E-learning… is a contemporary mechanism towards activating the educational process
Abstract
This article deals with the topic of e-learning as a contemporary mechanism towards activating the educational process, and the importance of this type of education at all levels of education, and the purpose of this article is to know what E-learning and its outputs are, and to research the edges of the educational process in E-learning, and what are the contexts and limitations in that, in addition to measuring the effectiveness E-learning in the educational process and quality standards in that. The article also touched upon global models in E-learning globally and in the Arab world.
References
الحامدي، خالد حسن. (2010). ضوابط ومعايير الجودة في التعليم الإلكتروني. مجلة التعليم الالكتروني، جامعة المنصورة، العدد: 05.
الحربي، عبد الله بن عواد. (2012). معايير مقترحة لقياس جودة التعليم الإلكتروني في الجامعات السعودية. مجلة تكنولوجيا التربية. الجمعية العربية لتكنولوجيا التربية.
الزاحي، حليمة. (2012/2011). التعليم الإلكتروني بالجامعة الجزائرية مقومات التجسيد وعوائق التطبيق. رسالة ماجستير قسم علم المكتبات كلية العلوم الإنسانية والعلوم الاجتماعية: جامعة منتوري قسنطينة.
العبادي، علي وليد حازم. زكريا، عبد العزيز بشار حسيب. (2014). معوقات تطبيق التعليم الإلكتروني دراسة تحليلية في كلية حدباء بالجامعة. مجلة تنمية الرافدين. المجلد 36. العدد 116.
العنزي، سالم بن مبارك. خلف الله، محمود عبد الحافظ. (2016). تطوير التعلم الإلكتروني في جامعة الجوف في ضوء المعايير العالمية للجودة. مجلة العلوم التربوية. المجلد: 01. العدد: 03.
برغوثي، توفيق. مسعودي، لويزة. (2016). التعلـيم الالكتروني في التعليم العالي تطبيقاته وتحدياته. الملتقى الوطني لمركز جيل البحث العلمي حول تقنيات التعليم الحديثة المنظم بالمكتبة الوطنية الجزائرية. من: https://jilrc.com/archives/5757
بلبكاي، جمال. (2015). التعليم الإلكتروني في ظل التحولات الحالية والرهانات المستقبلية. المؤتمر الدولي حول التربية وقضايا التنمية في المجتمع الخليجي. جامعة الكويت. من: https://jilrc.com/archives/3604
بن ريحان، الماسة بنت ساعد. (2019). التعليم الإلكتروني: توظيفه، استخداماته، سماته، تطبيقاته ومعوقاته. المجلة الإلكترونية الشاملة متعددة التخصصات، العدد:10.
بن علي، راجية. (2011). التعليم الإلكتروني من وجهة نظر أساتذة الجامعة دراسة استكشافية بجامعة باتنة. عدد خاص الحاسوب وتكنولوجيا المعلومات في التعليم العالي مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية جامعة قاصدي مرباح ورقلة، المجلد: 03. العدد: 06.
حايك هيام. (2014). معايير جودة التعليم الإلكتروني عبر الأنترنت. أكاديمية نسيج. من: https://n9.cl/w17e7
خامرة، الطاهر. خامرة بوعمامة. (2011). التعليم الإلكتروني في التعليم العالي ...الدوافع والمعوقات. مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية. عدد خاص: الحاسوب وتكنولوجيا المعلومات في التعليم العالي. جامعة قاصدي مرباح ورقلة.
عبد اللطيف أحمد محمود. (ب ت). التعليم الإلكتروني وسيلة فاعلة لتجويد التعليم العالي. جامعة بابل العراقية: من: https://n9.cl/2z5bu
قشمر، علي لطفي علي داود. (2017). متطلبات التعليم الإلكتروني في العملية التعليمية الجامعية. مجلة جيل العلوم الإنسانية والاجتماعية. لبنان. العدد: 28.
محمد، أحمد ريهام مصطفى. (2012). توظيف التعلم الإلكتروني لتحقيق معايير الجودة في العملية التعليمية. المجلة العربية لضمان جودة التعليم العالي. العدد :09.
بوفاتح، محمد. العيدي، عائشة. (2018). خلفيات التعليم الإلكتروني في التعليم العالي جامعة الأغواط أنموذجا. مجلة الباحث في العلوم الإنسانية والاجتماعية. جامعة قاصدي مرباح ورقلة. العدد:33.
