E-learning in Epidemic periods in the Colleges of Education in Sudan (Corona Epidemic as a Sample)

  • Elsiddig Abdelsadig Elbadawi Balla University Of Albutana
Keywords: digital education, electronic networks, computing, health education

Abstract

The study aimed to identify the necessity of e-learning, and the extent of the existence of e-learning obstacles among students, and the degree of availability of e-learning competencies among teaching staff, and the degree of availability of e-learning requirements in the colleges, as well as, identifying statistically significant differences among the examinees with regards to the possibility of employing  e-learning in the colleges of education, which are due to two variables: type and job grade. The study used the descriptive method with a population consisted of university lecturers at the colleges of education in Sudan. The study was conducted through the academic year 2019/2020. To achieve the objectives of the study, the questionnaire was used as a tool after verifying its validity and reliability, and it was designed, filled and analyzed electronically. A random sample was chosen consisted of (228) teachers. For processing the data statistically, the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) program was used. The study reached several results: The necessity of e-learning in epidemics period is achieved by an arithmetic mean reaching 2.36 and with a high degree of appreciation, and there are evident obstacles to e-learning among students with an arithmetic mean of 2.44 with a high degree of appreciation, and the existence of e-learning competencies among the teaching staff is achieved by an arithmetic mean around 2.22 with average grade, and the availability of e-learning requirements in the Sudanese colleges of education is achieved with an arithmetic mean of 1.85 and with an average grade, and there are no statistically significant differences among the respondents in the extent of employing e-learning in colleges of education due to the type, and there are statistically significant differences in favor of the higher academic degree (professor).

Metrics

Metrics Loading ...

References

- جرود، نسيمة، وعزاق، رقية (2021م): التعليم الجامعي عن بعد في ظل جائحة كوفيد من وجهة نظر الطلبة الجامعيين، ورقة علمية، مجلة وحدة البحث في تنمية الموارد البشرية المجلد 12 العدد 01 الخاص) الجزء1(جانفي 2021، جامعة محمد لمين دباغين، سطيف2، الجزائر.

- خليل، آمال حلمي سليمان (2013م): فيروس كورونا الجديد" متلازمة الشرق الأوسط" (دراسة ي الجغرافية الطبية، رسائل جغرافية، الرسالة 398، قسم الجغرافية، كلية العلوم الاجتماعية، الكويت.

- راضي، ميرفت، وشاهين، إبراهيم (2010م): معوقات توظيف التعليم الإلكتروني في برنامج التربية التكنولوجية وسبل التغلب عليها في كلية فلسطين التقنية دير البلح (دراسة حالة)، بحث مقدم للمؤتمر العلمي (التربية التكنولوجية وتكنولوجيا التعليم) المنعقد في جامعة الأقصى، غزة، فلسطين.

- الريفي، محمد وأبو شعبان، سمر(2009م): عوائق استخدام التعليم الإلكتروني في الجامعات الفلسطينية، بحث مقدم للمؤتمر الدولي الثاني لمركز التعلم الإلكتروني بجامعة البحرين، البحرين.

- سالم، أحمد محمد (2006م): وسائل وتكنولوجيا التعليم، مكتبة الرشد، الرياض، المملكة العربية السعودية.

- العبيدي، رشا جسم أحمد (2011م): أثر التخطيط الاستراتيجي وموائمة مخرجات التعليم العالي لمتطلبات سوق العمل في دعم سياسات التنمية العراقية، مجلة الجامعة العراقية، العدد (27) المجلد (1)، العراق.

- علة، عيشة (2020م): دور وسائل الإعلام الجديد في تنمية الوعي الصحي ومكافحة الأزمات الصحية العالمية في ضوء انتشار فيروس كوفيد- 19 (دراسة ميدانية)، مجلة الدراسات الإعلامية، المجلد (3) العدد (11) مايو 2020، المركز الديمقراطي العربي، برلين، ألمانيا.

- قنيبي، عبير رشدي وآخرون (2020م): جائحة "كوفيد- 19": واقع التّعليم الإلكتروني في السّياق الفلسطيني من وجهة نظر المعلمين، تقرير منشور بتاريخ 10 يوليو 2020م.

- المبارك، أحمد (2003م): أثر التدريس باستخدام الفصول الافتراضية عبر الشبكة العالمية الانترنت على تحصيل طلبة كلية التربية في تقنيات التعليم والاتصال، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة الملك سعود، المملكة العربية السعودية.

- المبارك، حسن الفاتح الحسن محمد (2018م): واقع تطبيق التعليم الالكتروني بالجامعات السودانية في ضوء بعض الاتجاهات الحديثة للجودة الشاملة، ورقة علمية، مجلة دلتا للعلوم والتكنولوجيا، العدد الثاني، السودان.

- مرعي، محمد محمود (2011م): تكنولوجيا التعليم بين النظرية والتطبيق، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

- يوسف، عثمان يوسف (2020م): اتجاهات الطلاب نحو التعليم الالكتروني في ظل فيروس جائحة كورونا (دراسة تطبيقية علي عينة من طلاب كلية الاتصال والإعلام بجامعة الملك عبد العزيز بجدة، ورقة علمية، مجلة الحكمة للدراسات الإعلامية والاتصالية، المجلد (8) العدد (2) 2020م، مركز الكمة للبحوث والدراسات، الجزائر.

- Fee, Kenneth (2009): Delivering E-Learning, Acomplete strategy for design application and assessment. London: Kogan Page.

- https://www.new-educ.com أنسنة التعليم عن 2020/06/21تاريخ الدخول

- https://inee.org/system/files/resources تاريخ الدخول 23/2/2021م

- https://afu.ac.ae/ar/posts مدونة جامعة الفلاح تاريخ الدخول 9/8/2021م

Published
2021-12-15
How to Cite
Balla, E. A. E. (2021). E-learning in Epidemic periods in the Colleges of Education in Sudan (Corona Epidemic as a Sample). Social Empowerment Journal, 3(4), 03-15. https://doi.org/10.34118/sej.v3i4.1615
Section
Articles

Plum Analytics

Artifact Widget