Adolescence stage - its theories and characteristics
Abstract
The subject of our research deals with an important stage in the life of the individual, which is the stage of adolescence, which is one of the most important stages of human development, in which the adolescent is exposed to many problems and crises, and suffers conflicts and tensions, because it is the decisive stage in which sexual and moral emotions bear fruit and reach a state of maturity. A stage of transition between childhood and adulthood, from a phase in which he depends on others to a phase in which he relies on himself, and from a limited relationship within the family to an external social life on a larger scale.
Through this scientific article, we try to identify the various theories that explain the stage of adolescence, while determining the age of this stage and revealing its psychological, social, mental and emotional characteristics.
Metrics
References
ابراهيم قشقوش. (2007). سيكولوجية المراهقة. القاهرة: المطبعة الفنية الحديثة.
ابن منظور. (2003). لسان العرب، مادة رهق، حرف الراء. بيروت: دار صادر.
أسماء بنت عبد العزيز الحسين. (2006). علم نفس الطفولة والمراهقة. الرياض: دار الزهراء.
باتريشيا، م. (بدون سنة). نظريات النمو. (س. م. آخرون, Trad.) عمان: دار الفكر.
جميل حمداوي. (25 03, 2015). المراهقة خصائصها ومشاكلها وحلولها. تم الاسترداد من www.alukah.net.
جوزيف صابر. (بدون سنة). مراهقة لا مشاكل. مطبوعات بيجلز.
حامد عبد السلام. (2001). علم نفس النمو الطفولة والمراهقة. القاهرة: عالم الكتب.
حسين فيصل العزي. (1985). علم نفس الطفولة والمراهقة. دمشق: مطبعة خالد بن الوليد.
خليل ميخائيل معوض. (2004). دراسة مقارنة في مشكلات المراهقين في المدن والريف. القاهرة: دار المعارف بمصر.
رغد شريم. (2009). سيكولوجية المراهقة. الاردن: دار الميسرة.
السيد أحمد مخزنجي. (1999). التأصيل التربوي للأبناء في ضوء علم النفس المعاصر. الهيئة المصرية العامة للكتاب.
شعيرة، ث. أ. (2009). سيكولوجية النمو الانسانيبين الطفولة والمراهقة. الاردن: مكتبة المجتمع العربي.
عبد السلام زهران. (2001). علم نفس النمو والمراهقة. القاهرة: دار حرير للنشر.
عبد اللطيف معالقي. (2007). المراهقة أزمة هوية أم أزمة حضارة. بيروت: شركة المطبوعات للتوزيع والنشر.
العيسوي، ع. ا. (2005). المراهق والمراهقة. بيروت-لبنان: دار النهضة العربية.
غريبة، إ. أ. (2007). التطور من الطفولة حتى المراهقة. الأردن: دار جديد.
فرد ميلسون. (2007). الشباب في مجتمع متغير. (يحي مرسي عبد الله، المترجمون) الاسكندرية: دار الوفاء دنيا.
فهد خليل الزايد. (2010). فن التعامل مع المراهقين. الأردن: دار النفائس.
فهمي، م. (بدون سنة). سيكولوجية الطفولة والمراهقة. مصر: مكتبة الفجالة.
محمود، ا. و. (1981). المراهقة خصائصها ومشكلاتها. دار المعارف.
نور الحافظ. (1999). المراهق. بيروت: المؤسسة العربية للدراسات والنشر.
A. WALTERS, B. (1959). ADOLESCENT AGGRESSION. NEWYORK.
Bandura.A.Walters.r.h. (1959). ADOLESCENT AGGRESSION. NEWYORK: RONALD PRESS.
Erikson.e.h. (1972). ADOLESCENCE ET CRISE. enqyete de l'identite flammarion. paris.
Gessell.A. (1972). le jeune enfant dans la civilisation modern. paris.
Hall.g.s. (1904). Adolescence its psychology and its relations to psychology anthropology, sociology,sex,crim,religio and education. Newyork.
kurt, L. (1951). FIELD IN SOCIAL SCIENCE. NEWYORK.
Rousseau, J.-j. (1762). EMILEOU DE Léducation.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.