The reality and prospects of the febrile tourism industry in Algeria-the state of Guelma a model-

  • Soufyane Amrani University Of Alger 3
Keywords: Industry, Febrile Tourism, Reality, Prospects, Algeria, Guelma City

Abstract

The study aims to highlight the reality and prospects of febrile tourism in Guelma city. and to achieve the aforementioned objective, we have relied on the analytical descriptive approach, giving a description of the study variables, defining everything related to febrile tourism, in addition to making an analytical reading of the reality and Prospects of febrile tourism in Guelma city on the basis of available data and studies.

The study concluded that febrile tourism is one of the pillars of the tourism sector in Guelma city, given the region’s febrile sources with health and therapeutic benefits, but tourism services remain below the required level in terms of structures and reception facilities, due to the delay in the advancement of the tourism sector as a result of many one of the reasons.

References

الجلاد، أحمد. (2000). البيئة والسياحة العلاجية. عالم الكتب للنشر والتوزيع.

بظاظو، إبراهيم خليل. (2010). الجغرافيا السياسية: تطبيقات على الوطن العربي. دار الوراق للنشر والتوزيع.

بن سديرة، عمار. (2022). السياحة الحموية في الجزائر في ظل المخطط التوجيهي للتهيئة السياحية SDAT 2030. المجلة الأور ومتوسطية لاقتصاديات السياحة والفندقة. 4(4)، 41-52.

مديرية السياحة والصناعات التقليدية لولاية قالمة.

بولصباع، محمود. (2016). واقع ترويج السياحة الحموية في الجزائر. مجلة ميلاف للبحوث والدراسات. (4)، 65-93.

عبيدات، محمد إبراهيم ودبانية، جميل سمير. (2009). التسويق الصحي والدوائي. دار وائل للنشر والتوزيع.

عشي، صليحة. (2011). الأداء والأثر الاقتصادي والاجتماعي للسياحة في الجزائر وتونس والمغرب [أطروحة دكتوراه، جامعة باتنة]. http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/522

عمراني، سفيان. (2017). واقع وتحديات التنمية المحلية في ولاية قالمة: قراءة في المقومات الفلاحية والسياحية. مجلة المعيار. 8(1)، 245-258.

فراح، أسامة، ورحمة، عبد العزير. (2019). دور وكالات السياحة والأسفار في تشجيع السياحة الداخلية: دراسة حالة وكالة النجاح للسياحة والأسفار بولاية الشلف. مجلة الاجتهاد للدراسات القانونية والاقتصادية. 8(3)، 99-122.

كواش، خالد. (2007). السياحة: مفهومها أركانها أنواعها. دار التنوير للنشر والتوزيع.

لحول، سامية، وحناشي، راوية. (2012، نوفمبر 19-20). السياحة الحموية كأسلوب لترقية السياحة الداخلية في الجزائر: دراسة حالة ولاية قالمة [ورقة علمية]. الملتقى الوطني حول فرص ومخاطر السياحة الداخلية في الجزائر. جامعة باتنة. باتنة. الجزائر.

مقابلة، خالد، والحاج ذيب، فيصل. (2000). صناعة السياحة في الأردن. دار وائل للنشر والتوزيع.

وزارة السياحة والصناعة التقليدية. (2022). مخطط تطوير السياحة الحموية. على الرابط: https://n9.cl/9i1zhm

وكالة الأنباء الجزائرية. (2017)، سياحة حموية: قالمة منطقة سياحية بامتياز. على الرابط: https://www.djazairess.com/aps/44106

- Arabic references in English:

Al-Jallad, Ahmad. (2000). The Environment and Therapeutic Tourism. World of Books Publishing and Distribution.

Bazzazo, Ibrahim Khalil. (2010). Political Geography: Applications on the Arab World. Dar Al-Waraq Publishing and Distribution.

Ben Sedira, Ammar. (2022). Therapeutic Tourism in Algeria in Light of the SDAT 2030 Tourism Development Plan. The Euro-Mediterranean Journal for Economics of Tourism and Hospitality, 4(4), 41-52. Directorate of Tourism and Traditional Industries of Guelma Province.

Boulsbaa, Mahmoud. (2016). Reality of Promoting Therapeutic Tourism in Algeria. Milaf Journal for Research and Studies, (4), 65-93.

Obeidat, Mohammed Ibrahim & Dabania, Jamil Samir. (2009). Health and Pharmaceutical Marketing. Dar Wael for Publishing and Distribution.

Ache, Saliha. (2011). The Economic and Social Performance and Impact of Tourism in Algeria and Tunisia and Morocco [PhD thesis, University of Batna]. http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/522

Omran, Sofiane. (2017). Reality and Challenges of Local Development in Guelma Province: A Reading in Agricultural and Tourist Elements. Al-Meeyar Journal, 8(1), 245-258.

Farah, Osama, & Rahma, Abdel Aziz. (2019). The Role of Travel and Tourism Agencies in Encouraging Domestic Tourism: Case Study of Al-Najah Travel and Tourism Agency in Chlef Province. Al-Ijtihad Journal for Legal and Economic Studies, 8(3), 99-122.

Kouach, Khaled. (2007). Tourism: Its Concept, Pillars, and Types. Dar Al-Tanweer for Publishing and Distribution.

Lahoul, Samia, & Hanashi, Rawiya. (19-20/11/2012). Therapeutic Tourism as a Method to Promote Domestic Tourism in Algeria: Case Study of Guelma Province [Scientific Paper]. National Symposium on Opportunities and Risks of Domestic Tourism in Algeria. University of Batna. Batna, Algeria.

Maqabla, Khaled, & Al-Haj Daib, Faisal. (2000). Tourism Industry in Jordan. Dar Wael for Publishing and Distribution.

Ministry of Tourism and Traditional Industries. (2022). Development Plan for Therapeutic Tourism: https://n9.cl/9i1zhm

Algerian Press Service. (2017), Therapeutic Tourism: Guelma, a Premier Tourist Destination: https://www.djazairess.com/aps/44106

Published
2022-09-30
How to Cite
Amrani , S. (2022). The reality and prospects of the febrile tourism industry in Algeria-the state of Guelma a model-. Social Empowerment Journal, 4(3), 86-99. https://doi.org/10.34118/sej.v4i3.2522
Section
Articles