The assessment of the quality of university teaching skills among the teachers of the University of Batna 1 and 2 from their point of view

  • Salhi Hanifa University of Batna1 (Algeria)
  • Nassima Boubakour University of Batna1 (Algeria)
Keywords: Teaching Skills, Evaluation Estimates, Quality, teachers of Batna University 1and2

Abstract

The aim of this study was to reveal the assessment of the quality of university teaching skills among the teachers of the University of Batna 1 and 2 from their point of view The researcher used the questionnaire of quality of teaching skills Khalid Khamis Al-Sar, which consists of 72 items distributed in four dimensions. The research sample consisted of 30 lecturers. The results showed that that the average estimates of the total aspects of university teaching skills among the lecturers. of the university of Batna 1 and 2 from their point of view reached an average level of quality at 277.57 by 77%, but it is approaching the quality level. The average of their estimations for planning skills reached the level of quality at81% and the same level for communication and communication skills at 79%. However, their estimates of the third aspect of the skills of evaluating student learning and feedback did not reach the level of quality but occurred within the average level of 70%.

Metrics

Metrics Loading ...

References

أبو شقير، محمد و حلس، داوود درويش. )2010(. محاضرات في مهارات التدريس تاريخ الولوج08/03/2018http://www.mediafire.com/file/27s561l2swd27o2/%D9%83%D8%AA%D8%A7%D8%A8+%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA+%D8%AA%D8%AF%D8%B1%D9%8A%D8%B3.pdf

التركي، خالد ابراهيم. )2015(. مهارات المعلم الجديد (حقيبة تدريبية). جامعة الإمام محمد بن سعود السعودية.

جابر، عبد الحميد جابر. الشدخ، سلمان الخضري ، فوزي زاهر. )1985(. مهارات التدريس. دار النهضة العربية. مصر، ط1

الجوفي، فكري عبدا لله . زيتوني، عبد القادر )2017( . درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس للكفاءات التدريسية بكليات التربية الرياضية بجامعتي صنعاء-الحديدة من وجهة نظر طلابهم. مجلة علوم وممارسات الأنشطة البدنية الرياضية والفنية رقم 12 )2017/2 ( )اكتوبر 2017(

الحريري، رافدة.) 2010(. طرق التدريس بين التقليد و التجديد. دار الفكر. الأردن. ط1

الحسين، أحمد بن محمد بن سعد. المهارات التدريسية اللازمة للمعلم، جامـعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية. تاريخ الولوج 01/03/2018 http://alkhbraa.com/.../%D8%B9%D8%B1%D8%B6%20%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%A8%D9%88%D9%8A%D9%86%D8%AA%20%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%A9%20%D8%B9%D9%84%D9%85%D9%8A%D8%A9%20-%20%D8%A7.

حميمدات، صالح.) 2018( دور إدارة المعرفة في ضمان جودة أعضاء هيئة التدريس بجامعة محمد الصديق بن يحي بجيجل. تاريخ الولوج 01/06/2019 https://www.researchgate.net/publication/332617357_dwr_adart_almrft_fy_dman_jwdt_ada_hyyt_altdrys_bjamt_mhmd_alsdyq_bn_yhy_bjyjl

دريب، محمد جبر.)2008( مهارات التدريس. مركز تطوير التدريس كلية التربية للبنات https://drive.google.com/file/d/0B-WRjV4ZO7WSTllUWXJRTlllWFU/view

الدعيس، صفية ناجي إسماعيل. )2018(. درجة توافر مهارات التدريس الجامعي لدى أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية،جامعة صنعاء مجلة جيل العلوم الإنسانية والاجتماعية العدد 38 https://drive.google.com/file/d/1rTxMJig-0lc8unK0tzZLYlqrrLmQRPPI/view

زيتون، حسن حسين. )2001 ( مهارات التدريس- رؤية في تنفيذ التدريس. القاهرة: عالم الكتب.

السر، خالد خميس.(2004) . تقويم جودة مهارات التدريس الجامعي لدى أساتذة جامعة الأقصى في غزة، مجلة جامعة الأقصى. سلسلة العلوم الإنسانية،المجلد08 ، العدد 02

شومان، علي محمد علي. (2015). تقويم جودة مهارات التدريس جامعة صنعاء http://search.shamaa.org/PDF/Articles/EGJes/JesVol23No4P1Y2015/jes_2015-v23-n4-p1_295-317.pdf

عبد اللطيف ميادة طارق. )2009( .مهارات تدريس العلوم لدى معلمي العلوم في المرحلة الابتدائية في بغداد. مجلة دراسات تربوية. العدد 8، تشرين الأول 2009.

كاظم، جؤذر حماة.( 2016) . مستوى أداء تدريسي مادة التطبيقات في نمذجة مهارات التدريس من وجهة نظر الطلبة المدرسين، مجلة جامعة بابل العلوم الإنسانية، مجلد 24 ، العدد2 https://www.iasj.net/iasj?func=article&aId=112337

الهويدي، زيد. )2005 (. الأساليب الحديثة في تدريس العلوم. دار الكتاب الجامعي الإمارات العربية المتحدة- العين

Published
2020-09-27
How to Cite
Hanifa, S., & Boubakour, N. (2020). The assessment of the quality of university teaching skills among the teachers of the University of Batna 1 and 2 from their point of view. Social Sciences Journal, 14(2Add), 60-77. https://doi.org/10.34118/ssj.v14i2Add.872
Section
Articles