The functional enablement relationship to performance among the administrators at the university centre-Aflou.

  • Moussa DHARDHARI University of Laghouat (Algeria)
  • Ramdan AMOUMEN University of Laghouat (Algeria)
Keywords: enablement, functional empowerment, scientific qualification, experience of work

Abstract

The study aims at finding out the relationship nature between the functional enablement and performance among a sample of administrators at the University Centre in aflou city-laghouat stat, also aiming to recognize the differences signification in the functional enablement and performance according to the variation of the scientific qualification, experience of work and their interaction To realize the study purposes, the analytical descriptive method/approach is used , where all the sample individuals of the study are limited in 93 administrators by applying the questionnaire within the essential study procedures.

The study results are:

The is a correlation between both of the functional enablement and performance as well as , there are statistical differences in the functional enablement related to the scientific qualification and experience of work, but there are no statistical differences in performance linked to the scientific qualification, performance and the interaction between both of them.

Metrics

Metrics Loading ...

References

إحسان, د. ج., & الحسيني, ك. ك. ط. (2014). إدارة التمكين والاندماج. عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع.
أفندي , ع. ح. (2003). تمكين العاملين: مدخل للتحسين والتطوير المستمر. الفاهرة: المنظمة العربية للتنمية.
البغدادي , ع. ه. ح., & الحدراوي, ر. ح. (2013). الاستشراف الاستراتيجي ومستوى التمكين التنظيمي أسلوب كمي تحليلي. عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع .
الجرجاوي , ز. ع. (2010). القواعدالمنهجية لبناء الاستبيان. فلسطبن: مطبعة الجراح.
الحسيني, ف. ح. ع. (2001). الإدارة الاستراتيجية. عمان: دار وائل للنشر والتوزيع.
الدوري , ز. (2012). مبادئ ومداخل الإدارة ووظائفها في القرن 21. عمان: دار اليازوري للنشر والتوزيع.
راوية , ح. (2001). إدارة الموارد البشرية. رؤية مستقبلية. الاسكندرية: مكتبة الدار الجامعية.
علي , ا. (2001). .خواطر في الإدارة المعاصرة. القاهرة: دار غريب للطباعة والنشر والتوزيع.
الغالبي , ط., & وائل , إ. (2007). الإدارة الاستراتيجية منظور منهجي متكامل. عمان: دار وائل للنشر والتوزيع.
محمد, م. (2010). .تنميةالموارد البشرية: دعائم وأدوات. المحمدية: دار طليطلة .
مزهودة., ع. ا. (2001). .الأداء بين الكفاءة والفعالية مفهوم تنظيم وتقييم . مجلة العلوم الإنسانية جامعة بسكرة, 01(01), 85-100.
المعاني , ا., عريقات, ا., جردات, ن., & الصالح, أ. (2011). قضايا إدارية معاصرة. عمان: دار وائل للنشر والتوزيع.
موسى ،, ا. (2008). .أثر مصادر قوة القائد في تمكين العاملين في المؤسسات المالية الأردنية . دراسات العلوم الإدارية.الجامعة الأردنية. عمان., 35(2).
Lorino, P. (2001). Méthodes et pratique de la performance.édition. d’organisation. paris: édition. d’organisation.
Maurice , T., Cécile , D., Eléonore , M., Etienne , N., & Anne-Françoise , B. (2009). .fonction.RH .politique. métiers des ressources humaines. France: Pearson .
moulinien , R. (2005). L’évaluation du personnel. paris: Chiron- éditer.
senge, P. (1990). The Fifth Discipline: The Art & Practice of The Learning Organization. New York : . Doubleday/Currency.
Published
2021-09-30
How to Cite
DHARDHARI, M., & AMOUMEN, R. (2021). The functional enablement relationship to performance among the administrators at the university centre-Aflou. Social Sciences Journal, 15(2), 315-326. https://doi.org/10.34118/ssj.v15i2.1573
Section
Articles