Organizational Structure of the Independent National Electoral Authority in Algeria - Between the requirements of constitutional rooting and the aspects of legal regulation-
Abstract
The issue of securing and ensuring the integrity and transparency of the electoral process from the various impurities that disturb its content and falsify its results, requires in the first place the dedication and consolidation of a constitutional authority that manages the electoral process, starting from the announcement of the electoral college until the announcement of the final results, and all this within the framework of the principle of independence, which represents the backbone and the mainstay to establish the rule of law.
This was adopted by the Algerian constitutional founder through the creation of the Independent National Authority for Elections for the first time under Organic Law 07/19, which was entrusted with overseeing the entire electoral process from supervision, preparation, organization and control until the announcement of the preliminary results. Neutrality, integrity and transparency of the electoral process, and by virtue of the constitutional amendment, it was enshrined within the oversight institutions, and its various legal provisions were regulated in Order No. 21-01 containing the electoral system.
References
- ماجد راغب الحلو، النظم السياسية والقانون الدستوري، منشأة المعارف، الإسكندرية، مصر،2005، ص554
- حسينة شرون، دور الإدارة المحلية في مراقبة العملية الانتخابية "المراحل التحضيرية"، مجلة الاجتهاد القضائي، كلية الحقوق والعلوم السياسية، جامعة محمد خيضر، بسكرة، المجلد رقم 05، العدد 06، 2010، ص 126.
- بحيث تقضي المادة 52 من ذات الأمر أنه لا يسجل في القائمة الانتخابية كل من : - سلك سلوك أثناء ثورة التحرير مضادا لمصالح الوطن، - من حكم عليه في جناية ولم يرد اعتباره، - من حكم عليه من أجل جنحة بعقوبة الحبس والحرمان من ممارسة حق الانتخاب والترشح، - من أشهر افلاسه ولم يرد اعتباره، - من تم الحجر القضائي أو الحجر عليه.
- نعمان أحمد الخطيب، الوسيط في النظم السياسية والقانون الدستوري، الطبعة الاولى، دار الثقافة للنشر والتوزيع، ، عمان، الأردن، 2004، ص 285.
- عبد السلام سالمي، بن دراح علي ابراهيم الخليل، الهيئة العليا المستقلة لمراقبة الانتخابات كمساهم في تكريس شفافية العملية الانتخابية في الجزائر، مجلة العلوم القانونية والاجتماعية، جامعة زيان عاشور بالجلفة، المجلد الرابع، العدد الثاني، جوان 2019، ص 387.
- علي بن أحمد، الوظائف و المناصب العليا من منظور قوانين الوظيفة العمومية التي عرفتها الجزائر، المجلة الجزائرية للعلوم القانونية والسياسية، كلية الحقوق، جامعة الجزائر1 يوسف بن خدة، الجزائر، المجلد رقم 50، العدد 04، 2013، ص 178.
- أونيسي ليندة، الهيئة العليا المستقلة لمراقبة الانتخابات في الجزائر، مجلة الحقوق والعلوم السياسية، جامعة عباس لعزوز، خنشلة، الجزائر، المجلد رقم 04، العدد 02، جوان 2017، ص 639.
- أونيسي ليندة، الهيئة العليا المستقلة لمراقبة الانتخابات في الجزائر، مجلة الحقوق والعلوم السياسية، جامعة عباس لعزوز، خنشلة، الجزائر، المجلد رقم 04، العدد 02، جوان 2017.ص 640. وأنظر أيضا: شامي رابح، مدى استقلالية وفعالية الهيئة العليا المستقلة لمراقبة الانتخابات الجزائرية، مجلة البحوث في الحقوق والعلوم السياسية، كلية الحقوق والعلوم السياسية، جامعة ابن خلدون تيارت، المجلد رقم 03، العدد 02، 2018.ص 102.
- Marie-José Guédon, les autorités administratives indépendantes, librairie générale de droit et de jurisprudence, paris, France,1991, p74.
- Rachid kelloufi, les autorités administratives indépendantes, revue IDARA,N28, 2004, p 98/99.
- هاشمي خرفي، الوظيفة العمومية على ضوء التشريعات الجزائرية وبعض التجارب الأجنبية، دار هومه، الطبعة الرابعة، الجزائر، 2010، ص 216.
- هاشمي خرفي، المرجع نفسه، ص 210.
- شلالي رضا، بن سالم أحمد عبد الرحمان، حاشي محمد الأمين، السلطة الوطنية المستقلة للانتخابات في الجزائر (العملية الانتخابية من هيئات الرقابة إلى سلطة التنظيم والإشراف)، مجلة العلوم القانونية والاجتماعية، جامعة زيان عاشور بالجلفة، الجزائر،المجلد رقم 05، العدد01، مارس 2020،
- أنظر الفقرة الثانية والثالثة من نص المادة 17 من ن.د.س.م
- أنظر الفقرة الرابعة من نص المادة 17 من ن.د.س.م
- أنظر المادة 18 ن.د.س.م
- وفي هذا تنص المادة 35 من القانون 19-07 على :( تزود السلطة المستقلة بأمانة تقنية يديرها أمين عام يعيّنه رئيس السلطة المستقلة، توضع الامانة التقنية تحت سلطة رئيس السلطة المستقلة، يحدد تنظيم وسير هذه الامانة التقنية بموجب قرار من رئيس السلطة المستقلة)
- بوعلام سماعيلي، بن جيلالي عبد الرحمان، السلطة الوطنية المستقلة للانتخابات كآلية مستحدثة لتنظيم الإنتخابات، مجلة العلوم القانونية والإجتماعية، جامعة زيان عاشور بالجلفة، الجزائر، المجلد الرابع، العدد الرابع، 2019، ص 160.
Copyright (c) 2022 Science and Knowledge Horizons Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in our journal are subject to license terms:
Creative Commons Attribution (CC BY NC 4.0) This license allows the reproduction, redistribution and reuse of content in whole or in part for any purpose for free, without any permission from the author (s) or publisher.
All works submitted to the journal for publication in the journal include CC-BY 4.0 license terms. Where available content can be shared, distributed and replicated provided that there is no commercial profit and appropriate credit must be granted to the original source through citations. It is essential that any material used from other sources including figures, tables and images be reviewed for reuse under the terms of the Creative Commons License (CC BY 4.0). Which states:
You are free to share - copy and redistribute materials in any medium or format.
Transfer or construction of materials is carried out under the following conditions:
Attribution You must provide the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate whether changes have been made. You can do this in any reasonable way, but not in any way that indicates that the licensor supports you or your use.
Copyright reserved to the journal without restrictions.