Le secteur du tourisme en Algérie entre les défis de la réalité et les paris pour l'avenir

  • Nawal forkoche University Of Bouira
  • baya saou University Of Bouira
Keywords: tourism, components of tourism, tourist demand, economic effects of tourism

Abstract

Tourism in the current era is an important resource for many countries that require special attention and undertake its development and development, so that it becomes a sustainable resource that successive generations will be able to benefit from, and considering Algeria among the countries that have a set of basic ingredients in the field of tourism, they are ready to go at this moment and With determination and constancy towards the development of the tourism sector and its advancement and bringing it closer to the leading countries in this field.
Therefore, this article comes only to discover the reality of the tourism sector in Algeria and the strategy for its development and sustainability by 2025, where the results concluded that despite the enormous tourist potentials and the ingredients that can be a global tourist destination, and a strategic alternative to Algeria after hydrocarbons, it remains underutilized and considered, given the lack of effectiveness and efficiency in the tourism policies or strategies previously adopted by Algeria
Consequently, revaluing the image of Algeria on the world tourism markets and making it a destination for tourists requires serious work and years of hard work, until the dark image that appears on the external plane disappears, and in this context the new policy has entered the framework of the Horizons 2025 tourism development master plan to improve and develop destination tourism Algeria and make it a tourist area par excellence,

References

عبد الكريم حافظ. (2010). الإدارة الفندقية والسياحية، دار أسامة للنشر والتوزيع، الأردن.

ماهر عبد العزيز توفيق. (1997). صناعة السياحة، دار زهران للنشر والتوزيع، الأردن.

منال شوقي عبد المعطي أحمد. (2010). دراسة في مدخل علم السياحة، دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر، مصر.

محمود كامل. (1994). السياحة الحديثة، الهيئة المصرية للكتاب، مصر.

نائل موسى محمود سرحان. (2011). مبادئ السياحة، دار غيداء للنشر والتوزيع، الأردن.

عامر عيساني. (2009-2010). الأهمية الاقتصادية لتنمية السياحة المستدامة –حالة الجزائر-، أطروحة دكتوراه علوم في علوم التسيير شعبة تسيير المؤسسات، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير، جامعة الحاج لخضر بباتنة.

حميدة بوعموشة. (2011-2012). دور القطاع السياحي في تمويل الاقتصاد الوطني لتحقيق التنمية المستدامة –دراسة حالة الجزائر-، مذكرة مقدمة لنيل شهادة الماجستير في العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير في تخصص اقتصاد دولي والتنمية المستدامة، جامعة فرحات عباس، سطيف.

دقيش جمال. داودي عبد الفتاح. (2019). دراسة قياسية لمحددات الطلب السياحي في الجزائر خلال الفترة 1995-2016، مجلة الاجتهاد للدراسات القانونية والاقتصادية، المجلد: 08 العدد 03،

صحراوي محمد تاج الدين. السبتي وسيلة. (2017). السياحة في الجزائر بين: الواقع والمأمول، مجلة نماء للاقتصاد والتجارة، العدد 02.

عبد الرزاق موالي لخضر. خالد بورحلي. (2016). متطلبات تنمية القطاع السياحي في الاقتصاد الجزائري، المجلة الجزائرية للتنمية الاقتصادية، العدد 04.

المجلس الوطني الاقتصادي والاجتماعي. (2000). مساهمة من أجل تحديد السياسة السياحية الوطنية، الدورة 16، نوفمبر .2000

يومية الشرق الأوسط. (2007). الحمامات المعدنية بالجزائر...مقصد السياح في كل مكان، العدد 10291، السعودية، 31 جانفي 2007.

مـــــــداخلة معالـــــي الســـــيد عبد المجيد تبون، وزيــــــر السكـــــن والـــعمران والــــمدينة أمـــــــــام ندوة الامم المتحدة للإسكان والتنمية الحضرية المستدامة 17- 20) أكتوبر 2016، على الرابط: file:///C:/Users/hpc/Downloads/Documents/Statement-of-Algeria-in-Arabic.pdf

Stepfen, Williams. (2003). Tourism ecography, first edition, United states.

Tourisme thermal Algérie, une article: www.rahhala.net

- Arabic references in English:

Abdel, Karim Hafed. (2010). Hotel and Tourism Management, Osama Publishing and Distribution House, Jordan.

Maher, Abdel Aziz Tawfik. (1997). Tourism Industry, Dar Zahran for Publishing and Distribution, Jordan.

Manal, Shawqi Abdel Mottaleb Ahmed. (2010). A Study in the Introduction to Tourism Science, Dar Al-Wafa for Printing and Publishing, Egypt.

Mahmoud, Kamel. (1994). Modern Tourism, The Egyptian Book Authority, Egypt.

Nael, Moussa Mahmoud Serhan. (2011). Principles of Tourism, Dar Ghaida for Publishing and Distribution, Jordan.

Amer, Issani. (2009-2010). The Economic Importance of Sustainable Tourism Development - The Case of Algeria, Ph.D. in Management Sciences, Department of Enterprise Management, Faculty of Economic Sciences and Management Sciences, University of Haj Lakhdar, Batna.

Hamida, Bouamoucha. (2011-2012). The Role of the Tourism Sector in Financing the National Economy to Achieve Sustainable Development - Case Study of Algeria, a Master's thesis submitted for the degree of Master in Economic Sciences and Management Sciences, specialization in International Economics and Sustainable Development, Farhat Abbas University, Setif.

Dqish, Jamal. Daoudi Abdel Fattah. (2019). A Quantitative Study of the Determinants of Tourism Demand in Algeria during the period 1995-2016, The Ijtihad Journal for Legal and Economic Studies, Volume: 08 Issue 03.

Saharaoui, Mohamed Tajeddine. El Sbti Wassila. (2017). Tourism in Algeria Between: Reality and Hope, Namaa Journal for Economics and Commerce, Issue 02.

Abdel, Razzaq Mouali Lakhdar. Khalid Bourahli. (2016). Requirements for the Development of the Tourism Sector in the Algerian Economy, The Algerian Journal of Economic Development, Issue 04.

The National Economic and Social Council. (2000). Contribution to Define the National Tourism Policy, Session 16, November 2000.

Middle, East Newspaper. (2007). Thermal Springs in Algeria... A Destination for Tourists Everywhere, Issue 10291, Saudi Arabia, January 31, 2007.

Speech by His Excellency Mr. Abdelmajid Tebboune(2016), Minister of Housing, Urban Planning, and the City at the United Nations Conference on Housing and Sustainable Urban Development (October 17-20, 2016), file:///C:/Users/hpc/Downloads/Documents/Statement-of-Algeria-in-Arabic.pdf

Published
2022-12-15
How to Cite
forkoche, N., & saou, baya. (2022). Le secteur du tourisme en Algérie entre les défis de la réalité et les paris pour l’avenir. Social Empowerment Journal, 4(4), 33-46. https://doi.org/10.34118/sej.v4i4.2772
Section
Articles