perceptions of heads of families towards the requirements of child empowerment in the era of the fourth industrial revolution

  • fatma Aly Abouelhaded University Of Al-Azhar
  • Manal Abd elsattar Fahmy University Of Helwan
Keywords: Family, child, empowerment, the Fourth Industrial Revolution

Abstract

The study aims to identify the perceptions of heads of families to the nature of the era of the Fourth Industrial Revolution and the extent of their awareness of its features and risks to the child, and to identify the requirements for self- and objective empowerment, by following the survey method and applying a Questionnaire journalist sample of (384) single heads of households in the cities. distance education and the virtual teacher, and the child may be exposed to several risks, including; Technological addiction, loss of self-confidence, exposure to pornography and violence, and the concept of child empowerment includes a set of abilities and skills that include the child’s ability to self-learning via the Internet, and that the most important requirements for self-empowerment of the child are the development of positive attitudes for the child Towards the use of technology, promoting the values of electronic culture, raising the child's awareness of the risks of dealing with technology, and developing the child's skills in the field of self-management and cooperation with others. As for the requirements of objectively empowering the child, they include facilitating the child’s ownership of modern technology, and to include in educational curricula the concepts of artificial intelligence and nanotechnology.

References

جبر، بشرى، (1998): المرأة العربية تتكلم- دليل تدريبي، مركز برامج الاتصال، جامعة جوتر هويكنز، تونس، مركز المرأة العربية للتدريب والبحوث.

حسن، أحمد عمر (2017): مفهوم الثورة الصناعية الرابعة." الاقتصاد والمحاسبة: نادي التجارة ع666: 16 - 19. http://search.mandumah.com/Record/835111

خوري، عصام، مخول، مطانيوس، هديوة، ندى، (2006)، تمكين المرأة في الجمهورية العربية السورية الواقع والآفاق، مجلة جامعة تشرين للدراسات والبحوث العلمية، سلسلة العلوم الاقتصادية والقانونية، مج 28، ع (2)، الصفحات 219-240.

الدهشان، جمال علي خليل، (2019): تنمية الذكاء الرقمي لدى أطفالنا أحد متطلبات الحياة في العصر الرقمي، المجلة الدولية للبحوث في العلوم التربوية، مج 2، ع 4. 51- 88.

دليل التنشئة الرقمية للأبناء، (2019)، قطر، وزارة المواصلات والاتصالات. https://www.safespace.qa/sites/default/files/2019

الزغبي، فلاح، (2006): علاقة أنماط التنشئة الأسرية بدافعية الإنجاز لدى طلبة المرحلة الثانوية في دولة الكويت، المجلة التربية، جامعة الكويت، 79 (20)،283.

شكيب، بشماني،(2014)، دراسة تحليلية مقارنة للصيغ المستخدمة في حساب حجم العينة العشوائية، المجلد (36)، العدد (5)، مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية-سلسلة العلوم الاقتصادية والقانونية.

طبيب، شريفة، (2017)، الطفل الجزائري والعنف الإلكتروني في زمن الإعلام الجديد، الملتقى العلمي حول العنف ولاعتداء الجنسي على الطفل، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، الجزائر، جامعة مولود معمري.

عبد الحميد، هشام، (2007)، مدخل الممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية، القاهرة، دار المهندس.

عبد الصادق، عبد الصادق حسن، (2016)، القيم التي يكتسبها الشباب الجامعي من برامج تليفزيون الواقع بالفضائيات العربية: دراسة مقارنة بين طلبة الجامعات المصرية والبحرينية في إطار نظرية الغرس الثقافي، الحولية 37, الرسالة، 462 حوليات الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة الكويت- مجلس النشر العلمي، 49. http://search.mandumah.com/Record/796645.

علي، أسماء فتحي السيد:( 2017)، دور الأسرة في توعية الأبناء في ضوء تحديات العصر الرقمي، دراسة ميدانية بمحافظة المنوفية، مجلة كلية التربية جامعة بنها، مج 28، ع 112، 39- 98.

لیكوفان، شفیق (2009)، الأثر السوسیو ثقافي للإنترنت على الطفل الجزائري، دراسة وصفیة تحليلية على عینة من أطفال العاصمة، فترة الدراسة 2009، جامعة الجزائر، رسالة ماجستير، كلیة العلوم السیاسیة والإعلام.

