The problem of consolidating the values of citizenship education among the learners
Abstract
Citizenship education is one of the topics that are of great importance within the educational system, due to its effective role in consolidating the values of true citizenship among young people, and the consequent improvement in their behavior and raising their awareness of the need to cling to their rights and abide by their duties.
This study constitutes an attempt to understand the role of citizenship education in developing learners' behavior with the possibility of consolidating their human rights principles in them, and thus contributing to building their balanced personality imbued with patriotism, and making them good citizens and positive actors within society.
The study reached a basic conclusion that it is the family and educational institutions that assume the primary role in perpetuating the values of citizenship among the learners, provided that the various difficulties and obstacles that prevent this are overcome.
References
إبراهيم، ناصر. (ب ت). علم الاجتماع التربوي. بيروت. دار الجيل. عمان. مكتبة الرائد العلمية.
إبراهيم، هياق. (2016). المواطنة وحقوق الإنسان في المنهاج الدراسي في ضوء الإصلاحات التربوية الأخيرة في الجزائر. أطروحة لنيل شهادة دكتوراه العلوم في علم الاجتماع تخصص علم اجتماع التربية.
أبو بكر، على محمد أمين. (2010). العدالة مفهومها ومنطلقاتها. دمشق. دار الزمان.
ايريك، كيسلاسي. (2006). الديمقراطية والمساواة. ترجمة جهيدة لاوند. ط1. بغداد. معهد الدراسات الإستراتيجية.
برهان، غليون. (2006). بيان من أجل الديمقراطية. ط5. بيروت. المركز الثقافي العربي.
جميل، حمداوي. (2018). سوسيولوجيا التربية. تطوان. المغرب. منشورات حمداوي الثقافية.
جودة، أحمد سعادة. (1984). مناهج الدراسات الاجتماعية. ط1. بيروت. دار العلم للملايين.
حسن، الموسوي. (2012). الولاء والانتماء والمواطنة. جريدة القبس. على الرابط: http://www.alqabas.com.kw/node/85497
عبد الإله، مرتبط. الحبيب، أستاتي. (2011). المدرسة المغربية ومطلب ترسيخ قيم المواطنة والسلوك المدني: التجليات والتحديات. مجلة دفاتر التربية والتكوين. العدد5.
عبد الله، محمد الفوزان. (2008). المواطنة والتحديات المعاصرة. صحيفة عكاظ. العدد: 2454 على الرابط: http://www.okaz.com.sa/okaz/osf/20080306/Con20080306178035.htm
علاء الدين، عبد الرزاق جنكو. (ب ت). المواطنة بين السياسة الشرعية والتحديات المعاصرة. كردستان. العراق.
محمد، بوبكري. (2003). قضايا تربوية. ط1. عمان. دار الثقافة.
مصطفى، محسن. (2004). إشكالية التربية على المواطنة. مجلة عالم التربية. العدد 15. المملكة المغربية. عن د/فارح مسرحي، المواطنة من الفكرة إلى الفعل. شعبة الفلسفة. جامعة باتنة الجزائر.
ندى، علي حسن بن شمس. (2017). المواطنة في العصر الرقمي نموذج مملكة البحرين. سلسلة دراسات معهد البحرين للتنمية السياسيّة.
نوميد، رفيق فتاح. (2012). إشكالية المواطنة في الفكر السياسي المعاصر. رسالة دكتوراه فلسفة في العلوم السياسية. جامعة السليمانية.
محمد، حالي. (2010). التربية على المواطنة وحقوق الإنسان. تاريخ الاسترداد: 20/06/2020. من: https://www.maghress.com/essanad/4417
Phillipe Meirieu, « Apprendre... oui, mais comment », 18eme édition, ESF éditeur, Paris,2002, pp : 155 et s.
- Arabic references in English:
Nasser, I. (E D). "Educational Sociology." Lebanon: Dar al-Jeel. Amman: Maktabat al-Raid al-Ilmiyya.
Hayyak, I. (2016). "Citizenship and Human Rights in the Curriculum in Light of Recent Educational Reforms in Algeria." Doctoral thesis in Sociology of Education.
Abu Bakr Ali Muhammad Amin. (2010). "Justice: Its Concept and Foundations." Damascus: Dar al-Zaman.
Kieslowski, E. (2006). "Democracy and Equality." Translated by Jehida Lawand. Baghdad: Institute for Strategic Studies.
Ghalion, B. (2006). "Declaration for Democracy." 5th edition. Beirut: Arab Cultural Center.
Hamdaoui, J. (2018). "Educational Sociology." Tetouan, Morocco : Hamdaoui Cultural Publications.
Saadah, J. A. (1984). "Social Studies Curriculum." Beirut: Dar al-Ilm for Millions.
Al-Musawi, H. (2012). "Loyalty, Belonging, and Citizenship." Al-Qabas Newspaper. From: http://www.alqabas.com.kw/node/85497
Mortabit, A., & Astati, H. (2011). "The Moroccan School and the Need to Consolidate Citizenship Values and Civil Behavior: Manifestations and Challenges." Journal Dafater Education and Training, Issue 5.
Al-Fawzan, A. M. (2008). "Citizenship and Contemporary Challenges." Okaz Newspaper, from: http://www.okaz.com.sa/okaz/osf/20080306/Con20080306178035.htm
Abd al-Razzaq Janko, A. (n.d.). "Citizenship Between Legitimate Politics and Contemporary Challenges." Kurdistan, Iraq.
Boubakri, M. (2003). "Educational Issues." Amman: Dar al-Thaqafa.
Mohsen, M. (2004). "The Problem of Education for Citizenship." World of Education Journal, Issue 15.
Ben Shams, N. A. H. (2017). "Citizenship in the Digital Age: The Case of Bahrain." Series of Studies from the Bahrain Institute for Political Development.
Fatah, N. R. (2012). "The Problem of Citizenship in Contemporary Political Thought." Doctoral thesis in Political Science. University of Sulaymaniyah.
Hali, M. (2010). Citizenship Education and Human Rights. Refund date: 20/06/2020. From: https://www.maghress.com/essanad/4417
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.