The Relationship of internal marketing to the development of creative behavior of the staff of the Faculty of Economic Sciences, Commercial Sciences and Management Sciences - University of Ouargla -

  • Hadj Mohamed Adjila University of Ouargla
  • Hakim Bendjeroua University of Ouargla
Keywords: Internal marketing, creativity

Abstract

This study aims to reveal the impact of internal marketing on the creative behavior of the employee, based on the dimensions of internal marketing, and this by knowing the views of a sample of 85 employees of the Faculty of Economic Sciences, commercial Sciences and Management Sciences at the University of Ouargla on the practice of internal marketing and the development of creative behavior it was relied on the descriptive statistical method, and the use of the program (SPSS 21), to be finally reached that the creative behavior directly related to the practice of internal marketing, and that the development of creative behavior of the college staff is affected by the nature of the procedures and strategies practiced by the Enterprise using internal marketing dimensions.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

بيرقيز، أحمد. محمد، رفيق. (213). التسويق الداخلي. مصر: دار الفاروق للاستثمارات الثقافية.

الحاج عبد، أمل ابراهيم أحمد. الضمور، هاني. (2010). أثر تطبيق التسويق الداخلي في الرضا الوظيفي لموظفي المبيعات في مجموعة الاتصالات الأردنية. المجلة الأردنية في إدارة الأعمال، 6(1).

النسور، إياد عبد الفتاح. الصغير، عبد الرحمن بن عبد الله. (2014). قضايا وتطبيقات تسويقية معاصرة. الأردن: دار صفا للنشر والتوزيع.

بن جروة، حكيم. (2014). أثر تسويق العلاقات مع الزبون على تنافسية المؤسسات الاقتصادية، دراسة ميدانية على عينة من المؤسسات الاقتصادية الجزائرية بالجنوب الشرقي - منطقة ورقلة. الجزائر: أطروحة دكتوراه، جامعة الجزائر 3.

الطائي، حميد عبد النبي. (2001). قياس تقييمات وإجراءات التسويق الداخلي في صناعة الفنادق الأردنية من وجهة نظر العاملين، دراسة حالة عمان. المؤتمر العربي الثاني في الادارة القيادية الابداعية في مواجهة التحديات المعاصرة للادارة العربي . القاهرة: مصر.

الزغبي، خالد. العزب، حسين. (2007). قياس اتجاهات العاملين لأثر المناخ التنظيمي في تبني السلوك الإبداعي. مجلة المنارة، 13(2).

مناصرية، رشيد. عرابة، الحاج. بولرباح، غريب. (2014). واقع تطبيق إجراءات التسويق الداخلي في المؤسسة الاقتصادية الجزائرية، دراسة حالة مؤسسة سونطراك بحاسي مسعود. مجلة الباحث، 14(14).

علي، عالية جواد محمد. (2016). دور السلوك الإبداعي للأفراد في تحقيق ريادة المنظمات الحديثة دراسة استطلاعية في الشركة العامة للصناعات الصوفية في بغداد. مجلة العلوم الاقتصادية والادارية، جامعة بغداد، 22(89).

الكبيسي، عامر خضير. (2004). إدارة المعرفة وتطوير المنظمات. المكتب الجامعي الحديث: مصر.

محمدية، عمر جهاد عبد الرحمان. (2016). أثر التمكين الوظيفي في السلوك الإبداعي لدى العاملين في هيئة تنشيط السياحة الأردنية. الأردن.: رسالة ماجستير، جامعة الشرق الأوسط.

كاظم، فارس عبد الله. (2015). تحليل أثر إستراتيجية التسويق الداخلي على فعالية المنظمات، دراسة استطلاعية على عينة من المصارف العراقية. مجلة الدنانير، 1(07).

المجالي، محمد. البشابشة، أمين عايد. المجالي، هاني محمد. (2016). تأثير أبعاد التسويق الداخلي على رضا العاملين وأثره على أدائهم في البنوك التجارية العاملة في محافظة الكرك. المجلة الأردنية في إدارة الأعمال، 12(3).

جوال، محمد سعيد. (2015). التمكين وأثره على تنمية السلوك الإبداعي في المؤسسة الاقتصادية، دراسة ميدانية بمديرية توزيع الكهرباء والغاز لولاية الجلفة. الشلف: أطروحة دكتوراه، جامعة حسيبة بن بوعلي.

عمر، محمد عبد الرحمن. (2017). سياسات التسويق الداخلي ودورها في تعزيز الإبداع التنظيمي في منظمات الأعمال،. مجلة الدنانير، 1(10).

العزاوي، محمد عبد الوهاب. (2013). أثر أبعاد رأس المال الفكري في السلوك الإبداعي للعاملين. مجلة الإدارة والاقتصاد، 36(64).

أبو نصر، مدحت. (2008). إدارة العملية التدريبية، النظرية والتطبيق. مصر: دار الفجر للنشر والتوزيع.

ملحم، إسماعيل. (2003). التجربة الإبداعية: دراسة في سيكولوجية الاتصال والإبداع . سوريا: منشورات اتحاد الكتاب العرب.

القطاونة، منار إبراهيم. أبوتايه، بندر كريم. (2016). أثر الاتصالات الإدارية في السلوك الإبداعي للعاملين في منظمات الأعمال الأردنية. المجلة العربية للإدارة، 1(366).

نوري، منير. (2015). الوجيز في تسيير الموارد البشرية. الجزائر: ديوان المطبوعات الجامعية.