مالك، خالد مصطفى، عاصم، دينا ماهر، (2019)، كفايات الإدارة التعليمية وتكنولوجيا التعليم اللازمة لمجتمعات التعليم المهنية، مجلة دراسات في التعليم الجامعي، ع 44.

مسعودة، نور الدين، (2018)، الطفل الجزائري والوسائل التكنولوجية.. قراءة في الإحصاءات والدراسات، مجلة الطفولة والتنمية، المجلس العربي للطفولة والتنمية، مج 9، ع 31. 55- 67.

منصور، طلعت، (2014): مشاركة الأطفال تمكين وحماية. تنمية واستدامة، القاهرة، المجلس العربي للطفولة والتنمية.

هارفارد بزنس ريفيو، (2021) في: الخولاني، مروة، تفعيل الرقمنة الذكية بالجامعات المصرية في ضوء الثورة الصناعية الرابعة، المجلة التربوية، كلية التربية جامعة سوهاج، ع87، ج3، https://library.harvard.edu

المعجم الوسيط (2000).

المجلس العربي للطفولة والتنمية 2018، https://www.arabccd.net

اليونيسيف (1989)، اتفاقية حقوق الطفل https://www.unicef.org/ar

اليونيسيف، (2020)، https://www.unicef.org/reports

Badi, souhem،(2017،( Conceptual Model of، straightening out Knowledge and the Strategy enabling Youths، Reading in the Arab Knowledge and the Report 2014، Cybrariams Journal، issue 46.

Ben Dhaou, Soumaya, Manda More, Ickson, (2019), Responding to the challenges and opportunities in the 4th Industrial revolution in developing countries, pp.245- 246

Liu Qingqi1, Dong Rouchun1 & Zhou Zongkui1, & Lian Shuailei1, &, & Guo Chen1,(2019), Family socioeconomic status and the parent-child relationship: Children’s Internet Use as a Moderated Mediator, P 25. https://link-springer- com.library.iau.edu.sa/article/10. 1007/s12144-019-00356-0#Abs1.

Garcia, Andre Spuri,(2018) Understanding the concept of public sphere in social management: ideas for an empirical-descriptive and normative reconstruction, V 16,167. http://www.scielo.br/pdf/cebape/v16n2/en_1679-3951-cebape-16-02-163.pdf

Grukayank ، Gonenc، Yilmaz، Ilay، Haksever، Gunes، (2016) :Stifling Artificial Intelligence ،Human Perils ،Computer Low & Security Review،32(5)، 749-758.

Harris، Courtenay, (2017); A socioeconomic related 'digital divide' exists in how، not if، young people use computers; San Francisco Vol. 12، Iss. 3، (Mar 2017) At ; https://search-proquest-com.sdl.idm.oclc.org >

Klaus Schwab (2016), The Fourth Industrial Revolution : what it means, how to respond https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-fourth-industrial-revolution-what-it-means-and-how-to-respond/

Makridakis، Sypros، (2017) ،The Forthcoming Artificial Intelligence Revolution ،Its Impact on Society and Firms، Futures، 46-60.

Marekta J & Petra Kowalikova (2017) : Technical Education in The Context of Fourth Industrial Revolution، Open Online Journal For Research and Education Special Issue، December، 65-73

Meglinda M (2018) : Malaysian Higher Education System Towards Industry 4.0 Current Trends، Overview Proceedings of the 3rd International Conference on Applied Science and Technology (ICAST، 18) ، AIPconf.2018.

Noah Lenstra., (2019) Examining libraries as public sphere institutions : Mapping Questions, Methods, Theories, Findings, and Research Gaps, Library & Information Science Research V 41, Issue 2,102. https://doiorg.library.iau.edu.sa/10.1016/j.lisr.2019.04.001.

Rosenberg، Tom، (2019); Empowering Communities at Camp: Facing the Fourth Industrial Revolution Together، Camping Magazine January.

