Advertising in the digital environment: basic concepts

  • Houssem Manseur University Of GUELMA
Keywords: advertising, electronic advertising, digital environment

Abstract

This research paper aims to shed light on electronic advertising as one of the communication methods brought about by the revolution of communication and information technology in recent years. Continuing around the clock and be viewed at any time by any user of digital environment, where we will stand in this study to determine the emergence and development of electronic advertising through its basic concepts, with a focus on the most prominent forms(types) and means, and the most important features and disadvantages.

References

جاسم، رمضان الهلالي، (2013)، الدعاية والإعلان والعلاقات العامة، الأردن، دار النفائس للنشر والتوزيع.

حسني، محمد نصر، (2016)، من المطبعة إلى الفيسبوك: مدخل في الإتصال الجماهيري، الإمارات، دار الكتاب الجامعي.

خلود، بدرغيت، (2011)، الإعلان بين النظرية والتطبيق، عمان، دار الإعصار العلمي.

ريم، عمر شريتح، (2017)، الإعلان الإلكتروني: مفاهيم وإستراتيجيات معاصرة، سوريا، دار التربية الحديثة.

سعد، علي ريحان المحمدي، (2014)، إستراتيجية الإعلان والإتجاهات الحديثة في تطوير الأداء المؤسساتي، عمان، دار اليازوري للنشر والتوزيع.

طارق، طه، (2007)، التسويق بالأنترنت والتجارة الإلكترونية، الإسكندرية، دار الجامعة الجديدة.

طارق، عبد العالي حمادة، (2003)، التجارة الإلكترونية، مصر، الدار الجامعية.

عامر إبراهيم قندليجي، (2015)، الإعلان الإلكتروني، عمان، دار المسيرة للنشر والتوزيع.

علي، خليل شقرا، (2014)، الإعلام الجديد: شبكات التواصل الإجتماعي، الأردن، دار أسامة للنشر والتوزيع.

علي، فلاح مفلح الزعبي، (2016)، الإعلان الإلكتروني منطلقات نظرية وتطبيقات علمية، الإمارات، دار الكتاب الجامعي.

محمد، عبد الفتاح الصيرفي، (2013)، الإعلان: أنواعه، مبادؤه وطرق إعداده، الأردن، دار المناهج للنشر والتوزيع.

منى، سعيد الحديدي، سلوى الإمام، (2005)، الإعلان: أسسه، وسائله، فنونه، مصر، الدار المصرية اللبنانية.

ربيعة، قندوشي، (2005)، الإعلان عبر الأنترنت، رسالة ماجستير في علوم الإعلام والإتصال، جامعة الجزائر3.

عبد الرحمان، (2014)، أثر الإعلان الإلكتروني على السلوك الشرائي للمستهلك الأردني للسيارات، رسالة ماجستير في علوم الإعلام والإتصال، جامعة الزرقاء الأردنية.

عفاف، خويلد، (2010)، فعالية الإعلان في ظل تكنولوجيا المعلومات والإتصال لدى المؤسسات الإقتصادية الجزائرية، مجلة الباحث، العدد07.

الهذبة، مناجلية، (2015)، الإعلام الجديد...الواقع والخصائص، مجلة دراسات وأبحاث، المجلد07، العدد21.

هناء، عاشور، (2018)، محاضرات في الإعلان الإلكتروني، (جامعة العربي بن مهيدي، أم البواقي، كلية العلوم الإجتماعية والإنسانية).

وليد، بن عبدو، (2019)، الإشهار في عصر تكنولوجيا الإتصال: مقارنة تحليلية لمزايا الإشهار الإلكتروني وآفاقه، مجلة المقاربات، المجلد05، العدد03.

- Arabic references in English:

Jasem, Ramadan Al-Hilali. (2013). Propaganda, Advertising, and Public Relations. Jordan, Dar Al-Nafaes for Publishing and Distribution.

Hosni, Mohammed Nasr. (2016). From the Press to Facebook: An Introduction to Mass Communication. UAE, Dar Al-Kitab Al-Jami'i.

Kholoud, Badraghit. (2011). Advertising Between Theory and Application. Amman, Dar Al-I'sar Scientific.

Reem, Omar Shariteh. (2017). Electronic Advertising: Concepts and Contemporary Strategies. Syria, Modern Education Publishing House.

Saad, Ali Rehan Al-Mohamadi. (2014). Advertising Strategy and Modern Trends in Institutional Performance Development. Amman, Dar Al-Yazouri for Publishing and Distribution.

Tareq, Taha. (2007). Internet Marketing and E-Commerce. Alexandria, The New University Library.

Tareq, Abdel Aali Hamada. (2003). E-Commerce. Egypt, The University House.

Amer, Ibrahim Qandleji. (2015). Electronic Advertising. Amman, Dar Al-Masirah for Publishing and Distribution.

Ali, Khalil Shaqra. (2014). New Media: Social Networking Sites. Jordan, Osama Publishing and Distribution.

Ali, Falah Mufleh Al-Zoubi. (2016). Electronic Advertising Theoretical Foundations and Scientific Applications. UAE, Dar Al-Kitab Al-Jami'i.

Mohammed, Abdel Fattah Al-Sirfi. (2013). Advertising: Its Types, Principles, and Methods of Preparation. Jordan, Dar Al-Manahij for Publishing and Distribution.

Mona, Said Al-Hadidi, Salwa Imam. (2005). Advertising: Its Foundations, Media, Arts. Egypt, The Egyptian Lebanese House.

Rabia, Qandoushi. (2005). Internet Advertising, A Master's Thesis in Media and Communication Sciences, University of Algiers 3.

Abdel, Rahman. (2014). The Impact of Electronic Advertising on the Purchasing Behavior of the Jordanian Consumer for Cars, A Master's Thesis in Media and Communication Sciences, Zarqa University, Jordan.

Afaf, Khwailed. (2010). The Effectiveness of Advertising in the Age of Information and Communication Technology in Algerian Economic Institutions, Al-Bahith Journal, Issue 07.

Hana, Ashour. (2018). Lectures in Electronic Advertising, (University of Larbi Ben M'hidi, Oum El Bouaghi, Faculty of Social and Human Sciences).

Walid, Ben Abdo. (2019). Advertising in the Age of Communication Technology: A Comparative Analytical Study of the Advantages and Prospects of Electronic Advertising, Al-Moqarabat Journal, Volume 05, Issue 03.

Published
2022-06-30
How to Cite
Manseur , H. (2022). Advertising in the digital environment: basic concepts. Social Empowerment Journal, 4(2), 60-69. https://doi.org/10.34118/sej.v4i2.2184
Section
Articles