الطائي، يوسف حجيم. العبادي، هاشم فوزي. (2015). إدارة الموارد البشرية قضايا معاصرة في الفكر الإداري. الاردن: دار صفاء للنشر والتوزيع.

Abou Nacr, M. (2008), Training Process Management, Theory and Practice (1st ed.). Egypt: Dar El Fager For Publishing & Distribution.

Attayi, Y. Alabadi, H. (2015), Human Resource Management Contemporary Issues in Management Thought (1st ed.). Jordan: Dar Safaa Publishing & Distribution.

Alkubaissi, A. (2004), Knowledge Management and Organization Development (1st ed.). Egypt: Modern University Office.

Alnasur, I. Alssaghir, A. (2014), Contemporary Marketing Issues and Applications (1st ed.). Jordan: Safa Publishing House.

Berghiz, A. Mohammed, R. (2013). Internal Marketing (1st ed.). Egypt: Dar Al Farouk for Cultural Investments.

Melhem, I. (2003). Creative Experience: A Study in the Psychology of Communication and Creativity (1st ed.). Syria: Publications of the Arab Writers Union.

Nouri, M. (2015). Brief in the management of human resources (1st ed.). Algeria: University Press Office.

Ahmed, A. Aldammour, H. (2010), The impact of the application of internal marketing on the job satisfaction of sales staff in Jordan Telecom Group, Jordan Journal of Business Administration.

Alzoghbi, K. Azab, H. (2007). Measuring Employee Attitudes to the Impact of Organizational Climate on Adopting Creative Behavior, Al-Manar Journal.

Alazzawi, M. (2013). The Impact of the Dimensions of Intellectual Capital on the Creative Behavior of Employees, Journal of Management and Economics.

Alqatawna, M. Abutaya, B. (2016). The Effect of Administrative Communication on the Creative Behavior of Employees in Jordanian Business Organizations, Arab Journal of Management.

Majali, M. Bashabsha, A. Majali, H. (2016). The Effect of Internal Marketing Dimensions on Employee Satisfaction and its Effect on Their Performance in Commercial Banks Operating in Karak Governorate, The Jordanian Journal of Business Administration.

Jawad, A. (2016). The Role of Creative Behavior of Individuals in Achieving the Leadership of Modern Organizations Exploratory Study in the General Company for Sufi Industries in Baghdad, Journal of Economic and Administrative Sciences.

Omar, M. (2017), Internal Marketing Policies and Their Role in Promoting Organizational Innovation in Business Organizations, Journal of Dinars.

Kazem, F. (2015), Analysis of the impact of internal marketing strategy on the effectiveness of organizations, a prospective study on a sample of Iraqi banks, Journal of dinars.

Manasiriya, R. Araba, H. boulerbah, G. (2014), The reality of the application of internal marketing procedures in the Algerian Economic Foundation, a case study of the Sonatrach Foundation Hassi Messaoud, Journal of the elbahith.

Attayi, H. (2000), Measurement, Evaluations and Procedures of Internal Marketing in the Jordanian Hotel Industry from the Perspective of Employees, Amman Case Study.

Bendjeroua, H. (2014). The impact of marketing relations with the customer on the competitiveness of economic institutions, a field study on a sample of Algerian economic institutions in the south-east - Ouargla region. Unpublished doctoral thesis, University of Algiers 3.

Djeoual, M. (2015). Empowerment and its impact on the development of creative behavior in the economic institution, a field study in the Directorate of Electricity and Gas Distribution of the Wilaya of Djelfa. Unpublished doctoral thesis, Hassiba Ben Bouali University. Chlef.

Mohammedia, O. (2016). The Impact of Career Empowerment on Creative Behavior of JTA Employees, Unpublished Master Thesis, Middle East University. Jordan.

Al-Khasawneh, y. (2016). Impact of Application of the Internal Marketing on Job Satisfaction for the Employees in the Islamic Banks a Case Study of Jordan. International Journal of Managerial Studies and Research (IJMSR),6(4).

Jeroen, J. (2003). Leadership As A Determinant Of Innovative Behavior, A Conceptual Framework. Research Report H200303, Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/7074558.pdf: report is published under the SCALES (SCientific AnaLysis of Entrepreneurship and SMEs).

Littrell, R. (2003). Employee Empowerment in China, A Case Study. Consulté le August 11, 2019, sur http://romielittrellpubs.homestead.com/files/empowerment_cn_rev1.htm

Al-Hawary, S.I.S. Al-Qudah, K.A.M. Abutayeh, P.M. Abutayeh, S.M. & Al-Zyadat, D.Y, &. (2013). The Impact of Internal Marketing on Employee’s Job Satisfaction of Commercial Banks in Jordan. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4(9).

Waddah, I. Nooraini, M. (2016). Impact of Internal Marketing on Job Satisfaction Among Bank Employees in Yemen, 3rd International Conference on Business and Economics, 21 - 23 September, 2016, Published by Future Academy www.FutureAcademy.org.uk

Published
2020-01-01
How to Cite
Adjila, H. M., & Bendjeroua, H. (2020). The Relationship of internal marketing to the development of creative behavior of the staff of the Faculty of Economic Sciences, Commercial Sciences and Management Sciences - University of Ouargla -. Dirassat Journal Economic Issue, 11(1), 365-388. Retrieved from http://journals.lagh-univ.dz/index.php/djei/article/view/105
Section
Articles