The (LMD) System and the Comprehensive Quality Challenge in Algeria
Abstract
Abstract: The LMD system is considered the latest reform that Algeria has witnessed in higher education, despite the partial reforms that intervened trying to fix it and reviewing the errors of its implementation and the problems that followed these mistakes. Algeria has set basic goals for its higher education by the implementation of this system, as its basis was to create quality in training, taking into account social demands and the requirements of the labor market in the process of running the educational process.
However, a closer look at the reality of higher education in Algeria shows that there are many and great challenges impeding its development and the performance of its roles towards society. Higher education, like other sectors, must have a strategy, a clear message, and applicable goals, so that this strategy serves the society and provides it with a human capital capable of leading the wheel of progress and granting it the future vision and solutions to reality problems and the best ways to achieve sustainable human development. In this article, we examine the extent to which the content and application of the (LMD) system are compatible with these latest comprehensive quality standards that guarantee higher education to fulfill its assigned roles to the fullest extent.
References
أحمد، الرفاعي. بهجت، العزيزي، (2006).''دراسات في تمويل التعليم والتنمية البشرية ''. القاهرة. مكتبة النهضة.
حمزة، مرادسي. (2009-2010).'' دور جودة التعليم العالي في تعزيز النمو الاقتصادي-دراسة حالة الجزائر-'‘. رسالة ماجستير. غ م. اقتصاد تطبيقي وتسيير المنظمات. قسم علوم التسيير. إشراف لخضر دليمي. جامعة الحاج لخضر. باتنة.
زين الدين، بروش. يوسف، بركان. (2012). ''مشروع تطبيق نظام الجودة في مؤسسات التعليم العالي في الجزائر الواقع والأفاق '‘. بحث مقدم في المؤتمر الدولي العربي الثاني لضمان جودة التعليم العالي. IACQA. البحرين.
شبل، بدران. جمال، الدهشان. (2008).'' تجديد التعليم العالي صيغ وبدائل''. ط1. القاهرة. دار عين لدراسة والبحوث الإنسانية والاجتماعية.
صباح، غربي. (2013-2014).''دور التعليم العالي في تنمية المجتمع المحلي-دراسة تحليلية للاتجاهات القيادية لجامعة محمد خيضر بسكرة-'‘. أطروحة دكتوراه. غ م. في علم الاجتماع التنمية. إشراف برقوق عبد الرحمن. جامعة محمد خيضر. بسكرة.
عبد الطيف، حسين حيدر. (2004).''الأدوار الجديدة لمؤسسات التعليم العالي في الوطن العربي في ظل مجتمع المعرفة''. مجلة كلية التربية لجامعة الإمارات المجلد19.ع21. الإمارات.
عبد العظيم، عابدي. (2013-2014).''تطبيقات إدارة الجودة الشاملة في التعليم العالي''. مذكرة ماستر. غ م. إشراف حدار جمال. تخصص سياسة عامة. جامعة بسكرة.
فضيل، دليو. الهاشمي، لوكيا. ميلود، سفاري. (2001). ''إشكالية الديمقراطية في الجامعة الجزائرية''. منشورات جامعة منتوري. قسنطينة.
فؤاد، العاجز. جيمس، نشوان. (2006).'' تطوير التعليم الجامعي الفلسطيني في ضوء مفاهيم ادارة الجودة'‘. ورقة مقدمة في المؤتمر الدولي حول مؤسسات إعداد المعلم في الوطن العربي. كلية التربية. جامعة الفيوم.
فوزي، حرب ابو عودة محمد ابو ملوح. (2004).''مؤشرات الجودة في التعليم الجامعي'‘. بحث مقدم إلى المؤتمر التربوي الأول حول التربية في فلسطين وتغيرات الفقر ،23-24/2004.فلسطين.
فيصل، عبد الله الحاج. (2008). ''نظم الترتيب العالمي للجامعات وواقع الجامعات العربية''. ورشة عمل اتحاد الجامعات العربية حول آليات التقويم الداخلي والخارجي. عمان.
لرقط، علي. (2008-2009).'' إمكانية تطبيق إدارة الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم العالي بالجزائر-المبررات والمتطلبات الأساسية''. رسالة ماجستير. غ م. في علوم التربية قسم علم النفس. جامعة الحاج لخضر. بسكرة.
مجدي، عبد الكريم حبيب. (2008).'' رؤية مستقبلية لتعليم الجامعي العربي''، منشورات المنظمة العربية لتنمية الإدارية. القاهرة.
محمد، السبوع. وآخرون. (2011). ''تعزيز ثقافة الجودة وممارستها في الجامعات العربية''. مشروع التير.
