School counselor’s role within the risks of drug abuse among secondary school students: case study on the advising roles in some secondary schools of the Wilaya of Laghouat
Abstract
This study aims at investigating the role of guidance, school, and vocational counselors in preventing secondary school students from drug abuse. The study is conducted in some secondary schools of the Wilaya of Laghouat. It covered 150 students (80 male and 70 female) during the current school year 2020-2021. The description approach is used in the study. The following conclusion are drawn:
The school counselor has a significant role in preventing secondary school students from drug abuse.
The guidance interview contributes to prevent secondary school students from drug abuse.
The informational classes contribute to prevent secondary school students from drug abuse.
There is no difference for the school counselor attributed to student’s gender (male/female).
References
بن فليس خديجة(2014):المرجع في التوجيه المدرسي والمهني،ب ط، الجزائر، ديوان المطبوعات الجامعية.
حامد عبد السلام زهران(2005):الصحة النفسية والعلاج النفسي،ط4، القاهرة ،مصر، عالم الكتب.
خدام محمد أحمد(2013): فاعلية برنامج إرشادي في تطوير المهارات الاجتماعية وخفض سلوك الإدمان لدى المدمنين على المخدرات، مجلة الجامعة الإسلامیة للدراسات التربویة والنفسیة السعودية ، 21(4)، 265-291.
صالح سعيد(2010): دور المرشد النفسي في المؤسسات التعليمية لوقاية الشباب من آفة المخدرات، مجلة البحوث التربوية والنفسية، 27، العراق، 265- 285.
الصيام، طارق محمد جميل(2015): هوية الذات والتوافق النفسي لدى السجناء متعاطي المخدرات وأبنائهم في قطاع غزة،( رسالة ماجستير غير منشورة )، الجامعة الاسلامية، غزة، فلسطين.
كاملة الفرخ ، عبد الجبار تيم(1999): مبادئ التوجيه والإرشاد المدرسي،ط1، الأردن ،دار الضياء للنشر والتوزيع.
كفافي علاء الدين(1999):الإرشاد والعلاج النفسي المنظور النسقي الإتصالي،ط1، القاهرة ،مصر، دار الفكر العربي.
لحسن بوعبد الله، بوطالبي بن جدو(2014): ممارسة النشاط البدني الترويجي والوقاية من المخدرات، مجلة علمية محكمة تصدر عن مخبر علوم وتقنيات النشاط البدني الرياضي، العدد07،الجزائر، ص13-24.
ماهر محمود عمر(1985):المقابلة في الإرشاد والعلاج النفسي،ط3، الإسكندرية، مصر، دار المعرفة الجامعية.
Copyright (c) 2021 Social Sciences Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.