العيدي، مسعودة. العيدي، عائشة. (2019). تصميم المناهج في التعليم الإلكتروني وتطبيقاتها البيداغوجية بالجامعة الجزائرية دراسة تحليلية. مجلة البيداغوجيا. جامعة المسيلة. المجلد: 01. العدد: 01.
موسوعة التعليم والتدريب. (23 05, 2018). تجارب من دول العالم في مجال التعليم الإلكتروني. من: https://n9.cl/lrosm
الحياة الأردنية. (2016). ما هو دور المتعلم في التعليم الإلكتروني. من: http://lifejordan.com/ask2/8 /
- Arabic references in English:
Al-Hamdi, K. H. (2010). Guidelines and Standards for Quality in E-Learning. Mansoura University Journal, Egypt. Journal of e-learning, Mansoura University, issue: 05.
Al-Harbi, A. B. A. (2012). Proposed Standards for Measuring the Quality of E-Learning in Saudi Universities. Journal of educational technology. Arab society for educational technology.
Azahi, H. (2012). E-Learning in Algerian Universities: Manifestation Components and Implementation Obstacles, [Master's thesis, Department of Library Science, Faculty of Humanities and Social Sciences, Mentouri University, Constantine].
Al-Abadi, A. W. H., & Abdul Aziz, B. H. H. (2014). Obstacles to Implementing E-Learning: An Analytical Study at Hadbaa College, University of Mosul. Rafidain Development Journal.
Al-Anzi, S. B. M., & Al-Allah, M. A. H. (2016). Developing E-Learning at Al-Jouf University in Light of International Quality Standards. Journal of Educational Sciences.
Barghouti, T., & Masoudi, L. (2016, December 20). The National Forum of the Generation Research Centre on Modern Educational Technologies Organized by the Algerian National Library. Retrieved from Generation Research Centre: https://jilrc.com/.
Belbaki, J. (2015). E-Learning in the Context of Current Transformations and Future Challenges: The International Conference on Education and Development Issues in the Gulf Society, Kuwait University. Retrieved from Generation Research Centre: https://jilrc.com.
Ibn Rayhan, M. B., & Al-Masah, B. S. (2019). E-Learning: Utilization, Uses, Characteristics, Applications, and Obstacles. Comprehensive Multidisciplinary Electronic Journal.
Ibn Ali, R. (2011). E-Learning from the Perspective of University Professors: An Exploratory Study at Batna University. Special Issue on Computer and Information Technology in Higher Education, Journal of Humanities and Social Sciences, University of Kasdi Merbah Ouargla.
Hayek, H. (2014). Quality Standards for E-Learning. Retrieved from Naseej Academy: https://n9.cl/w17e7 .
Khamra, T., & Khamra, B. (2011). E-Learning in Higher Education: Motives and Obstacles. Special Issue on Computer and Information Technology in Higher Education, Journal of Humanities and Social Sciences, University of Kasdi Merbah Ouargla.
Abdul Latif, A. M. (W D). E-Learning: An Effective Means of Improving Higher Education. Retrieved from University of Babylon: https://n9.cl/2z5bu
Qashmar, A. L. A. D. (2017). Requirements of E-Learning in the University Educational Process. Journal of Generation of Humanities and Social Sciences, Lebanon.
Mohamed, A. R. M. (2012). Utilizing E-Learning to Achieve Quality Standards in the Educational Process. Arab Journal for Quality Assurance in Higher Education.
Boufateh, M., & Al-Eidi, A. (2018). Backgrounds of E-Learning in Higher Education: University of Agouat as a Model. Research Journal of Humanities and Social Sciences, University of Kasdi Merbah Ouargla.
Al-Eidi, M., & Al-Eidi, A. (2019). Curriculum Design in E-Learning and its Pedagogical Applications at Algerian Universities: An Analytical Study. Pedagogy Journal, Volume 1, Issue 1, University of Msila.
Education and Training Encyclopedia. (2018). Experiences from Around the World in the Field of E-Learning. Retrieved from Education and Training Encyclopedia: https://n9.cl/lrosm .
Jordanian Life. (2016). What is the Role of the Learner in E-Learning? Retrieved from Jordanian Life website: http://lifejordan.com.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.