The Sufi school in Algeria, its origins, its flags, and its role in building society

  • Said Bendouifaa University of Tiaret (Algeria)
Keywords: Mystic school, Algeria, Mystic, Society

Abstract

When you go through the pages of the history of Algeria, you will find that this country changed enormously since the people converted to Islam. they, in some time, dominated the whole Mediterranean sea with a strong military fleet of battle ships, and that was during the Ottoman era when the Mystic doctrine was at its height, the thing that leads to wondering what effect the Mystic doctrine had on the Algerian people that  led them to establish  such a great nation. The Mystic doctrine must have had such an influence on the Algerian psyche, or they would not have been able to establish that great country while, before that, was a target to the Spanish brutal attacks.

  The thesis at hand tackles primarily the role of the Mystic school in building an authentic civilized Algerian society that is able to adapt to any changes that may occur in the Islamic world, as well as all the kinds of conflicts: intellectual, ideological, or military. We intend to do so through out three chapters entitled respectively as follows: 1- The Mystic School and the Date of its entry to Algeria. 2- The most Important Figures of the Mysticism in Algeria .3- The influence of the Mystic school on the society.

References

القرآن الكريم، برواية حفص، وبالخط العثماني .

صلاح عقبي، الطرق الصوفية والزوايا بالجزائر، تاريخها ونشاطها، دار البراق، بيروت – لبنان، طبعة 2002م .

أبو محمد بن إسماعيل البخاري، صحيح البخاري، دار ابن كثير، بيروت- لبنان، الطبعة الأولى، 1423هـ/2002م .

عبد المنعم القاسمي الحسني، أعلام التصوف في الجزائر منذ البدايات إلى غاية الحرب العالمية الأولى، دار الخليل القاسمي، الجزائر، الطبعة الأولى 1427هـ/2007م.

بوغديري كمال، الطرق الصوفية في الجزائر، الطريقة التيجانية نموذجا، دراسة أنثروبولوجية بمنطقة بسكرة، أطروحة دكتوراه، إشراف : أ. د. ميلود سفاري، جامعة الدكتور محمد لمين دباغين، سطيف-02-، 2014/2015 .

خنفوق إسماعيل، دور الطرق الصوفية في منطقة الأوراس 1844/1931، رسالة ماجيستير، إشراف : د. صالح فركوس، جامعة الحاج لخضر، باتنة، السنة الجامعية : 2010/2011م .

كمال خليل، المدارس الشرعية الثلاث في الجزائر، التأسيس والتطور 1850/ 1951، رسالة ماجيستير، إشراف : أ.د. أحمد صاري، جامعة منتوري، قسنطينة، السنة الجامعية.

رشيد بكاي، سلطة الخطاب الصوفي في الجزائر، دراسة تحليلية نقدية، 1832هـ/1954م، أطروحة دكتوراه، إشراف : أ. د. بوعرفة عبد القادر، جامعة وهران، السنة الجامعية : 2012-2013م .

سالمي زينب، الحركة العلمية في إقليم توات خلال القرون 08/10 هجرية، رسالة ماجيستير، إشراف أ. د . بودواية مبخوت، جامعة أبو بكر بلقايد، تلمسان، السنة الجامعية : 1432-1433هـ / 2011-2012م .

يخلف الحاج، الأسس الأنثروبولوجية التأسيسية وعلاقات زاوية سيدي أحمد بن دومة بعين تموشنت، -دراسة ميدانية أنثروبولوجية- رسالة ماجيستير، إشراف : أ. د. يعلاوي أحمد، المدرسة الوطنية للدكتوراه في الأنثروبولوجيا، كلية العلوم الاجتماعية، جامعة وهران.

يوسف دحماني، الحياة الثقافية والاجتماعية إبان فترة الاحتلال الفرنسي، تلمسان أنموذجا 1900-1954م، رسالة ماجيستير، إشراف : أ. د. يمينة شبوط، السنة الجامعية 1436-1437هـ/2015-2016م، جامعة تلمسان، ص : 145، 146 .

أحمد بن فارس، معجم مقاييس اللغة، ج3، باب الزاء والواو وما يثلثهما، تح : عبد السلام هارون، دار الفكر، ( ب، س ) .

بلختير بومدين، الأبعاد النفسية للتصوف عند أبي مدين شعيب التلمساني من خلال قصائده وأقواله، مجلة الفكر المتوسطي، جامعة تلمسان، المجلد 3، ع 2، سبتمبر 2013م .

بوطيبة عبد الغني، دور رجال التصوف في نشوء المدن، مدينة الأبيض سيدي الشيخ نموذجا، مجلة آفاق فكرية، العدد 6، شتاء 2017م، جامعة الجيلالي اليابس، سيدي بلعباس.

غرداوي نور الدين، جهود أبي عبد الله الشريف التلمساني في مجال الفتوى، ودوره في الإشعاع الثقافي بالمغرب الإسلامي خلال العهد الزياني من خلال نوازل المازوني، الأكاديمية للدراسات الاجتماعية، العدد 18، جوان 2017م، الجزائر .

حمادي هواري، التصوف الإسلامي، مجلة تنوير، المجلد 5، العدد 1، ماي 2018م، جامعة سعيدة .

زعيم خنشلاوي، التصوف في الجزائر، وزارة الثقافة- الجزائر، tasawuf.26.2010/2 .

زهور شتوح، منهج الشيخ محمد باي بلعالم في التعليل النحوي – قراءة تحليلية لشروحه على المقدمة الآجرومية – مجلة تاريخ العلوم، المجلد 4، العدد 9، سبتمبر 2017م، جامعة المدية .

زيزاح سعيدة، الطريقة التجانية : النشأة والتطور، مجلة العلوم الاجتماعية، العدد 09، نوفمبر 2014م، جامعة الأغواط .

طيب جاب الله، دور الطرق الصوفية والزوايا في المجتمع الجزائري، مجلة معارف، السنة الثامنة، أكتوبر 2013م، العدد : 14 .

قاسمي حسن عواطف، لالة زينب فكر وحضارة، دراسة سوسيولوجية لشخصية لالة زينب القيادية ودورها الحضاري في المجتمع الهاملي 1897/1904م، مجلة الصوتيات، المجلد 19/، ع 1، مخبر اللغة العربية وآدابها، جامعة البليدة -2-، لونيسي علي .

محمود يوسف الشوبكي، مفهوم التصوف وأنواعه في الميزان الشرعي، مجلة العلوم الإسلامية، المجلد 10، ع 02، 2002م، جامعة غزة، فلسطين .

نبيل حفاف، التعريف بالعالم الرباني الشيخ عبد الرحمن بن يلس التلمساني (1932-1983م) أحد أعلام التصوف الجزائريين المعاصرين، مجلة أنثروبولوجية الأديان، المجلد 8، العدد 2، جامعة تلمسان .

نصر الدين باقي، دور الزوايا في الاستقرار السياسي والاجتماعي للجزائر، مجلة آفاق فكرية، المجلد الثالث، العدد السابع، السنة 2017م

Published
2020-03-31
How to Cite
Bendouifaa, S. (2020). The Sufi school in Algeria, its origins, its flags, and its role in building society. Social Sciences Journal, 14(1), 219-234. https://doi.org/10.34118/ssj.v14i1.991
Section
Articles