A Proposed Conception for the Accomplishment of a Training Offer for Professional Master in Autism
Abstract
Recently, a great number of studies and books have deeply investigated autism that has dramatically increased in societies nationally and internationally. It is not out of necessity, then, to raise the urgent social need to ensure this disorder and to find ways to deal with such a dilemma. Since there is a lack of specialists and experts in this domain all over the country, the idea of the project has been proposed so as to provide training for Professional Master in autism at the university, based on two main reasons.
The first reason is to fill in the gaps in the field of early detection of people with autism, and help them adapt to the attendance conditions at their schools, in the built-in sections, in the specialized centres to which they belong, or in their work places in general if they are adults. The second reason could be instructing their parents and family members on how to deal with them to alleviate their suffering, so as to ensure a happy life for them, their families and society in general.
The ultimate objective of this project is offering a Professional Master’s training for students and those interested in autism, in order to deepen their theoretical and practical scientific knowledge, and to professionally figure out and handle this disorder, at the level of the various dimensions of the personality such as the cognitive, educational, emotional, behavioral, and social dimension, with a view to increasing the competence of specialists in this field, so that they can provide psychological, educational and clinical services at the level required for people with autism, whether in childhood, adolescence, or even in adulthood.
References
خطاب، محمد. (2005). الطفل التوحدي، دار الثقافة، الطبعة الأولى، عمان، الأردن.
3- الزارع، نايف. (2004). قائمة تقدير السلوك التوحدي، الطبعة الأولى، دار الفكر، عمان، الأردن.
4- الزيقات، إبراهيم. (2004). التوحد الخصائص والعلاج، الطبعة الأولى، دار وائل، عمان، الأردن.
5- سليمان، عبد الرحمن. (2001). إعاقة التوحد، الطبعة الثانية، مكتبة زهراء الشرق، القاهرة.
6- الشامي، وفاء. (2004). سمات التوحد، تطورها وكيفية التعامل معها، الطبعة الأولى، مكتبة الملك فهد، السعودية.
7- الشامي، وفاء. (2004). علاج التوحد الطرق التربوية والنفسية والطبية، الطبعة الأولى, مكتبة الملك فهد، السعودية.
8- الشامي، وفاء.(2004). خفايا التوحد، أشكاله، أسبابه، وتشخيصه، الطبعة الأولى، مكتبة الملك فهد، السعودية.
9- الشمري, طارش.(2001). ندوة التشخيص الطبي والتقييم النفسي والتربوي لذوي الحاجات الخاصة (فئة الإعاقة)، جامعة الخليج العربي ضمن برنامج مؤسسة سلطان بن عبد العزيز آل سعود للتربية الخاصة.
10- الشيخ ذيب، رائد. (2004). تصميم برنامج تدريبي لتطوير المهارات التواصلية والاجتماعية والاستقلالية الذاتية لدى الأطفال التوحديين وقياس فاعليته، رسالة دكتوراه غير منشورة. الجامعة الأردنية: عمان، الأردن.
11- الصبي، عبد الله. (2003). التوحد وطيف التوحد، أسبابه، أعراضه، كيفية التعامل معه، الطبعة الأولى، مكتبة الملك فهد، السعودية.
12- عويس، لينا. (2006). بناء وتقنين مقياس لتشخيص حالات التوحد في دول منطقة الخليج العربي. رسالة دكتوراه غير منشوره، جامعة عمان العربية للدراسات العليا، عمان، الأردن .
12- قزاز، إمام. (2007). بناء مقياس لتشخيص السلوك التوحدي والتحقق من فاعليته في عينة أردنية من حالات التوحد والإعاقة العقلية والعاديين، دراسة غير منشورة، الجامعة الأردنية.
13- محمد، عادل عبدالله. (2002). مقياس الطفل التوحدي. القاهرة, دار رشاد للنشر والتوزيع.
14- المغلوث، فهد. (2005). كل ما يهمك معرفته عن اضطراب التوحد، مكتبة الملك فهد، الطبعة الأولى، الرياض السعودية.
Aarons ,M and Giftens, T. (2001) The handbook of autism a Guide for parents and professionals. 2nd edition.
American psychiatric Association (2000) Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed text-revised) Washington dc author.
3- Baron-Cohen, S. (1995). Mind blindness: An essay on autism and theory of mind. Cambridge, MA: The MIT Press.
3- Barthelemy, Catherine; Bonnet-Brilhault, Frédérique. L'autisme: de l'enfance à l'âge adulte. Paris : Médecine Sciences Publications - Lavoisier, 2012. 205
4- Berthoz A., Andres C., Barthelemy C., Massion J., Roge B. L’autisme: de la recherche à la pratique. Paris : Odile Jacob, 2005.
5- CAUCAL Danièle, BRUNOD Régis. Les aspects sensoriels et moteurs de l'autisme. Mouans Sartoux : AFD (Autisme France Diffusion), 2010.
6- Chanrion, Aurore. Accueillir un jeune enfant autiste. Lyon : Association Une Souris Verte, 2007.
7- Delion P., Golse B. Autisme, Etat des lieux et horizons. Paris : Erès, 2005.
8- Faherty Catherine. Asperger, qu’est-ce que c’est pour moi? Mougins : Autisme France Diffusion, 2005.
9- Frith Uta. L’énigme de l’autisme. Paris : Odile Jacob, 2010.
10- George, Florence. Actualités sur la prise en charge des troubles envahissants du développement. Marseille: Solal, 2011.
11- Hallahan, Daniel, & Kauffman, James, (2009). Exceptional learners introduction to special education Englewood Cliffs, New Jersey, Prentice Hall Inc.
12- Harrisson, Brigitte; St-Charles, L'autisme: au-delà des apparences: le fonctionnement interne de la structure de pensée autistique. Québec : Editions Concept Consulted, 2010.
13- Hochmann, Jacques. Histoire de l'autisme : de l'enfant sauvage aux troubles envahissants du développement. Paris : Odile Jacob, 2009.
14- Schopler, F., Reichler, R., & Runner, B. (1988). The Childhood Autism Rating Scale (CARS). Los Angeles, CA: Western Psychological Services.
15- Smith ,D.(2004) introduction to special education: teaching in an age of opportunity. Boston.
16- Ysseldike ,James and Algozzine ,( 1995). special education apraction approach for teachers, Bosten.
Copyright (c) 2022 Social Sciences journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.