The Competitive advantages in small and medium enterprises - At the career level -

  • Abdellah Mayou University of Ouargla
  • Hakim Bendjeroua University of Ouargla
  • Abdelhak Bougeffa Eloued university
Keywords: competitive advantage, strategy, cost leadership, concentration, small and medium enterprises

Abstract

Many thinkers and researchers are interested in researching all the specifics of small and medium enterprises, especially finding solutions to help them protect against bankruptcy or change of activity. Therefore, the issue of strategy and building competitive advantages is one of the topics that occupy the minds of many researchers, thinkers, As one of the areas that represent one of the reasons for the success and excellence of the institution.
Therefore, the Foundation aims to build competitive advantages at all levels to reach its strategic objectives. These benefits can be built on the functional level. Therefore, the objective of this study is to research the strategies at the level of activity in the context of creating competitive advantages at the functional level. Strategy of cost leadership, product differentiation strategy and focus strategy

References

- شهرزاد زغيب وليلى عيساوي، المؤسسات المتوسطة والصغيرة في الجزائر واقع وآفاق، الملتقى الوطني الأول حول: المؤسسات الصغيرة والمتوسطة ودورها في التنمية، جامعة الاغواط، يومي 09 & 08 أفريل 2002، .
- Erik rigaud, Définition et opérationnalisation d'une organisation virtuelle à base d'agents pour contribuer à de meilleures pratiques de gestion des risques dans les PME-PMI, 15/03/2007, http://pastel.paristech.org/bib/archive/00001559/01/theseEricRigaud.pdf .
- Olvier Torres ,du role et de l'importance de spécificité de gestion des PME . Congres international francophone sur la PME,France ,25/26/27,Octobre, 2000.
- Observatoire européen des PME, Formation professionnelle et PME, Sixième Rapport, 24/12/2006, http://www.eim.nl/observatory_7_and_8/fr/reports/2000/pdf/ch09_fr.pdf,
- Michel Baumann,Les check-lists du marketing ,édition d'organisation ,PARIS 2000.
- مصطفى محمود أبوبكر، الموارد البشرية، مصر2004. .
- أحمد سيد مصطفى، التنافسية في القرن الحادي والعشرين مدخل إنتاجي ، ط1، مصر2003،
- رفاعي محمد رفاعي وآخرون، الإدارة الإستراتيجيية، السعودية 2001، .
- محمد رفيق الطيب، مدخل للتسيير، الجزائر، .
- فريد كروتل وآخرون، التسويق، قسنطينة، 2001، .
- محمد إبراهيم عبيدات، إستراتيجية التسويق، ط3، الأردن، 2002، .
- عبد السلام أبوقحف، أساسيات الإدارة الإستراتيجية، مصر.
- مصطفى محمود أبوبكر، الموارد البشرية، مصر، 2004.
- محمد رفيق الطيب، مدخل للتسيير، الجزائر.
- عبد السلام أبوقحف، أساسيات الإدارة الإستراتيجية، مصر، .
Published
2017-12-01
Section
Original Article