Internet and child - acceptance and rejection

  • mounia zougaie university of blida 2
  • Horiya Mersali university of medea
Keywords: electronic games, childhood, socialization, values, aggressive behavior.

Abstract

   The electronic games have become a real phenomenon in our society and they are an important source of socialization because they have a direct impact on the behavior of individuals and with the diversity of games, they have taken the attention of children and young people, where they spend long periods in their practice. This method has a great influence on children's minds and aspects of their lives. Has recently become one of the most important causes of many societal problems.

  The question that arises is to what extent the violent electronic games that the children prefer to exercise affect the formation of a new cultural awareness in the framework of liberalizing the laws of commercial competition and free markets for products of cultural creativity and the values ​​of recreational culture through games that take the adventure of breaking the reality and breaking its symbols and cultural traditions through consecration Violent and absurd practices, and frantic race in the spread of violence and its freedom through various electronic games ?.

References

1) الشبلي، كرم. ( 1994 ). معجم المصطلحات الإعلامية. دار الجيل. بيروت.
2) بشيش، رشيدة. ( 1998 ). الرسوم المتحركة في التلفزيون الجزائري (دراسة قيم وتأثيرات). رسالة ماجستير غير منشورة. معهد الإعلام والاتصال، الجزائر.
3) تركي، رابح. ( 1980 ). حقوق الطفل بين التربية الإسلامية والتربية الغربية. مجلة العلوم الاجتماعية. المجلد الثامن. العدد1-4. جامعة الكويت. الكويت.
4) الجوهري، محمد. ( 1998 ). طرق البحث الاجتماعي. دار المعرفة الجامعية. الازرايطة.
5) حجاب، محمد منير. ( 2004 ). المعجم الإعلامي. ط1. دار الفجر للنشر والتوزيع. القاهرة.
6)خريف، حسين. ( ب س ). عولمة العنف، أي دور للنظام الإعلامي العالمي. مجلة العلوم الإنسانية. جامعة منتوري قسنطينة، العدد18. الجزائر.
7) رباحي، فضيلة. ( 2003 ). الطفولة واللعب في الأسرة الأحادية الوالدين. رسالة الماجستير غير منشورة. جامعة البليدة. الجزائر.
8) زكي جودي، أحمد. ( 1998 ). معجم المصطلحات الإعلام. دار الكتاب المري. القاهرة.
9)سيد، إسماعيل عزت. ( 1988 ). سيكولوجية الإرهاب وجرائم العنف. منشورات السلاسل. الكويت.
10) عاطف، محمد. ( 1995 ). قاموس علم الاجتماع. دار المعرفة الجامعية. الإسكندرية.
11)عباس محمود عوض الدمنهوري رشاد صالح. ( 1999 ). علم النفس الاجتماعي (نظرياته وتطبيقاته). دار المعرفة الجامعي. الإسكندرية.
12) العناني، حنان عبد الحميد. ( 2005 ). الطفل والأسرة والمجتمع. ط1. دار صفاء للنشر والتوزيع. عمان.
13)العيسوي، عبد الرحمان. ( 1997 ). سيكولوجية المجرم. دار الراتب الجامعية. بيروت.
14)غيث، محمد عاطف. ( 1995 ). قاموس علم الاجتماع. دار المعرفة الجامعية. الإسكندرية.
15)حسين، علي. ( 2005). المشكلات النفسية والاجتماعية. ط1. مؤسسة طيبة للنشر والتوزيع. القاهرة.
16) محمود، ( 2004 ). قاموس موسوعي للإعلام والاتصال، منشورات المجلس الأعلى للغة العربية. الجزائر.
17) مصباح، عامر. ( 2003 ). التنشئة الاجتماعية وعلاقتها بالسلوك الانحرافي للتلاميذ. دار الأمة. الجزائر.
18) Jaque pain et les autres. 1997. violence al ‘école , France, Matrice.
19)Bandura (A) . Eggression Asocial Learning Analysis englewouedcliffs .Nj. prentice hall.
20) Robert Janoir,Dictionnaire Scolaire, paris, la glacire.
Published
2019-06-27
How to Cite
zougaie, mounia, & Mersali, H. (2019). Internet and child - acceptance and rejection. Social Empowerment Journal, 1(2), 161-177. https://doi.org/10.34118/sej.v1i2.826
Section
Articles