students, the study sample consisted of (68) teachers, including (44) female teachers, and (24) teachers in the state of Setif, and the descriptive approach was used, and (arithmetic averages and deviations were calculated) Standards, relative weights, and determination of the degree of difficulty using the (SPSS) program, and the study concluded that the members of the educational staff in the city of Setif suffer from the following difficulties, where the pedagogical difficulties ranked first with an arithmetic mean (2.46) and a standard deviation (0.30), In a significant degree, then followed by difficulties with peers in the second place with an arithmetic mean (2.38), a standard deviation (0.30), and to a significant degree, then followed by difficulties with school administration in the third place with an arithmetic mean (2.20), and a standard deviation ( 0.56), to a moderate degree, then followed by difficulties with the families of the hill Autistic students ranked fourth, with a mean of (2.13), and a standard deviation of (0.54) with a medium degree.

References

الاصقة عبير سليمان، (2019)، الصعوبات التي تواجه الهيئة التدريسية و التعليمية في مدارس الدمج العادية، المجلة العربية للعلوم التربوية و النفسية، العدد(06)، جامعة الملك سعود، العربية السعودية.
بجادي زهرة، (2018)، واقع دمج الأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة بالمدارس الابتدائية، مذكرة ماجستير، جامعة الشهيد حمة لخضر، الوادي، الجزائر.
بركايل راضية، بن مصطفى عبد الله،(2017)، حقوق ذوي الاحتياجات الخاصة في النظام القانوني الجزائري ،مجلة حقوق الانسان، العدد(25)، جامعة مولود معمري ،تيزي وزو، الجزائر.
بوعزة ربحة، بيوض زبيدة، (2019) ، مشكلات و معوقات دمج ذوي الاحتياجات الخاصة في المؤسسات التربوية بالجزائر(المدرسة الابتدائية)، الملتقى الدولي الأول حول ذوي الاحتياجات الخاصة في الجزائر بين الواقع و المأمول، جامعة حمه لخضر، الوادي، الجزائر.
تعوينات علي، (2020)، الدمج التربوي للأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة، تخصص تربية خاصة، جامعة الجزائر02.
خطاب محمد احمد، (2009)، سيكولوجية الطفل التوحدي، دار الثقافة للنشر، الطبعة الأولى، عمان، الأردن.
السويطي، عبد الناصر، (2016)، اتجاهات و اراء المدرسين و الإداريين في التعليم العام نحو ادماج الأطفال غير العاديين في المدارس الابتدائية العادية ، جامعة الخليل ، فلسطين.
شاش محمد سلامة سهير، (2016)، استراتيجيات دمج ذوي الاحتياجات الخاصة، مكتبة دار النشر زهراء الشرق ،الطبعة الأولى، القاهرة، مصر.
شليحي رابح، (2018)، دور مرافقة الحياة المدرسية للطفل التوحدي في ظل الدمج الكلي في المدارس العادية الابتدائية ، الملتقى الوطني الأول حول التوحد، جامعة جيلالي اليابس، سيدي بلعباس، الجزائر.
الشيخ ذيب رائد، محمد مهيدات، (2013)، المهارات اللازمة للطلبة ذوي اضطراب التوحد لدمجهم في المدارس العادية الابتدائية من وجهة نظر المعلمين، مجلة العلوم التربوية، العدد(03)، الجزائر.
عادل عبد الله، (2019)، الأطفال التوحديين (دراسة تشخيصية وبرمجية)، دار النشر الرشاد، ط1، القاهرة، مصر.
العنزي صالح هادي، السعيدي احمد محسن، العوض عبدالعزيز صادق،(2019)، الدمج التربوي لذوي الاحتياجات الخاصة في مدارس التعليم العام العادية من وجهة نظر المعلمين، مجلة البحث العلمي في التربية، العدد(20)، جامعة الكويت، الكويت.
قنيفي عبد المالك، بوجرادة محمد، (2017)، إمكانية الدمج المدرسي للطفل التوحدي من منظور معلمي الطور الابتدائي.
النشرة الرسمية للتربية الوطنية، (2008)، (القانون التوجيهي للتربية الوطنية الجزائرية)، رقم (08-04)، المؤرخ في 23/01/2008.
هنية، مهدية، (2017) ، اتجاهات المعلمين نحو دمج الأطفال المعاقين في المدارس العادية الابتدائية، رسالة دكتوراه، جامعة الشهيد حمه لخضر، الوادي، الجزائر.
Published
2023-03-31
How to Cite
BACHIOUA, H., & KACHAOU, K. (2023). Difficulties facing the educational body in integrating the school (Applied study in). Social Sciences Journal, 17(1), 144-162. https://doi.org/10.34118/ssj.v17i1.3181
Section
Articles