محمد، أمين عشوش. (2000).'' مؤسسات التعليم الإداري في مواجهة تحديات القرن الحادي والعشرين''، المجلة الدولية للعلوم الإدارية، منشورات معهد التنمية الإدارية. الإمارات.
محمد، منير مرسي. (1993).'' الاتجاهات الحديثة في التعليم الجامعي المعاصر وأساليب التدريس'‘. القاهرة. عالم الكتب.
نجوى، بوزيد. (2007).''الجامعة مؤسسة للاستثمار في راس المال البشري'‘. مجلة العلوم الإنسانية، جامعة بسكرة ع (12). نوفمبر2007.
نوال، نمور. (2011-2012).''كفاءة أعضاء هيئة التدريس وأثرها على جودة التعليم العالي''. دراسة حالة كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير جامعة منتوري قسنطينة. رسالة الماجستير. غ م، في علوم التسيير. تخصص الموارد البشرية. جامعة منتوري. قسنطينة.
يوسف، حجيم الطائي. وآخرون. (2007).'' إدارة الجودة الشاملة في التعليم الجامعي ‘‘. عمان. مؤسسة الوراق لنشر والتوزيع.
Costing, H, (1994). Reading in Total Quality Management, Copyright, by Her Court Brace & Company, Sandiago, New York.
- Arabic references in English:
Rafai, A., & Al-Azizi, B. (2006). Studies in Education Financing and Human Development. Cairo: Nahda Library.
Muradsi, H. (2009-2010). The Role of Higher Education Quality in Promoting Economic Growth: A Case Study of Algeria. Master's thesis, University of El Hadj Lakhdar, Batna.
Brouche, Z.D., & Barkan, Y. (2012). Implementation Project of Quality System in Higher Education Institutions in Algeria: Reality and Prospects. Paper presented at the 2nd Arab International Conference on Quality Assurance in Higher Education, Bahrain.
Badran, S., & Dahshan, J. (2008). Renewal of Higher Education: Formats and Alternatives. Cairo: Ain Publishing House for Human and Social Studies.
Gharbi, S. (2013-2014). The Role of Higher Education in Local Community Development: An Analytical Study of the Leadership Trends of Mohamed Khider University in Biskra. PhD thesis, Mohamed Khider University, Biskra.
Abdel Tawfiq, H.H. (2004). New Roles of Higher Education Institutions in the Arab World in the Knowledge Society Era. Journal of Education College, UAE University, Vol. 19, Issue 21.
Abadi, A.A. (2013-2014). Total Quality Management Applications in Higher Education. Master's thesis, University of Biskra.
Delio, F., Lokya, A.H., & Sefari, M. (2001). The Problem of Democracy in Algerian Universities. Publications of Mentouri University, Constantine.
Al-Ajuz, F., & Nashwan, J. (2006). Development of Palestinian Higher Education in Light of Quality Management Concepts. Paper presented at the International Conference on Teacher Preparation Institutions in the Arab World, Faculty of Education, Fayoum University.
Harb, F.A., Abu Odeh, F., & Abu Malouh, M. (2004). Quality Indicators in Higher Education. Paper presented at the First Educational Conference on Education in Palestine and Poverty Changes, Palestine.
Al-Hajj, F.A. (2008). World University Rankings Systems and the Reality of Arab Universities. Workshop of the Arab Universities Union on Internal and External Evaluation Mechanisms, Oman.
Larqat, A. (2008-2009). Feasibility of Implementing Total Quality Management in Algerian Higher Education Institutions: Justifications and Basic Requirements. Master's thesis, University of El Hadj Lakhdar, Batna.
Habib, M.A. (2008). Future Vision for Arab University Education. Publications of the Arab Organization for Administrative Development, Cairo.
Al-Sabou, M., et al. (2011). Enhancing Quality Culture and Practices in Arab Universities. TIR Project.
Ashush, M.A. (2000). Administrative Education Institutions Facing the Challenges of the Twenty-First Century. International Journal of Administrative Sciences, Institute of Administrative Development, UAE.
Morsi, M.M. (1993). Modern Trends in Contemporary Higher Education and Teaching Methods. Cairo: Alam Al-Kutub.
Bouzid, N. (2007). The University as an Institution for Investing in Human Capital. Journal of Humanities, University of Biskra, Issue 12, November 2007.
Namour, N. (2011-2012). Faculty Members' Competence and Its Impact on the Quality of Higher Education: A Case Study of the Faculty of Economic and Management Sciences, Mentouri University, Constantine. Master's thesis, Mentouri University, Constantine.
Al-Taie, Y.H., et al. (2007). Total Quality Management in Higher Education. Oman: Al-Waraq Publishing and Distribution House.