Social anxiety and its relation to the psychological and social harmony of students at Al-Blida University 2 under the Corona pandemic and quarantine
Abstract
The study aims at identifying the level of social anxiety among students, and revealing the correlation between social anxiety and its relation to the psychological and social harmony of students under the Koruna pandemic and quarantine. The descriptive approach was used, and to collect data use two measures: The social anxiety measure prepared by Salwa Jamal 1998 and a measure of psychological and social harmony by Zeinab Al Shaqir, and the sample was formed of 60 students from the Department of Social Sciences at Blida University 2, Master's year of first and second year of clinical psychology. The study also found the following conclusions
- The level of social concern among students is low
-There is a negative correlation between social anxiety and the psychological and social harmony of students
References
انتصار، كمال قاسم. (2009): القلق الاجتماعي وعلاقته بالصلابة النفسية لدى طلبة الجامعة، مجلة العلوم النفسية، مركز البحوث النفسية، العدد الخامس عشر (271-317)، العراق.
بشير، معمرية. (2009): القلق الاجتماعي – المواقف المثيرة، نسب الانتشار، الفروق بين الجنسين وبين مراحل عمرية، مجلة شبكة العلوم النفسية العربية، العدد (21-22)، (135- 149)، باتنة الجزائر.
رجاء، عثمان محمد قسم السيد. (2017): التوافق النفسي والاجتماعي وعلاقته بتقدير الذات لدى نزلاء السجون بولاية الخرطوم، رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة الرباط الوطني، كلية الدراسات العليا والبحث العلمي، المملكة المغربية.
زهران، حامد عبد السلام. (1985): علم نفس النمو، ط5، عالم الكتب، القاهرة.
صاحب، أسعد ويس الشمري. (2014): القلق الاجتماعي وعلاقته بالكفاءة الاجتماعية لدى طلبة المدارس الثانوية، مجلة آداب الفراهيدي، العدد (17)، (364- 401) العراق.
علي، موسى علي دباش. (2011): فعالية برنامج ارشادي مقترح للتخفيف من القلق الاجتماعي لدى طلبة المرحلة الثانوية وأثره على تقدير الذات، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الأزهر، كلية التربية قسم علم النفس.
غزة، معاش حياة. (2013): الاتجاهات نحو المدرسة وعلاقتها بالتوافق النفسي الاجتماعي – دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ بعض الثانويات بمدينة بسكرة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة محمد خيضر، قسم العلوم الاجتماعية، بسكرة.
نايف، فدعوس الحمد. خالد، بن ناصر العوهلي. محمود، أحمد حميدات. (2016): مستوى الرهاب الاجتماعي وعلاقته بالتكيف النفسي والاجتماعي لدى الطلبة السعوديين في الجامعة الأردنية، دراسات العلوم التربوية، المجلد (43)، ملحق (5)، (1871- 1886)، الأردن.
- Arabic references in English :
Qasim, I. K. (2009), Social Anxiety and its Relationship to Psychological Toughness among University Students, Journal of Psychological Sciences. Centre for Psychological Research, Iraq.p p: 271-317.
Maamria, B. (2009), Social Anxiety: Triggering Situations, Prevalence Rates, Differences between Sexes and Age Stages. Journal of the Arab Psychological Sciences Network, Batna, Algeria. p p: 135-149.
Gasm Al-Sayed, R. O. M. (2017), Psychosocial Adjustment and its Relationship to Self-Esteem among Prison Inmates in Khartoum State, [doctoral dissertation, National Ribat University, Faculty of Graduate Studies and Scientific Research, Kingdom of Morocco].
Zahran H. A. (1985), Developmental Psychology, 5th edition. Alam al-Kutub, Cairo.
Al-Shammari, S. A. W. (2014), Social Anxiety and its Relationship to Social Competence among Secondary School Students. Adab Al-Farahidi Magazine, Iraq. p p: 364-401.
Ali Dabash, M. (2011), The Effectiveness of a Proposed Counseling Program to Alleviate Social Anxiety among Secondary School Students and its Impact on Self-Esteem, [master’s thesis, Al-Azhar University, College of Education, Department of Psychology].
Maash, H. G. (2013), Attitudes towards Schools and their Relationship to Psychosocial Adjustment: a field study on a sample of high school students in the city of Biskra, [Master’s thesis, Mohamed Kheidar University, Department of Social Sciences, Biskra].
Al-Hamad, N. F., & Al-Ohali, N. K., & Hamidat. M. A. (2016), The Level of Social Phobia and its Relationship to Psychological and Social Adaptation among Saudi Students at the University of Jordan. Educational Sciences Studies, Jordan. p p:1871-1896.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.