Attitudes of primary education teachers in Laghouat towards Second Generation Curricula

  • Hicham Ben Ferroudj University of Laghouat
  • Malika Benlarbi University of Laghouat
Keywords: Attitudes, primary teachers, second generation curricula

Abstract

The study aimed to try to identify the Attitudes of primary teachers towards the second generation curriculum, A simple random sample was chosen from (49)teachers, and a questionnaire was used to measure the attitudes of teachers, And whose validity and reliability has been verified. The study found that there is negative Attitudes towards the second-generation curricula among the teachers of primary education, and the absence differences in attitudes to both gender and teaching, and the absence of variation in Attitudes are attributable to the teacher class.

Metrics

Metrics Loading ...

References

أبو جادو، صالح محمد علي. (1998). سيكولوجية التنشئة الاجتماعية. ط1، دار المسيرة. عمان.

بن فليس، خديجة. (2014). المرجع في التوجيه المدرسي والمهني. ديوان المطبوعات الجامعية الجزائر.

تركي، رابح. (1982). أصول التربية والتعليم. ط2، ديوان المطبوعات الجامعية، الجزائر.

حثروبي، محمد الصالح. (2012). الدليل البيداغوجي لمرحلة التعليم الابتدائي. ط1، دار الهدى. الجزائر.

زروق، لخضر. (2003). تقنيات الفعل التربوي ومقاربة الكفاءات. دار الهومة. الجزائر.

ضيف الله، امحمد وآخرون. (2016). دليل المقاطع التعليمية. ديوان المطبوعات المدرسية، الجزائر.

العيسوي، عبد الرحمان. (1981). دراسات سيكولوجية. ط3، دار المعارف. مصر.

الغرباوي، محمد عبد العزيز. (2007). الاتجاهات النفسية. مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع. الأردن.

اللجنة الوطنية للمناهج ومديرية التعليم الأساسي. (2016). مناهج مرحلة التعليم الابتدائي. الديوان الوطني للمطبوعات المدرسية. الجزائر.

اللجنة الوطنية للمناهج. (2016). الدليل المنهجي لإعداد المناهج. الديوان الوطني للمطبوعات المدرسية. الجزائر.

اللجنة الوطنية للمناهج. (2016). المرجعية العامة للمناهج، الديوان الوطني للمطبوعات المدرسية. الجزائر.

اللجنة الوطنية للمناهج. (2016). الإطار العام للوثيقة المرافقة لمناهج التعليم الابتدائي. وزارة التربية الوطنية. الجزائر.

المعايطة، خليل عبد الرحمان. (2000). علم النفس الاجتماعي. دار الفكر للطباعة والنشر عمان.

ملحم، محمد سامي. (2001). الإرشاد والعلاج النفسي. دار المسيرة، القاهرة.

وحيد، أحمد عبد اللطيف. (2001). علم النفس الاجتماعي. ط1، دار المسيرة للنشر. عمان.

يعقوب، أمال أحمد. (1989). علم النفس الاجتماعي. بيت الحكمة، بغداد.

محمد، سهام إبراهيم كامل. (2008). اتجاهات معلمات رياض الأطفال نحو العمل مع الطفل في ضوء بعض المتغيرات النفسية والديموغرافية. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة القاهرة مصر.

نش، حدة. (2017). اتجاهات أساتذة التعليم الابتدائي نحو مناهج الجيل الثاني. مذكرة ماستر غير منشورة، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة المسيلة، الجزائر.

بوكبشة، جمعية. (2013). تحديث المناهج التعليمية ضمن عملية الإصلاح التربوي. الأكاديمية للدراسات الاجتماعية والإنسانية.1 (10). ص-ص 21-26.

جلالي، ناصر. (2019). اتجاهات أساتذة التعليم الابتدائي نحو مناهج الجيل الثاني للمقاربة بالكفاءات. مجلة جيل العلوم الإنسانية والاجتماعية، 6 (49). ص-ص 89-109.

مسكين، عبد الله (2018). اتجاهات أساتذة التعليم الابتدائي نحو مضمون القيم والمواقف في مناهج الجيل الثاني. مجلة دراسات نفسية وتربوية، 11 (1). ص-ص 249-265.

أوصيف، عبد الله. (2015). مناهج الجيل الثاني من التصميم إلى التنفيذ. الملتقى الوطني. سلك التفتيش، يوم 30 أكتوبر، ثانوية أحمد زبانة.

Bernard.reg. (1996). Les compétences transversals en question. Esf.editeur 2eme tirage.

Rogiers xavier. (2006). La proche compétence dans l’école algérien.

- Arabic references in English :

Abu Jadu, S.M. (1998). Psychology of Socialization, 1st edition. Dar Al Masirah. Oman.

Ben Fleis, K. (2014). Reference in School and Vocational Guidance. Office of University Publications, Algeria.

Turki, Ra. (1982). Fundamentals of Education, 2nd edition. Office of University Publications, Algeria.

Hathroubi, M.A. (2012). Pedagogical Guide for the Primary Education Stage, 1st edition. Dar Al-Huda, Algeria.

Zarrouk, L. (2003). Techniques of Educational Action and the Competency Approach. Dar Al Houma, Algeria.

Dhaif Allah, A. and others. (2016). Educational Clips Guide. Office of School Publications, Algeria.

Al-Issawi, A. (1981). Psychological Studies, 3rd edition. Dar Al-Maaref, Egypt.

Al-Gharabawi, M. A. (2007). Psychological Trends. Arab Society Library for Publishing and Distribution, Jordan.

The National Curriculum Committee and the Directorate of Basic Education. (2016). Primary Education Curricula. National Office of School Publications, Algeria.

National Curriculum Committee. (2016). Methodological Guide to Preparing Curricula. National Office of School Publications, Algeria.

National Curriculum Committee. (2016). General Reference for Curricula. National Office of School Publications, Algeria.

National Curriculum Committee. (2016). The General Framework of the Document Accompanying the Primary Education Curricula. Ministry of National Education, Algeria.

Al-Maaytah, K. R. (2000). Social Psychology. Dar Al-Fikr for Printing and Publishing, Amman.

Melhem, M. S. (2001). Counseling and Psychotherapy. Dar Al Masirah, Cairo.

Waheed, A. L. (2001). Social Psychology, 1st edition. Dar Al Masirah Publishing House, Oman.

Yacoub, A. A. (1989). Social Psychology. House of Wisdom, Baghdad.

Muhammad, S. I. (2008). Kindergarten Teachers’ Attitudes towards Working with Children in Light of some Psychological and Demographic Variables, [Magister thesis, Cairo University, Egypt].

Nash, H. (2017). Attitudes of Primary Education Teachers towards Second Generation Curricula, [Master's thesis, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of M'sila, Algeria].

Boukabsha, J. (2013) Modernizing Educational Curricula within the Educational Reform Process. Academy for Social and Human Studies.

Miskin, A. (2018). Attitudes of Primary Education Teachers towards the Content of Values and Attitudes in the Second-Generation Curricula. Journal of Psychological and Educational Studies.

Awsif, A. (2015). Second Generation Approaches from Design to Implementation. National Forum, Inspection Corps, Ahmed Zabana Secondary School.

Published
2020-09-30
How to Cite
Ben Ferroudj, H., & Benlarbi, M. (2020). Attitudes of primary education teachers in Laghouat towards Second Generation Curricula . Social Empowerment Journal, 2(3), 1-19. https://doi.org/10.34118/sej.v2i3.849
Section
Articles

Plum Analytics

Artifact Widget