Wu، Cynthia Sau Ting, (2014) Parenting approaches and digital technology use of preschool age children in a Chinese community، Italian Journal of Pediatrics; Pisa Vol. 40، At; https://search-proquest-com.sdl.idm.oclc.org

- Arabic references in English:

Jaber, Bouchra (1998). The Arab Woman Speaks - A Training Guide, Communication Programs Center, Goethe Hawkins University, Tunis, The Arab Women's Center for Training and Research.

Hassan, Ahmed Omar (2017). The Concept of the Fourth Industrial Revolution. "Economics and Accounting: Commerce Club 666", pp. 16-19. http://search.mandumah.com/Record/835111

Khoury, Issam, Makhoul, Matanios, Haddiwa, Nada (2006). Empowering Women in the Syrian Arab Republic: Reality and Prospects, Tishreen University Journal for Studies and Scientific Research, Economic and Legal Sciences Series, Vol 28, No. (2), pp. 219-240.

El-Dahshan, Jamal Ali Khalil (2019). Developing Digital Intelligence in Our Children as a Requirement of Life in the Digital Age, International Journal of Educational Sciences Research, Vol. 2, No. 4, pp. 51-88.

Digital Parenting Guide (2019), Qatar, Ministry of Transport and Communications. https://www.safespace.qa/sites/default/files/2019

Al-Zoghbi, Falah (2006). The Relationship between Family Upbringing Styles and Achievement Motivation among High School Students in Kuwait, Education Journal, Kuwait University, 79 (20), pp. 283.

Shakib, Bashmani (2014). A Comparative Analytical Study of the Formulas Used in Calculating the Size of Random Samples, Volume (36), Issue (5), Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Series.

Tabib, Sharifa (2017). The Algerian Child and Electronic Violence in the Era of New Media, Scientific Symposium on Violence and Sexual Assault on the Child, Faculty of Humanities and Social Sciences, Algeria, Mouloud Mammeri University.

Abdel Hamid, Hisham (2007). Introduction to General Practice in Social Work, Cairo, Dar Al-Muhandis.

Abdel Sadek, Abdel Sadek Hassan (2016). The Values Acquired by University Youth from Reality TV Programs on Arab Satellites: A Comparative Study between Students of Egyptian and Bahraini Universities in the Framework of Cultivation Theory, Annual 37, Message, 462 Annals of Arts and Social Sciences, Kuwait University - Scientific Publishing Council, p. 49. http://search.mandumah.com/Record/796645.

Ali, Asmaa Fathy El-Sayed (2017). The Role of the Family in Educating Children in Light of the Challenges of the Digital Age, a Field Study in Menoufia Governorate, Journal of the Faculty of Education, Benha University, Vol. 28, No. 112, pp. 39-98.

Lykovan, Shafiq (2009). The Socio-Cultural Impact of the Internet on the Algerian Child, Descriptive Analytical Study on a Sample of Children from the Capital, Study Period 2009, University of Algeria, Master's Thesis, Faculty of Political Science and Information.

Malek, Khaled Mustafa, Assem, Dina Maher (2019). Educational Management Competencies and the Required Educational Technology for Professional Learning Communities, Journal of Studies in University Education, No. 44.

Massouda, Nour El Din (2018). The Algerian Child and Technological Means.. A Reading in Statistics and Studies, Childhood and Development Journal, The Arab Council for Childhood and Development, Vol. 9, No. 31, pp. 55-67.

Mansour, Talat (2014): Children's Participation Empowerment and Protection. Development and Sustainability, Cairo, The Arab Council for Childhood and Development.

Harvard Business Review (2021) in: Al-Khoulani, Marwa, Activating Smart Digitization at Egyptian Universities in Light of the Fourth Industrial Revolution, Educational Journal, Faculty of Education, Sohag University, No. 87, Vol. 3, https://library.harvard.edu

Al-Mu'jam Al-Wasit (2000).

The Arab Council for Childhood and Development 2018, https://www.arabccd.net

UNICEF (1989), Convention on the Rights of the Child https://www.unicef.org/ar

UNICEF (2020), https://www.unicef.org/reports

Published
2023-03-31
How to Cite
Abouelhaded , fatma A., & Abd elsattar Fahmy , M. (2023). perceptions of heads of families towards the requirements of child empowerment in the era of the fourth industrial revolution. Social Empowerment Journal, 5(1), 18-40. https://doi.org/10.34118/sej.v5i1.3135
Section
Articles