Commitment to university professor ethics and its role in achieving the quality of higher education referring to Japanese universities

  • Sarra Zerkout University of Skikda, Algeria
  • Meriem Balta University of Skikda, Algeria
  • Chaouki Noui University of Skikda, Algeria
Keywords: Higher Education, Quality, University Professor Ethics, Japanese University

Abstract

This study aims to identify one of the most important characteristics that must be available in the university professor as the main pillar of providing academic material in higher education, namely ethics and this is within the pursuit of quality in higher education from the perspective of building a research base for students in the scientific honesty in various studies Perhaps the most famous country that adopts ethics as a way of life is finding Japan, whose commitment to ethics contributed to many successes, especially in the field of education, all of this in order to build a solid educational base that produces professors as role models; students as a model and higher education with desired quality.

        The descriptive analytical approach was adopted by referring to various scientific references and websites related to the study variables, and then adopting a case study - Japanese universities as a model - to analyze the relationship between the ethics of the university professor and the quality of higher education, where the study concluded that following an ethical rule in teaching It raised the level of “Japan universities Education” to occupy the top 50 ranks in the world.

Metrics

Metrics Loading ...

References

حافظ، عبد الناصر علك. عباس، حسين. وليد، حسين. (2015): الاعتماد الأكاديمي و تطبيقات الجودة في المؤسسات التعليمية. ط1، المملكة العربية السعودية: دار غيداء للنشر و التوزيع.

جلاب، مصباح. (2017): مدى التزام الأستاذ الجامعي بميثاق أخلاقيات البحث العلمي في الجامعة الجزائرية. مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربو ية، سبتمبر، 02(06)، الصفحات 143-159.

خمار، زريدة. بوطوطون، محمد الصالح. (2017): أخلاقيات مهنة الأستاذ الجامعي وعلاقتها بدافعية الإنجاز لدى الطالب. مجلة العلوم الانسانية لجامعة أم البواقي، ديسمبر، 04(03)، الصفحات161-180.

زويتي، سارة. (2017): رؤية نظرية حول أخلاقيات المهنة داخل الحرم الجامعي. مجلة العلوم الإنسانية، ديسمبر، 01(03)، الصفحات 232-141.

غربي، صباح. (2014): دور التعليم العالي في تنمية المجتمع المحلي -دراسة تحليلية لاتجاهات القيادات الادارية في جامعة محمد خيضر بسكرة- (اطروحة دكتوراه). بسكرة(كلية العلوم الانسانية والاجتماعية): جامعة محمد خيضر بسكرة.

قاصدي، فايزة. طبيب، فتيحة. (2017): مفهوم الجودة في التعليم العالي. مجلة جيل العلوم الانسانية والاجتماعية، جانفي، ع 27، الصفحات 171-183.

مشرور، محمد الأمين حسيني. إسحاق، الغلم مريمة. (2018): أخلاقيات الأعمال ودورها في الارتقاء بأداء الموارد البشرية. مجلة التنظيم والعمل، 07(02)، الصفحات 49-65.

العوبثاني، سالم مبارك. (2018): أخلاقيات وآداب المهنة في الجامعات. متاح على: https://n9.cl/axh59

حسن، خليل. (2017): الاخلاق سر نجاح التجربة اليابانية، متاح على: https://n9.cl/0wi14

سلامة، خلود. (2019): معايير الجودة في التعليم العالي. متاح على: https://n9.cl/0ly6b3

موقع طلاب، (2016). أهم الجامعات اليابانية، متاح على: https://n9.cl/lhaj7

وحدة ضمان الجودة. (2019)، آداب وأخلاقيات المعلم الجامعي، متاح على: https://n9.cl/2zrw3

ويكيبيديا. (2019). تعليم عالي، متاح على: https://n9.cl/9u19z

Macfarlane, Bruce & Saitoh Yashiko (2008): Research Ethics in Japanese Higher Education: Faculty Attitudes and Cultural Mediation. Journal of Academic Ethics, Sep, 06(03), pp. 181-195

Cambridge Dictionary )2019(: higher education. Available at: https://www.google.com/amp/s/dictionary.cambridge.org/amp/english/higher-education , Accessed .

Ranking web of universities (2019): Japan. Available at: http://www.webometrics.info/en/Asia/japan ,[Accessed 25 Dec 2019].

- Arabic references in English:

Hafez Abdul Nasir Alak and Abbas Hussein Waleed Hussein (2015): Academic Accreditation and Quality Applications in Educational Institutions. 1st edition, Saudi Arabia: Ghaida Publishing and Distribution House.

Jalab, Musbah (2017): The Commitment of the University Professor to the Code of Ethics of Scientific Research at the Algerian University. Journal of the University in Psychological and Educational Studies, September, 02(06), Pages 143-159.

Khammar Zerida and Boutoutoun Mohamed Saleh, (2017): Ethics of the University Professor's Profession and its Relationship with Achievement Motivation among Students. Journal of Humanities Sciences at Umm Al-Bouaghi University, December, 04(03), Pages 161-180.

Zwiti, Sarah (2017): A Theoretical Vision of Professional Ethics within the University Campus. Journal of Humanities Sciences, December, 01(03), Pages 232-141.

Gharbi, Subhi (2014): The Role of Higher Education in Local Community Development - An Analytical Study of the Attitudes of Administrative Leaders at Mohamed Khider University in Biskra - (Doctoral Dissertation). Biskra (Faculty of Humanities and Social Sciences): Mohamed Khider University in Biskra.

Qasidi, Faiza and Tabib, Fateh (2017): The Concept of Quality in Higher Education. Journal of the Generation of Humanities and Social Sciences, January, Issue 27, Pages 171-183.

Mushiror Mohamed Al-Amin Hussein and Isaac Al-Gulma Mariam (2018): Business Ethics and its Role in Enhancing Human Resources Performance. Organization and Work Journal, 07(02), Pages 49-65.

Al-Oubthani Salem Mubarak (2018) Ethics and Professional Etiquette in Universities. Available at: [https://n9.cl/axh59]

Hassan Khalil (2017): Ethics: The Secret of Success in the Japanese Experience. Available at: [https://n9.cl/0wi14]

Salama, Khuloud (2019): Quality Standards in Higher Education. Available at: https://n9.cl/0ly6b3]

Students Unit (2016). Most Important Japanese Universities. Available at: [https://n9.cl/lhaj7]

Quality Assurance Unit (2019), Ethics and Professionalism of the University Professor. Available at: [https://n9.cl/2zrw3]

Wikipedia, (2019). Higher Education. Available at: [https://n9.cl/9u19z]

Published
2023-03-31
How to Cite
Zerkout, S., Balta, M., & Noui, C. (2023). Commitment to university professor ethics and its role in achieving the quality of higher education referring to Japanese universities. Social Empowerment Journal, 5(1), 96-113. https://doi.org/10.34118/sej.v5i1.3148
Section
Articles

Plum Analytics

Artifact Widget